اصول

حال کسانی که روزه می گیرند ؛ ولی نماز نمی خوانند!

 

آیا روزه می گیرید و نماز نمی خوانید ؟

نماز مهم ترین رکن اسلام بعد از شهادتین است ، هر کس آن را ترک کند و به واجباتش اعتقاد نداشته باشد به اتفاق علمای مسلمان کافر شمرده می شود!، زیرا چیزی را از دین انکار کرده است که یقینا جزء ارکان شاخص دین محسوب می شود ؛ البته کسی که از روی تنبلی نماز را ترک کند و یا آن را حقیر و ناچیز شمارد حتی بدون اینکه واجب بودنش را انکار کند باز طبق رأی برخی علما کافر به شمار می آید …

 روزه ماه رمضان نیز جزء ارکان دین محسوب می شود  و هر کس آن را انکار کند به اجماع او نیز کافر است ، و شخصی که به خاطر تنبلی روزه نمی گیرد ولی معتقد به واجب بودنش است نیز نافرمان به شمار می آید….

زمانی که برادران مسلمان خود را می بینیم که به روزه اهمیت می دهند و بر آن حریص هستند بسیار خوشحال می شویم ، اما زمانی که برخی از مردم را می بینیم که در حق نماز سهل انگاری می کنند و ارزشی برای آن قائل نیستند به شدت تأسف می خوریم ، می بینیم که آن ها در ماه رمضان روزه می گیرند و تشنه و گرسنه می شوند و از سایر چیزهایی که روزه را باطل می کند خودداری می کنند ؛ ولی بجز رمضان دیگر نمازی نمی خوانند و بعد از رمضان هم که نه مسجد را می شناسند و نه نماز می خوانند! مگر اینکه گاه گاهی در نماز جمعه آن هم  بیشتر از روی عادت نه عبادت! حضور پیدا می کنند– لا حول ولا قوه إلا بالله -(۱)

 این گونه اشخاص متاسفانه در جایگاه خطرناکی ایستاده اند و آن هم عبارت است از این که اگر شخصی عمداً نماز را ترک کند بهره چندانی از اسلام نبرده است! و بر روزه و حج و صدقات و جهاد و سایر اعمالش تاثیر منفی خواهد گذاشت ، و این بدان خاطر است که قبولی سایر اعمال بستگی دارد به خواندن نماز.

ابن قیم می فرماید : هر کسی که نمازش را ترک کند خداوند روزه و حج و صدقه و جهاد و هیچ یک از اعمال صالحش را قبول نمی کند .

 عون بن عبد الله می گوید: هنگامی که عبد وارد قبرش می شود اولین سؤالی که از او پرسیده می شود در مورد نمازش است؛ اگر آن را پاسخ دهد به سایر اعمالش نیز توجه می شود ولی اگر از آن عبور نکند دیگر به سایر اعمالش نیز توجهی نمی شود .

  ابی هریره از پیامبر نقل می کند که رسول فرمودند ( اولین چیزی که انسان مومن در روز قیامت با آن محاسبه می شود نمازش است؛ اگر پاسخ هایش قابل قبول باشد که رستگار و پیروز شده است و اگر قابل قبول نباشد که ناکام و زیانمند شده است ) اگر چیزی از اعمال نیکش قبول می شد دیگر جزء شکست خوردگان زیانمند نمی بود . (۲)

زیرا خداوند متعال می فرماید : {وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا یَأْتُونَ الصَّلَاهَ إِلَّا وَهُمْ کُسَالَىٰ وَلَا یُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ کَارِهُونَ} (۳)

هیچ‌چیز مانع پذیرش نفقات و بذل و بخشش‌هایشان نشده است جز این که آنان به خدا و پیغمبرش ایمان ندارند و جز با ناراحتی و بی‌حالی و سستی و سنگینی به نماز نمی‌ایستند و جز از روی ناچاری احسان و بخشش نمی‌کنند.

خداوند متعال روشن می کند که سبب عدم قبولی صدقات آنان این است که در درون خود کفر به خدا و تکذیب رسولش را پنهان کرده اند و نماز را جز با سنگینی و سختی نمی خوانند پس آن ها به سبب کفرشان امید پاداش این اعمال را نداشتند و در مقابل ترک نماز از مجازات نمی ترسیدند . (۴)

اگر این سزای کسی باشد که نماز را با نارحتی و کسالت می خواند پس وضعیت کسی که اصلا نماز نمی خواند چگونه است؟!

خداوند متعال می فرماید : {وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ کَسَرَابٍ بِقِیعَهٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّىٰ إِذَا جَاءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ ۗ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ} (۵)

کافران اعمالشان به سرابی می‌ماند که در بیابان بی‌آب و علفی شخص تشنه‌ای آن را آب پندارد امّا هنگامی که به سراغ آن رود، اصلاً چیزی نیابد، مگر خدا را که به حساب او برسد و سزای وی را به تمام و کمال بدهد خداوند در حسابرسی سریع است .

خداوند متعال در این آیه یاد آور می شود که اعمال کافران باطل است و به آنان سودی نمی رساند و می فرماید : {وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا } (۶)

ما به سراغ تمام اعمالی که آنان انجام داده‌اند می‌رویم و همه را همچون ذرّات غبار پراکنده درهوا می‌سازیم .

آنچه که در این آیه بر باطل بودن اعمال کفار دلالت می کند ، در آیات دیگر به صورت توضیحی آمده است ، خداوند متعال می فرماید :{مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ ۖ أَعْمَالُهُمْ کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ ۖ لَا یَقْدِرُونَ مِمَّا کَسَبُوا عَلَىٰ شَیْءٍ ۚ ذَٰلِکَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِیدُ} (۷)

حال و وضع اعمال کسانی که به پروردگار خود ایمان ندارند، همچون حال و وضع خاکستری است که در یک روز طوفانی، باد به تندی بر آن وزد به چیزی از آنچه در دنیا انجام داده‌اند دست نمی‌یابند . این گمراهی سختی است.

 در آخرت عملی به صاحبش سود می رساند که دارای شرایط زیر باشد :

 ۱- ایمان به خداوند ۲- نیت خالص برای خدا ۳- پیروی از رسول خدا( ص) . (۸)

 بنابر این آنهای که روزه می گیرند ولی نماز نمی خوانند روزه اشان مورد قبول پروردگار نیست ، زیرا مرتکب عملی شده اند که آنها را  از دایره دین اسلام خارج می کند و آن هم ترک نماز است و هر کس آن را ترک کند کافر شده است .

کسی که روزه می گیرد اما نماز نمی خواند چگونه می اندیشد؟

آیا نمی داند نماز پل ارتباطی میان بنده و پروردگارش است و هنگامی که ارتباطش را با خداوند قطع می کند پس دیگر چگونه به خداوند متصل می شود ؟

 هنگامی که ارتباطش با خداوند قطع می شود پس چگونه خداوند روزه اش را قبول می کند ؟

بیاییم این مطالب و تذکرات را به کسانی که روزه می گیرند ولی نماز نمی خوانند یادآور شویم.

بر همه ما واجب است که بر نمازهایمان محافظت کنیم و اعمالی که ما را به خداوند نزدیک می کند را بیشتر انجام دهیم  و از کردارهای که طاعات و عباداتمان را می سوزاند دوری کنیم .

خلاصه مطلب :

 ما باید آنچه که خدا و رسول به آن امر کرده اند را انجام بدهیم و هرآنچه که از آن نهی کرده اند دوری کنیم و از خداوند بخواهیم که آن مسلمانانی  که راهشان را گم کرده اند را هدایت کند و به عنوان نیکوکاران  قبولشان کند .

مترجم : عامر رضاییان – کرمانشاه

 

——————————————————————–

۱٫هیچ قدرت و توانای جز از طرف خداوند نیست .

۲٫نگاه : نماز و حکم تارک آن ( ۴۷-۴۸).ناشر : الجفان و الجابی – دار ابن حزم – قبرص – بیروت . چاپ اول (۱۴۱۶ه) . تحقیق بسام عبد اوهاب الجابی

۳٫سوره : توبه – آیه : ۵۴

۴٫تفسیر المیسر (۲۹۶)

۵٫سوره : نور – آیه : ۳۹

  1. سوره : فرقان – آیه : ۲۳

۷٫سوره : ابراهیم – آیه : ۱۸

۸٫منبع پیشین (۲۹۰)

نمایش بیشتر

عامر رضاییان

استان کرمانشاه - شهرشتان کرمانشاه مدرس علوم دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا