تاریخسیره نبوی

فاطمه زهرا در نقش یک زن خانه دار!

آسیب دیدگی دستان حضرت فاطمه با آسیاب خانگی!

ترجمه: رسول رسولی کیا

فاطمه، ریحانه پیامبر صلی الله علیه و سلم پیش علی از خسته شدن بابت کارهای خانه شکایت کرد و به او گفت که با آسیاب کار کرده و دستش آسیب دیده است، مشک آب را بر شانه اش گذاشته و ضربه دیده است و در اثر جار زدن خانه لباس هایش غبارآلود شده است! علی به او گفت: تازگی کنیزی برای پدرت آورده اند، ای کاش الان می رفتی و خادم درخواست می کردی!  وقتی فاطمه عازم خانه پدرش شد پیرامون وی پیامبر صلی الله علیه و سلم جمعی از مردم نشسته بودند، او به علت حضور آنان چیزی به پدرش نگفت و پس از آنکه علت مراجعه اش را با عایشه درمیان گذاشت به خانه بازگشت!

جلسه پیامبر صلی الله علیه و سلم که تمام شد، عایشه دلیل آمدن فاطمه را با آن حضرت درمیان گذاشت، آن حضرت بلافاصله-روانه خانه فاطمه شد! علی و فاطمه رختخواب هایشان را جهت خواب پهن کرده بودند، آن حضرت پس از کسب اجازه ورود، داخل شد و گفت: آیا شما را راهنمایی کنم به کاری که برای شما از خادم بهتر باشد؟! هرگاه قصد خوابیدن کردید سی و سه بار بگویید الله اکبر، سی و سه بار بگویید سبحان الله و سی و سه بار هم بگویید الحمدلله، این اذکار برای شما ارزشمندتر است از خادم!

این، فاطمه است، سرور بانوان جهان و جگرگوشه پیامبر، گندم را با سنگ، آسیاب می کند و اثر آن بر دستش می ماند، آب را با یک مُشک به خانه می برد و در اثر آن گردنش آسیب می بیند و خانه اش را جارو می کند و لباسش غبارآلود می شود! آیا این کارها از ارزش او نزد شوهرش ، پدرش و پروردگارش کاسته بود؟!

مسلماً هیچ ایرادی ندارد که خانم، خدمتکار داشته باشد تا در کارهای خانه به او کمک کند، که کارهای خانه سنگین و دشوار است!

جوانمرد آن شوهری است که چون توانایی مالی و مکنت اقتصادی دارد برای همسر خود خدمتکاری می گیرد تا در امور خانه به او کمک کند! و جوانمردتر از او پدری است که نسبت به زندگی دخترش حساسیت داشته و دلسوزی نماید و برایش خادم بگیرد! البته این ابتکار، این واقعیت را نفی نمی کند که انجام کارهای خانه وظیفه همسر است؛ کما اینکه کار کردن خارج از خانه و امرار معاش از وظایف شوهر می باشد؛ علاوه بر کمک کردن به همسر در امور داخلی منزل که مصداقی از معاشرت به معروف به شمار می آید!

ولی یکی از چیزهایی که این روزها ما را آزار می دهد صداهای گوش خراشی است که می کوشد به بهانه آزادی زن، خانواده های قائم بر رازداری را منهدم کرده و شرایط را آنگونه که می خواهند پیش ببرند! و کار زن در خانه را به عنوان بردگی و توهین به انسان به نمایش بگذارند!

من نمی دانم کجای این کار اهانت است که زن برای شوهر و اعضای خانواده اش غذا درست کرده و لباس هایشان را بشوید و خانه اش را تمیز کند؟!

اگر گفته شود که کارهای خانه دشوار و سنگین است، آن را با ده انگشت امضا می کنیم، ولی چاره ای نیست و این بخشی از زندگی است، هر انسان دارای نقشی است و هر کاری هم داری مشقت مخصوص به خود می باشد!

اما طرح موضوع از این زاویه که کارِ خانه نوعی برده داری و توهین به زنان است، این ادعایی پوچ است! آزادی زن با از بین بردن غریزه مادر شدن، همسر و خانه داری او حاصل نمی شود؛ بلکه با قدردانی و احترام نسبت به گفتار و کردار او، آن هم با سخنی شیرین و تحسینِ نقش او، دادن هدیه به او هر از گاهی، فشردن او به خود و بوسه زدن بر پیشانی و دستانش!

فاطمه اگر چه در اثر انجام کارهای خانه خسته می شد، ولی هرگز این امر باعث نشد که او خود را بی شخصیت بپندارد و دلیل اینکه علی، برایش خادم استخدام نکرد این نبود که او را خسته کند؛ بلکه چون وضع مالی خوبی نداشت این کار را نکرد و پیامبر که در همه کارهایش عدالت را مدنظر دارد نیز از آن جهت اجازه نداد فاطمه خادم استخدام کند که اگر این کار را می کرد باید برای همه زنان مدینه چنین نسخه ای را تجویز می فرمود!

ای زنان! به خودتان افتخار کنید، اگر شما نبودید نه خانواده ها وجود داشت و نه پابرجا می ماند، در همه کارهایی که انجام می دهید پاداش، احساس کنید، اگر لقمه غذایی که شوهر در دهان همسرش قرار می دهد صدقه به حساب می آید، پاداش آن زنی که آشپزی می کند تا به اعضای خانواده اش غذا بدهد و شستشو می کند تا آنان را بپوشاند، چه قدر می تواند باشد؟!

ای مردان! شما و تمام دنیا علیه زنان بسیج نشوید، یاری اشان نمایید! پاک کردن یک بشقاب بجای آنان کسر شان نیست؛ کما اینکه یاری کردنشان در جمع کردن لباس ننگ محسوب نمی شود! رسول خدا صلی الله علیه و سلم که سرور مردان جهان بود در خدمت خانواده اش بود، لباسش را خودش وصله می زد، کفشش را پینه می کرد و گوسفندانش را می دوشید!

نویسنده: ادهم شرقاوی

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا