اصول

چند سوال و جواب مهم در باره رمضان(2-2)

سوال16: آیا احتلام شدن فردی که روزه است و خوابیده، روزه اش را باطل می کند؟
جواب: خیر، چون برآن اراده و اختیار از خود نداشته است.
سوال 17- زن های که حامله اند و ویا به بچه شیر می دهند می توانند روزه بگیرند؟
جواب: اگر از ترس ضعف جسمانی خود و یا مریض شدنش روزه نگیرد،باید بعد از وضع حمل یا اتمام دوران شیردهی روزه اش را قضا کند و لازم نیست که فدیه ای بپردازد.
سوال 18- اگر همان خانم از ترس مشکلات احتمالی برای بچه اش روزه نگیرد حکمش چیست؟
جواب: اگر روزه نگرفتن او به خاطر از دست دادن بچه و یه ضعف بچه باشد و یا ترس کاهش شیر بچه اش را دارد، باید روزه اش را قضا کند و همچنین فدیه دهد.
سوال 19- فدیه چیست؟
جواب: عبارت است از دادن طعام به فقیری بایت هر روزه ای که نگرفته است.
سوال 20- آیا دادن پول به جای وعده غدایی درست است؟
پاسخ: بله در صورت مشخص شدن میزان سرفطره ای که باید به فقیر داده شود می توان معادل آن را پول پرداخت کرد.
سوال21- استفاده از قرص و آمپولها برای جلوگیری از یائسگی در رمضان صحیح است؟
جواب: از دیدگاه شرع این کار مشکلی ندارد و گناهی را متوجه او نمی سازد همچنانکه در حج هم این امر جایز است،ولی چون از لحاظ سلامتی بی ضرر نیست بهتر است که این کار را انجام ندهد و بعد از رمضان قضا بگیرد.
سوال 22- رفتن زن به میسجد جهت انجام تراویح واجب است یا سنت؟
جواب: نماز تراویح هم برای مردان و هم زنان سنت است بنابراین اگر خانم ها بدانند که رفتن به مسجد برایشان اجر بیشتری دارد و در رفتن به مسجد مرتکب گناه نمی شوند پس رفتن انها بهتر است در غیر این صورت می توانند چند نفری از انها در یک خانه جمع شوند و یکی از زن ها که به مسائل دینی آگاه تر است امام جماعت شود و تراویح و قرآن خواندن و شب زنده داری را با هم انجام دهند.
سوال 23- آیا دست و دست بازی و بوسیدن زن و شوهر روزه را باطل می کند؟
جواب: مادامی که روزه داران از زمان افطار تا سحری فرصت دارند که جماع کنند لذا بهتر است در طول روزه داری به این مسائل فکر نکنند، اما در صورت انجام چنین اعمالی روزه آنها بدون مشکل است وباطل نمی شود،پس باید دقت کنند که باعث تحریک همدیگر و ارضای امیال شهوانی نشوند، دراین صورت است که به مراتب پاداش آنها نزد پروردگار بیشتر است.
سوال 24- تعدادی از ما خانم ها در اداره مشغول به کار هستیم و نماز می خوانیم ولی جای آنچنانی برای ادای نماز نداریم، اینکه نماز ظهر را نخوانیم و با جمع تأخیر همراه نماز عصر بخوانیم درست است؟
پاسخ: بهتر آن است که مسولان در تمام ادارات و سازمان های دولتی نمازخانه ای جهت انجام نمازدرست کنند که این از حقوق اولیه مردم به شمار می آید کما اینکه ورزشگاه و استخر و … ساخته می شود. در جواب این خواهران باید بگم که نبود جا و مکان براب نماز اصلا نمی تواند بهانه باشد که نماز را در وقت خود نخوانند، پس در هر صورت نمازشان را بجا آورند و از مسولشان بخواهند که برایشان نماز خانه درست کند.
سوال 25- من خانمی هستم که نماز می خوانم، روزه می گیرم، صدقه و زکات و احسان می دهم اما حجابم کامل نیست، آیا عباداتم قبول است یا خیر؟
جواب: نماز و صدقات و احسانت قبول است ولی پاداش روزه ات آنچنان که باید باشد نیست چون هر مردی که به زن بی حجاب نگاه کند روزه اش باطل و یا از اجر روزه اش کم می شود، پس اگر در طول روز خانمی با ظاهر ساختن زینت خود باعث شود چندین مرد به او نظر داشته باشند،وضعش چطور است؟!! ان شالله که به نسبت خوبی هایی که دارید از اجر روزه هم برخوردارید و ان شالله که به زودی بخود بیایید و از لحاظ حجاب هم به کمال برسید.ترشی

نمایش بیشتر

صالح تُرشی

@مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : آزاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا