اصول

حکم شرعی غرغره آب و زدن مسواک در رمضان ؟

@3-غرغره کردن آب در دهان و بینی برای انسان روزه دار چگونه است؟

پاسخ: اساساً غرغره کردن آب در دهان و بینی روزه را باطل نمی کند ولی اگر مسلمان روزه دار ندانسته آب در دهان یا بینی غرغره نماید و آب اندکی وارد درونش شود چون داخل شدن آب غیرعمدی بوده روزه اش باطل نمی شود.
و لیس علیکم جناح فیما اخطأتم به وَلَكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ [الأحزاب:5}و در آنچه اشتباهاٌ مرتکب آن شده اید بر شما گناهی نیست ولی در آنچه دلهایتان عمد داشته مسئولید. (الشيخ ابن عثيمين)

 @4-حکم استفاده از مسواک در ایام مبارک رمضان چیست؟
توضیح سوال :  آیا مسواک زدن بعد از شروع زمان امساک درست است؟ و اگر به هنگام مسواک زدن خونی از لثه ها بیاید و با خمیر مخلوط  شود آیا روزه اش را باطل می شود؟
پاسخ:بعضی از علما استفاده از مسواک را در بعد از ظهر مکروه می دانند زیرا بوی دهان مومن روزه دار را- که این بو نزد پروردگار بسیار عزیز است- از بین می برد و بهتر آن است که بعد ازخوردن سحری مسواک بزند. و چون خمیر هم بو دارد و هم دارای طعم است و خیال انسان از داخل نشدن آن به حلقوم راحت نیست لذا بعد از سحری خوردن و قبل از شروع امساک ،بهتر است مسواک زدن انجام شود.

ولی بنا به هر دلیلی اگر روزه دار تمایل داشت در طول روز مسواک بزند با در نظر گرفتن اینکه مواد خمیر و ارد حلقش نشود، ان شالله روزه او صحیح است و اشکالی ندارد.
و در صورت جاری شدن خون از لثه ها در هنگام مسواک زدن باز روزه او باطل نمی شود. والله اعلم(الشيخ ابن عثيمين).
ترجمه و تحقیق : صالح ترشی

نمایش بیشتر

صالح تُرشی

@مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : آزاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا