تاریخ

خادم الحرمین یا خائن الحرمات!؟

روزنامه ای انگلیسی از نقشه ای برای تخریب محل تولد پیامبر اسلام(ص) در مکّه و ساختن کاخ پادشاهی و یک مرکز تجاری در جای آن، خبر داده و پرده برداشت.

لندن- «القدس العربی»: روزنامه ی “ایندیپندت انگلیسی” در گزارشی که در مورد توسعه هایی که مقامات عربستان سعودی در حرم مکّی، در شهر مکّه اجرا می کنند، از نقشه ی تخریب «محل تولد حضرت محمّد(ص)» و تبدیل آن به کاخ پادشاه عربستان ؛ و مرکزبازرگانی تجاری، پرده برداشت!
 تهیه کننده کننده گزارش “اندرو جانسون” گفت : آن منطقه ی مشهور که تولد محمّد(ص) در آنجا صورت گرفته است، بوسیله ستون هایی که از سنگ گرانیت تشکیل شده است، طی پروژه ای که ارزش آن بالغ بر میلیاردها دولار است، در چهارچوب توسعه دادن حرم مکّی و آنچه که  سالهاست آغاز شده و منجر به تخریب صدها محله های باستانی ـــ بنا به گزارش روزنامه ــــ شده است، زیر خاک دفن خواهد شد.
نویسنده ی گزارش به نقل از انستیتوی خلیج، که مرکز آن، در واشنکتن است، افزود: احداث هتل ها و مراکز تجاری در محل  95% از ساختمانها و محله های باستانی که تاریخشان  به هزاران سال بر می گردد و عملیات تخریب آنها به اتمام رسیده است !

 عملیات توسعه اخیر، باعث تخریب و نابودی ستون هایی شد که 500 سال پیش و به منظور زنده نگه داشتن سالروز إسراء و معراج، احداث و نصب شده بودند!
جانسون گفت: مرحله تازه توسعه؛ شامل ساختن کاخ تازه ی پادشاه عربستان سعودی می شود، و  ساخت آن در محل تولد پیامبر(ص) در اولویت قرار گرفته شده است 

 در سال 1951 در اطراف آن کتابخانه ای بزرگ برای حفظ سنگ هایی که از آن باقی مانده بود، احداث شده است ، با این حال مقامات عربستانی ، زائران را از نماز خواندن در آن مکان منع می کنند، آن هم به بهانه اینکه دلیل قاطعی مبنی بر تولد پیامبر (ص) در آن مکان، وجود ندارد!
گزارش یادشده می افزاید به اینکه بخاطر نبودن تعصب و عرق دینی نسبت به اماکن و محله های باستانی و کهن، علی رغم بلند شدن اعتراض ها در ابتدای عملیات توسعه، باز مقامات عربستانی بر اقدامات خویش پافشاری کرده و اصرار دارند و آنرا حائز اهمیت می پندارند؛ چرا که – به گمان آنان –  این کار خدمت به زائران و باعث گسترش امکانات و رفاه و سلامتی آنها می شود.
منبع: القدس العربی
ترجمه از عربی: رش مقدم

نمایش بیشتر

عبدالله رشی مقدم

@ نویسنده و مترجم @ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. ای کاش این حاکمان عربستان را خداوند به بلای قوم عاد و ثمود و لوط گرفتار می نمود لعنت خدا و ملایک بر آنان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا