تاریخشخصیت ها

حاج ماموستا عبدالقادر بیضاوی امام جمعه اهل سنت ارومیه

ماموستا بیضاوی

????نگاهی گذرا به شخصیت و زندگینامه استاد گرانقدر حاج ماموستا ملا عبدالقادر بیضاوی امام جمعه اهل سنت ارومیه

????در این چند سطر با توجه به معلومات و اطلاعات اندکی که از استاد فرزانه و اندیشمند، ماموستا عبدالقادر بیضاوی دارم بر خود لازم دانستم طبق داشته های اطلاعاتی خودم گذری کوتاه داشته باشم بر معرفی شخصیت حاج ماموستا عبدالقادر بیضاوی امام جمعه اهل سنت ارومیه که قطعا آنچه مرقوم می گردد در باره شخصیت واقعی و منحصر به فرد ماموستا به منزله چشیدن قطره ای از دریای با عظمت شخصیت آن استاد می باشد…
امیدوارم ، یادداشت بنده مورد قبول شما عزیزان قرار گیرد.

????استاد ماموستا بیضاوی از علمای برجسته اهل سنت ارومیه متولد ۱۳۱۲ هجری شمسی در روستای نوشان علیا از ناحیه بند ارومیه از یک خانواده دیندار و متدین و علاقمند به علم و دانش چشم به جهان گشود.. در سنین کودکی به پیشنهاد پدر و مادر جهت فراگیری قران کریم وعلوم دینی به روال دوران خود رو به حجره های علوم دینی نمود و اولین جایی که برای فراگیری علوم دینی رفت روستای خانقاه برهان از توابع مهاباد بود و در آنجا نزد دائی مرحومشان ماموستا عابد شمس الدینی ـ امام جمعه گجین ـ دوران مقدماتی علوم را گذراند…

سپس همانند همه طلاب علوم دینی جهت کسب تحصیلات عالیه حوزوی راهی دیگر شهرستانهای ایران و حتی اقلیم کردستان عراق هم شد تا به کسب دانش نزد علمای عظام بپردازد. گویا ایشان بخاطر ذکاوت و قدرت حافظه بالایی که داشتند بسیار مورد توجه اساتید خود قرار گرفتند.

????از جمله اساتید مشهوری که استاد بیضاوی در محضرشان کسب علم و فیض نمودند می توان به اساتید زیر اشاره نمود :
– ماموستای مرحوم ملا محمد رضایی مشهور به ماموستای بارزانی رحمه الله
– ماموستا ملا رشید برهانی حفظه الله
– مرحوم استاد قاضی خضری اشنویه ای رحمه الله
– مرحوم ماموستا محمد مدرس ( جلدیان)
– ماموستا ملا محمد امین ( قره گول)
و در نهایت تحصیلات پایانی خود را نزد استاد ملا محمد حفید ولزی( دیزج) به اتمام رساندند ..

ایشان دارای پسرانی صالح و متدین به نام های لقمان ، محمد، احمد، عبدالسلام، آزاد و احسان و همچنین سه فرزند دختر می باشند که همگی دارای تحصیلات عالیه و بسیار علاقمند به دین و علم ودانش می باشند ..
در این میان می توان به فرزند ارشد ایشان لقمان اشاره ای نمود ؛ که دارای مدرک دکترای مدیریت بوده و اکنون شاغل در اداره ثبت اسناد می باشد .

????ماموستا بیضاوی با تکیه بر حدیث نبوی ” زکات العلم نشره” سال هاست که در خدمت دین و تعلیم صدها تن از دانش آموختگان علوم دینی توانسته در زمینه خدمت به دین و نشر علوم دینی به عنوان یکی از مراجع قابل اعتماد در بین مردم مسلمان منطقه مطرح باشد و رضایت خداوندی را برای خود به عنوان یک دستاورد بزرگ کسب نماید واین بزرگترین نعمت الهی در حق یک بنده صالح خداوند است .
ایشان قبل از امامت جمعه اهل سنت ارومیه در سالهای دور در روستاهایی چون نوشان علیا ، سرو ، جوهنی و روستای بند ارومیه ، علاوه بر امامت مساجد این روستاها از همان اوائل جوانی در سطوح بالای تدریس حوزوی ، علمای برجسته زیادی را با دادن اجازه فتوا به جامعه معرفی نموده اند ؛ طوری که بسیاری از علمای سرشناس شهرستان ارومیه و حتی در سطح استان فارغ التحصیل از محضر آن ماموستای بزرگوار می باشند

????از جمله شاگردان شهیر ماموستا می توان به اساتید زیر اشاره نمود :
– استاد مرحوم ملا مصطفی انصاری امام جمعه موانا، اولین فارغ التحصیل حجره استاد بیضاوی
– استاد مرحوم ملا محی الدین حسن زاده دری امام جمعه اسبق بهیک و سرو
– استاد مرحوم ماموستا ملا احمد نهایی امام جمعه جلغران
– استاد مرحوم ملا صادق نوری امام جمعه سابق سین آباد
– استاد مرحوم ملا عبدالباقی محکمی امام جمعه سابق بچه جیک
– استاد مرحوم ماموستا محمود اصغر زاده امام جمعه سابق طرزیلو
– استاد ملا نجم الدین عزیزیان امام جمعه فعلی سیلوانا
– استاد ملا عبدالرحمن محمدپور امام جمعه سابق سرو و مدرس حوزه
– استاد ملا عبدالخالق طاهری راژان
– استاد مرحوم ملا هادی رضایی گسیان
– استاد ملا خدیر عبداللهیان امام جمعه فعلی طرزیلو
– استاد ملا آدم روحانی امام جمعه جوهنی
و دهها تن دیگر از علمای برجسته منطقه …

شخصیت نورانی و متقی و مخلص ماموستا ایشان را به عنوان یک عالم و یک شخصیت کاریزما و بسیار محبوب در بین همه اقوام و مذاهب موجود در شهرستان ارومیه تبدیل نموده است و سالهاست که با نقش بسیار مثبت خود در سمت امام جمعه اهل سنت ارومیه زمینه تقریب بین مذاهب و اقوام را ایجاد نماید و بدین خاطر توانسته اعتماد مسئولین و علماء و همچنین خواص و عوام را نسبت به خود جلب کند .
شعار وحدت و یکپارچگی و دعوت به صلح و همزیستی و مراعات تقوای الهی و میانه روی از خصوصیات بارز ایشان بوده و هست .

????ماموستا بیضاوی در علوم مختلف و متداول حوزوی از جمله صرف و نحو، منطق ،کلام ، علوم بلاغی، علوم الحدیث ، اصول فقه و بویژه در فقه دارای تخصص و تبحر خاصی می باشد . در این زمینه می توان به تالیف کتاب ” فتح علوم الحدیث” ایشان اشاره کرد که اساتید بزرگواری چون ماموستا رشید برهانی از علمای بزرگ استان آذربایجان غربی و دکتر بشیر خلیل الحداد امام جمعه مسجد حاج جلیل خیاط هە ولێر از اقلیم کردستان تقریظی بر ان نوشته اند.
این کتاب اخیرا توسط ملا محمد سلیم آوشی امام جمعه هاشم آباد تحت عنوان” کلید حدیث شناسی” به فارسی ترجمه شده است.

????ایشان علاوه بر تربیت علما و طلاب ، الگویی بسیار مناسب برای اهل علم و دین در زمینه مطالعه کتب مختلف می باشند .
استاد بیضاوی نسبت به کتب و تفاسیر قدیم و جدید همیشه بسیار آگاه بوده و از نظریات مختلف علما، در زمینه های مختلف آگاهی دارند ؛ به طوری که در پاسخ هر سوالی، نسبت به آدرس موضوعات مختلف حضور ذهن دارند و در این زمینه باید اذعان کرد که او به
بسیاری از تفاسیر و کتابهای علمای قدیم و معاصر ، با آدرس دقیق اشراف دارند ؛ امری که باعث شده استاد ، مورد اعتماد همه علماء از طیف ها و سلایق مختلف باشند .
ماموستا بیضاوی بیشتر تفاسیر و کتب مختلف همانند تفسیر ابن کثیر ، کشاف ، روح المعانی ، روح البیان و مدارک التنزیل نسفی و تفسیر فی ظلال القرآن شهید سیدقطب و تفسیر المنار رشید رضا و … را مطالعه نموده اند که این ، نشانه روشن بینی و میانه روی و احترام به علما، از سوی این استاد گرانقدر می باشد.

???? جایگاه علمی و محبوبیت این دانشمند عالیقدر همواره در تمامی صحنه ها مورد بحث و جای تقدیر دارد.. قطعا جامعه ما مدیون چنین شخصیت هایی است
و می توان به ذکر این نکته نیز پرداخت که استاد دانشمند ماموستا بیضاوی الگویی بسیار بزرگ و مناسب در زمینه های علمی ، دینی ، فرهنگی و تاریخی و معنوی می باشند

برای ایشان ، از خدای منان ،طول عمر باعزت مسالت داریم .
آشنایی و اطلاع از زحمات این استاد عالیقدر مایه افتخار برای علمای ما و همچنین مردم شریف کرد است که با خدمت به طلبه های علوم دینی و ماموستاهای بزرگوار ذخایر بزرگ اخروی را برای خود به ارمغان آورده اند ؛ چرا که علمای ما با پشتیبانی وحمایت های همه جانبه همین ملت توانسته اند هم مدارج علمی را طی کنند و هم افتخار آفرین باشند .

✍️با سپاس
فهیم بهنام ـ سرو

از طريق
فهیم بهنام
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

فهیم بهنام

استان آذربایجان غربی - ارومیه مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا