اصول

حکم مداوا با داروهای به وجود آمده از حیوانات نجس و حرام

سؤال: آیا استفاده از داروهایی که از چربی، استخوان یا گوشت خوک ساخته شده اند، جایز است؟

پاسخ:

هیأت افتای کشور کویت در این باره نوشته است:

– اگر چربی، استخوان یا گوشت خوک، قبل از مصرف و به کارگیری از حالت طبیعی و اولیه خارج شود؛ یعنی با تغییر و تحولات شیمیایی صورت گرفته روی آن، تبدیل به ماده ای دیگر شود به گونه ای که دیگر چربی، گوشت یا استخوان خوک محسوب نشود، بعد از این تغییر ذاتی حاصل شده، برخی از مذاهب اسلامی، استفاده از آن را جایز می دانند.

اما برخی از فقها از جمله فقهای شافعیه معتقدند: تغییر حاصل شده در اعضای خوک به گونه ای نیست که ذات و طبیعت اصلی آن را تغییر دهد، لذا استفاده و درمان را به وسیله داروهای به وجود آمده از چربی، گوشت یا استخوان و … خوک را حرام می دانند.

علمای کشور کویت که بر حسب دیدگاه برخی از مذاهب به جایز بودن داروهای ساخته شده از اعضای خوک فتوا داده اند، معتقدند که برای مسلمان تا حد ممکن شایسته نیست جز به قدر ضرورت از این گونه داروها و مواد استفاده کند.

علمای کشور عربستان هچون شیخ ابن باز، ابن عثیمین و کمیته افتا و بحوث اسلامی آن کشور نیز استفاده از مواد و داروهای حرام را جهت درمان و تداوی، حرام می دانند.

——————————————————

منبع: احکام و فتاوای پزشکی معاصر /مؤلف: کمال روحانی

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا