اصول

حكم نگاه کردن به فیلم های مبتذل

الحمدُ لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصَحْبِه ومَن والاه، أمَّا بعدُ:
برای شخص مسلمان نگاه کردن به فیلم های مبتذل جایز نیست؛ زیرا سبب قساوت قلب و غفلت از خداوند و ذکر و یاد او می گردد.

نگاه کردن به چنین فیلم هایی منجر به بیماری های درونی و قساوت قلب و دوری از حلال و جرأت یافتن بر ارتکاب کارهای زشت و گناه می شود.
خداوند ما را به بستن چشم از نگاه به حرام امر فرموده است: {قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ} [النور: 30] ( اي پيغمبر ! ) به مردان مؤمن بگو : ( آنان موظّفند كه از نگاه به عورت و محلّ زينت نامحرمان ) چشمان خود را فرو گيرند ، و عورتهاي خويشتن را ( با پوشاندن و دوري از پيوند نامشروع ) مصون دارند . اين براي ايشان زيبنده‌تر و محترمانه‌تر است . بي‌گمان خداوند از آنچه انجام مي‌دهند آگاه است ( و سزا و جزاي رفتارشان را مي‌دهد ) .
در این خصوص سؤالات مشابهی از «لجنة الفتوى بالشبكة الإسلامية» شده است که با توجه به جواب آن سؤاله ا می توان نتیجه ای قابل اطمینان به دست آورد.
سؤال: آیا نگاه به فیلمهای عاشقانه حرام است؟ ـ
جواب :
فیلم ها و سریال های عاشقانه که پخش می شوند هیچ شخص عاقلی در تحریم آن شک ندارد و دلیل آن، این است که این فیلم ها حاوی امور حرامی مانند زنان آرایش کرده و برهنه و موسیقی های حرام است، علاوه بر این ؛ مضمون این گونه فیلم ها تبلیغ و دعوت آشکار به فساد است.
منبع این فتوی: لجنة الفتوى بالشبكة الإسلامية به شماره های 1791، 20264، 17114 والله أعلم.

حكم نگاه به فیلم های مبتذل برای کسانی که تحت تأثیر آن قرار نمی گیرند؟

جواب: 
نگاه کردن به فیلم ها و عکس های مبتذل به هیچ وجه جایز نیست، زیرا خداوند در قرآن ما را از نگاه به زنان نا محرم نهی کرده است آنجا که میفرماید: ((قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ) ( اي پيغمبر ! ) به مردان مؤمن بگو : ( آنان موظّفند كه از نگاه به عورت و محلّ زينت نامحرمان ) چشمان خود را فرو گيرند
و از حذیفه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: “النظر سهم من سهام إبليس… ” رواه الطبراني والحاكم، وقال صحيح الإسناد، ترجمه حدیث: نگاه به نامحرم تیری [مسموم] از تیرهای شیطان است.
نگاه به زنان نامحرم چنان در قلب تأثیر منفی می گذارد که تیر در بدن اثر می گذارد. لجنة الفتوى بالشبكة الإسلامية
و در فتوای دیگری از لجنة الفتوی بالشبکة الاسلامیة بتاریخ 15 جمادي الثاني سال 1425 در جواب همین سؤال چنین آمده است:
آنچه که برای ما ظاهر و آشکار می شود این است که اصرار بر نگاه به فیلم های مبتذل با شهوت در صورتی که ترس فتنه باشد [یعنی اینکه شخصی که به این گونه فیلم ها نگاه می کند برای ارضای شهوتش وسوسه می شود و به سوی ارتکاب فاحشه متمایل می گردد] جزو گناهان کبیره محسوب می شود.

ابن حجر هیتمی رحمه الله گفته است: دویست و چهل و دومین گناه از گناهان کبیره نگاه به زن بیگانه در صورت ترس فتنه، است.
پس در صورتی که نگاه کردن به زن بیگانه با شهوت و ترس فتنه، از گناهان کبیره باشد، نگاه به فیلم های مبتذل [که سبب ارتکاب گناهان زیادی از قبیل ارتباط های نامشروع] می شود، نارواتر است ؛زیرا با نگاه کردن به چنین فیلم هایی ، می توان چیزهایی را دید که در خارج با سختی دیدن چنین صحنه هایی ممکن می شود.

نگاه کردن به چنین فیلم هایی سبب ازدیاد شهوت می شود که غالباً تماشا کنندگان چنین فیلم هایی مرتکب زنا، فحشا و حد اقل ؛ خود ارضایی می شوند.
علاوه بر این ضررها علما تصریح کرده ند که اصرار بر گناه صغیره – که حد اقل درجه ی آن است، – اگر آن را گناه کبیره به شمار نیاوریم- گناه کبیره حساب می شود چنان که در حدیثی صحیح از ابن عباس روایت است که فرمود: «لا صغيرة مع الإصرار» گناه صغیره در صورتی که شخص بر آن استمرار و دوام داشته باشد، به گناه کبیره تبدیل می شود.
کسی که چشمش را از نگاه کردن به حرام نگاه ندارد و به آنچه که خداوند حرام کرده، نگاه کند، در واقع آن را در معرض نابودی قرار داده است.

آثار زیانبار نگاه کردن به فیلم های مبتذل

کسی که از نگاه کردن به حرام چشمش را باز نمی دارد باید منتظر این عواقب باشد:
1-زوال نعمت چشم؛ زیرا بقای نعمت مقید به شکر خداوندی است و با کفران نعمت، نعمت در معرض زوال و نابودی قرار میگیرد.
2-آزاد گذاشتن چشم در نگاه به حرام، منجر به ارتکاب فاحشه و زنا می شود؛ زیرا نگاه مشوق و راهنمای قلب است.
3 – به قلبش ستم می کند؛ زیرا هر کس نگاهش را از نامحرم باز دارد، خداوند قلب او را نورانی می کند، و عکس این قضیه هم صادق است.

دلیل این گفته، فرموده ی خداوند است که میفرماید: «[كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ] (المطففين: 14) »هرگزا هرگز ! اصلاً كردار و تلاش ( پلشت و زشت ) ايشان دلهايشان را زنگ زده كرده است.
4 – در معرض خشم خداوند قرار می گیرد، و کسی که خداوند از او خشمگین شود، بدون شک هلاک می گردد.
5- این عمل یکی از گناهان و نافرمانی هاست، یکی از نشانه های عذاب خداوند این است که بعد از انجام گناهی، انجام گناه دیگری برایش فراهم و میسر می گردد و توفیق بسیاری از عبادت ها را از دست می دهد.
[تَارِيخُ الْفَتْوَى] 15 جمادي الثانية 1425
نتیجه
نگاه کردن به چنین فیلم هایی برای جوانان ازدواج نکرده یا دور از همسرانشان خطرات ارتکاب گناهان کبیره را بیشتر می نماید، همچنین خانواده هایی که چنین فیلم هایی را به صورت دسته جمعی نگاه می کنند، پرده ی شرم و حیا در میانشان دریده شده و حتی چنین اتفاق هم افتاده که دو عضو یک خانواده که با همدیگر محرم شرعی هستند دچار ارتباط نامشروع شوند و در شرع اسلام هر چیزی که برای دین، عقل، نسل و شرف، مال و جان انسان ضرر و خطر داشته باشد حرام است.
منابع:
لجنة الفتوی بالشبکة الاسلامیة
فتوای خالد عبد المنعم الرفاعي
ترجمه و تحقیق: خالد ایوبی نیا

نمایش بیشتر

خالد ایوبی نیا

استان آذربایجان غربی - ارومیه مترجم - نویسنده فعال دینی و حافظ قرآن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا