اصول

حوادث و رخدادهای تاریخی رمضان

 ترجمه: ابراهیم مهرابیان

  تاریخ اسلام شاهد فتوحات و پیروزیهای بزرگی در ماه مبارک رمضان بوده است.

ماهی که اتحاد و همبستگی مسلمانان بصورت عینی و واقعی نمود پیدا کرده است.

رقم خوردن این برگ های زرین تاریخ در ماه نزول قرآن، به خاطر عبادت و بندگیِ واقعی خداوند و نزدیک بودن به خداوند مهربان به دست آمده است.

پس هر کس بتواند بر نفس خویش فایق آید و درون را بیاراید، بی گمان بر دشمن درون و برون فاتح خواهد آمد.

 ٭ براستی ماه رمضان فرصت طلایی برای هر مسلمانی است تا تمام وجود خویش را با برنامه و دستورات الهی بنا نهد و خود را سرافراز و خوشبخت دنیا و قیامت گرداند.

 ٭ رخدادهای این ماه نورانی بسیار زیاد هستند که نمی‌توان همه را اینجا ذکر نمود.

بنابراین به چند رخداد مهم که در این ماه مبارک به وقوع پیوسته اند اشارتی خواهیم نمود.

 حوادثی که در ذیل ذکر می شوند، بر اساس تاریخ وقوع ذکر شده اند.

 ۱- عروج و بالا بردن حضرت عیسی (ع ) از زمین به آسمان از جانب خداوند حکیم:

حاکم در کتاب المستدرک -۳۳/۱۴۳- در روایتی که از حارث پسر مخشی نقل کرده می گوید: امام حسن  پسر حضرت علی روز فوت پدر گرامی اش سخنرانی نمود و از نیکی و مناقب وی صحبت به میان آورد، فرمود: فوت پدرم در شبی به وقوع پیوست که، در آن قرآن نازل شده و حضرت عیسی نیز  به آسمانها برده شده است.

 ۲- نزول کلام الهی ( قرآن)

پایین آمدن جبرئیل و به خدمت رسیدن پیامبر در غار حراء و دادن مژده ی انتخاب بعنوان رسول و فرستاده خدا و هدیه دادن قرآن به وی به عنوان معجزه و آخرین پیام الهی برای بندگانش، ((شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن…بقره۱۸۵ ))

که همه ی این اتفاقاتِ شیرین در روز دوشنبه، بیست و یکم  ماه مبارک رمضان سال چهلم ولادت پیامبر رخ داده است. (صحیح مسلم/۱۱۶۲ ) (سیره ابن هشام.۱/۳۰۴ )

 ۳- وفات ابوطالب عموی دلسوز و پشتیبان پیامبر اکرم (ص):

 این واقعه در سال دهم بعثت، اندکی بعد از بیرون آمدن پیامبر  از حصر شعب ابی طالب رخ داده است (انساب الاشراف للبلاذری.۱/۴۰۶ )

۴- وفات مادر ایمانداران حضرت خدیجه کبری دختر خویلد، همسر وفادار و حامی همه ی لحظات زندگی رسول الله (ص):

این حادثه تلخ و آزرده خاطر نیز در سال دهم بعثت، سه سال قبل از هجرت رخ داده است. بنابراین سال دهم بعثت به ” عام الحزن ” نامگذاری شده است.

(حاشیه الدکتور القلعجی على دلایل النبوه للبیهقى۲/۳۵۳ )

 ۵- اولین سریه اسلام به نام سریه ی حمزه پسر عبدالمطلب (سیف البحر):

قبل از ذکر تاریخ آن توضیح کوچکی در مورد سریه…

-سریه: به گروهی از سپاه گفته می شود که به دستور رسول خدا به سوی مکانی یا ماموریتی اعزام شوند – که شخصا پیامبر در این ماموریت ها اصحاب را همراهی نکره است -.

در رمضان سال اول هجری، حمزه، عموی دلاور پیامبر به دستور رسول خدا بر بازرگانان قریشی که از ساحل دریای سرخ به مکه باز می گشتند؛ با سی تن یورش برد و این سریه فقط حالت یک مانور بر کافران داشت…(طبقات ابن اسعد۲/۶و سیره ابن هشام۲/۲۸۱ )

 ۶- جنگ بدر: در روز هفدهم رمضان سال دوم هجری رخ دادە است و مسلمانان اولین پیروزی اسلام را در مقابل کافران قریش به دست آوردند.

۷- به هلاکت رسیدن ابو جهل (عمرو بن هشام ) و امیه بن خلف و عاص بن مغیره (دایی امیرالمومنین عمر بن خطاب ) در غزوە بدر و دفن آنها  در چاهی به نام (قولیب)؛ که لات و عُزّی هم هیچ سودی به آنان نرساندند و به درک الاسفل واصل شدند.

 ۸- وفات رقیه دختر پیامبر اکرم(ص):

 رقیه در سال دوم هجری و در ماه مبارک رمضان وفات فرمود. وی همسر حضرت عثمان بن عفان(رض) بود. [ طبقات ابن اسعد۸/۳۶ ]و {استیعاب۴/۲۹۲ }و السیر للذهبی۲/۱۷۷ ]

 ۹- کشتن عصماء دختر مروان:

در روز بیست و پنجم رمضان سال دوم هجری بعد از برگشت رسول الله از جنگ بدر به دست جاریه ای کشته شد. او پیامبر را با تهمت و بهتان و قصیده سرایی آزار و اذیت می داد.

[ سیره ابن هشام۴/۳۷۷-۳۷۹ ]و ابن سعد در طبقات۲/۲۷ ]

 ۱۰- ولادت امام حسن: در سال سوم هجری شب ۱۵رمضان حضرت فاطمه بتول (رض) امام حسن را به دنیا آورد. [تاریخ خلیفه۶۶وتاریخ بغداد۱/۱۴۰ ]

 ۱۱- ازدواج رسول الله (ص )با زینب دختر خزیمه:

در همان رمضان  سال سوم هجری پیامبر با زنی خیّر به نام زینب که به ” مادر فقراء ” شهرت داشت، ازدواج نمود. [طبقات الکبری ابن سعد۸/۱۱۵ ]

۱۲- اعلام برائت و پاکی مادر ایمانداران حضرت  عایشه، از جانب خداوند پاکیها…

سال پنجم هجری بعد از غزوه بنی مصطلق موقع برگشت؛  منافقین تهمت، افتراء و بهتان بزرگی به پیامبر اکرم (ص )نسبت دادند و گفتند: عایشه دختر حضرت ابوبکر و همسر جوان پیامبر دچار بی عفتی شده است. پیامبر از این موضوع خیلی آزرده خاطر بود.

این واقعه ی ” افک ” در ماه شعبان رخ داده بود و برائت و پاکی عایشه در ماه مبارک رمضان از جانب خدا نازل شد. [البدایه و النهایه

 تاریخ اسلام شاهد فتوحات و پیروزیهای بزرگی در ماه مبارک رمضان بوده است.ماهی که اتحاد و همبستگی مسلمانان بصورت عینی و واقعی نمود پیدا کرده است.

رقم خوردن این برگ های زرین تاریخ در ماه نزول قرآن، به خاطر عبادت و بندگیِ واقعی خداوند و نزدیک بودن به خداوند مهربان به دست آمده است.

پس هر کس بتواند بر نفس خویش فایق آید و درون را بیاراید، بی گمان بر دشمن درون و برون فاتح خواهد آمد.

٭ براستی ماه رمضان فرصت طلایی برای هر مسلمانی است تا تمام وجود خویش را با برنامه و دستورات الهی بنا نهد و خود را سرافراز و خوشبخت دنیا و قیامت گرداند.

٭ رخدادهای این ماه نورانی بسیار زیاد هستند که نمی‌توان همه را اینجا ذکر نمود.

بنابراین به چند رخداد مهم که در این ماه مبارک به وقوع پیوسته اند اشارتی خواهیم نمود.

 

 

۱۳- کشتن سلام پسر ابی الحقیق: او شاعر و سوارکار یهودی بود؛ کسی که گروههای ضد مسلمین را جمع و سر و سامان می داد کە در سریه ی عبدالله بن عطیک کشته شد.

بعضی مورخان اسلامی می گویند: در سال ششم هجری به هلاکت رسیده است

[السرایا و البعوث النبویه حول المدینه و المکه۱۷۴/۱۷۵ ]

۱۴- سریه ی زید بن حارثه: در رمضان سال ششم هجری به  زید بن حارثه ماموریت داده شد که به طایفه ام قرفه و قبیله فزاره درس خوبی دهد که گروهی از بنی بدر جزو قبیله فزاره قبلا به کاروان تجارتی مسلمین یورش برده بودند و این سه گروه نقشه قتل رسول الله را داشتند.

۱۵- سریه ی غالب پسر عبدالله مشهور به (میفعه ):

در رمضان سال هفتم هجری رخ داد، همان جنگی که در آن اسامه پسر زید مردی را با آنکه کلمه شهادتین آورد؛ از دم تیغ شمشیر گذراند و گفت: از ترس شمشیر شهادتین آورده بود. [البدایه و النهایه۴/۲۴۸ ]و طبقات ابن سعد[۲/۱۹۹ ]

۱۶ –  سریه ی ابی قتاده: در رمضان سال هشتم هجری پیامبر ص کمی قبل از فتح مکه ابی قتاده را با هیجده نفر برای جنگ با قبیله ای از طایف در مکانی بنام (اضم )که در جنوب غربی شهر طایف است روانه کرد، تفصیل این جنگ را در[ سیره ابن هشام۴/۳۶۴-۳۶۳ ]دنبال نمایید.

۱۷- فتح و آزاد نمودن شهر زیبای مکه مکرمه، محل ولادت نبی رحمت:

روز دهم رمضان سال هشتم هجری پیامبر اسلام ص از مدینه خارج و روز نوزدهم رمضان وارد شهر بزرگ مکه مکرمه شد.

۱۸- از بین بردن بت بزرگ عُزی:

خالد بن ولید از جانب رسول الله ماموریت دریافت کرد – در همان سال فتح مکه که پنج روز از رمضان مانده بود- به تخریب بت شرک و بدبختی جاهلیت بپردازد

۱۹- با خاک یکسان کردن بت منات:

در همان سال فتح مکه که شش روز از رمضان مانده بود .

سعد بن زید اشهلی نیز دستور یافت که برای نابودی بت منات جاهلیت اقدام نماید.

۲۰- عمر بن سواع نیز بسر رسید:

همچنین پیامبر به عمرو بن عاص دستور داد که به آخرین بت بنام سواع – نماد خرافات و شرک –  پایان دهد.[طبقات ابن سعد۲/۱۴۶ ]

۲۱- برگشتن پیامبر از جنگ تبوک:

این واقعه در سال نهم هجری رخ داد.

پیامبر با یارانش در ماه رجب عازم این غزوه شدند، نزدیک به پنجاه روز با رفت و برگشت طول کشید؛ چون پیامبر بیست روز در تبوک ماند و برگشتن با پیروزی در رمضان بود.

۲۲- آمدن نمایندگان ثقیفی به خدمت پیامبر و علنی نمودن اسلام آوردنشان:

این قضیه نیز در سال نهم هجری در ماه مبارک رمضان رخ داد.[سیره ابن هشام۴/۲۲۴۹ ]

۲۳- آمدن نماینده ویژه پادشاه حمیری:

در همان سال نهم هجری ماه مبارک رمضان هیئتی از جانب پادشاه حمیر با بیانیه ای به خدمت رسول الله مشرف شدند و اسلام کشورشان را که یمن بود، اعلام کردند.

[البدایه والنهایه۵/۸۸۶ ]

۲۴- ایمان آوردن جریر بن عبدالله بجلی:

در رمضان سال دهم هجری برزگ قبیله ی بجلی  بنام جریر خدمت پیامبر رسید و ایمان آورد. سپس در زمان خلافت حضرت عثمان فرماندار همدان شد و همچنین در زمان خلافت حضرت علی بر آن پست ماند.

بله برادران و خواهران گرامی

چندی از رخدادهای که در زمان پیامبر ص به وقوع پیوسته بودند به سمع و نظر تان رساندیم.

– باشد که قبول درگاه حق واقع شده باشد.

بله دوستان پیامبر (ص) نُه رمضان را روزه بوده است

چون شعبان سال دوم هجری روزه رمضان از جانب حق تعالی واجب شد.

 و پیامبر در ماه ربیع یکم سال یازدهم هجری وفات فرمودند.

والسلام علی من اتبع الهدی.

تهیه و ترجمه : ابراهیم مهرابیان

نمایش بیشتر

ابراهیم مهرابیان

مترجم. نویسنده. دعوتگر دینی آذربایجان غربی - پیرانشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا