اندیشه

خشونت وافراط گرایی

متاسفانه اعمال خشونت آمیز به یکی از مولفه های زندگی امروز تبدیل شده است و این ناشی از حاکمیت زود در روابط انسانی و کاسته شدن از فرهنگ مدارا و گفتگو است.
خشونت به عنوان رفتاری با قصد و نیت آشکار ویا رفتاری با قصد ونیت پنهان آگاهانه و نا آگاهانه سبب آسیب روانی و رفتار دیگری شود تعریف کرده اند.
خشونت از دیدگاه روانشناسی دینی ، ناتوانی در کنترل خشم ودر کلی ترین مفهوم آن حالتی است که فرد از نظر جسمی وروانی در حد اعتدال قرار ندارد.
پدیده سابقه دار خشونت همواره به عنوان معضلی اجتماعی در جوامع مختلف مطرح بوده است و آسیبی که جامعه از خشونت وافراط گرایی می بینید با آسیبی که از جانب دشمنی بر آن وارد می شود قابل مقایسه نیست.
در یک دهه اخیر شاهد انوع افراط گرایی وخشونت گری هایی که به نام اسلام وخراب کردن چهره اسلام انجام گرفته وادامه دارد هر چند کسانی با لباس اسلام دست به چنین کارهایی می زنند .
به اسلام گرایان تهمت می زنند که مخالف دموکراسی اند و نسبت به قانون اساسی بی احترام وفتنه انگیز هستند ولی واقعیت در مصر نشان داد که آنان دروغ می گویند و اسلام گرایان راست می گویند.
خشونت وتجاوز وناکام گذاشتن انتخابات مردمی جزء راز هایی است که امروزه در دانشگاهای غرب و امریکا تدریس می شوند و برای شعله ور ساختن منطقه با آتش فتنه ها و درگیری های فرقه گرایانه و جنگ های خانمان سوز جهت متفرق ساختن امت اسلامی تلاش می کنند .
خداوند متعال در آیه 8 سوره صف می فرماید: می خواهند با دهان های خود نور خدا را خاموش کنند وخدا کامل کننده ی نور خویش است هرچند کافران ناخوش داشته باشند .
رسانه های غربی و آمریکایی می خواهند خشونت های گروه های افراط گرا را به اسلام نسبت دهند وآن را دستاویزی قرار دهند و بر طبل اسلام هراسی بکوبند واین امر بعد از واقعه ی یازده سپتامبر تشدید شده است ومسلمانان خصوصاً مسلمانان میانه رو قربانی شماره 1 این خشونت های به شمار می روند .

آنان از تکامل انسانی و اتحاد مسلمانان می هراسند که باعث برانگیختن 1.5 میلیار مسلمان شود واز قدرت ذاتی وتوحید همه جانبه اسلامی در تجدید ونوسازی این امت بیمناکند.
اسلام دین نرمش ، مهربانی و صلح و آشتی است نه دین خشونت وانتقام، دین نرمی و مدارا است نه سختی و سنگ دلی و آدم کشی ؛ بر خلاف آنچه دشمنان اسلام تبلیغ می کنند.
جهان بینی اسلامی به شدت ضد خشونت است ، شواهد قرآنی وتاریخی فراوانی وجود دارد که ثابت می کند این دین زور واجبار بر نمی تابد ، واژه رحمت و مشتقات آن بیش از 340 بار در قرآن کریم آمده واسلام دین رحمت است { و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین }
و رحمتی وسعت کل شیء
 از فرمایشات گوهر بار اسوه والگوی مسلمانان حضرت محمد {ص} که فرمودند: بر مردم آسانگیر باشید و سختگیر نباشید و آنان را به رحمت پروردگار نوید دهید و آنان را نا امید و مایوس مگردانید.
پیامبر {ص} در طول سیزده سال رسالت خود در مکه توسل به خشونت را حتی در سخت ترین شرایط ، برای پیروان خود تجویز نفرمودند.
پیامبر {ص} زمانی که لشکر اسلام را برای جنگ با متجاوزان اعزام می کردند به فرمانده و سربازان سفارش و تاکید می فرمودند که به اطفال ، زنان، کهنسالان وغیر نظامیان و پیروان ادیان دیگر که در عبادت گاهای خود هستند حمله نکنید و آبادی ها ومزارع و باغ ها وبوستان های آنان را در حالت جنگ مورد تعرض قرار ندهید.
ترویج خشونت در لباس دین بزرگترین ضربه را به دعوت اسلامی در کشور های غربی واسلامی وارد نموده در حالی که در سال های اخیر بیشترین موج اسلام گرایی وبهترین شیوه دعوت اسلامی را درکشورهای غربی شاهد بوده ایم .
دشمنان اسلام می خواهند به هر شیوه ممکن با جریانات اعتدال گرا ومیانه رو و دمکراتیک اسلامی مبارزه کنند و راه رشد و گسترش آن ها را بگیرند ودر مقابل برای ترویج افراط گرایی ونزاع ها و خشونت های قومی ومذهبی تلاش می کنند و برای آن برنامه ریزی های دقیق وحساب شده وآینده نگرانه طراحی می نمایند واز همه مهم تر متحد ویک پارچه عمل می کنند با کمال تاسف مسلمانان متفرق واز هم گسیخته ودر بعضی از موارد در جهت مصالح دشمنان باهم دیگر به مبارزه می پردازند.

خالد محمودی

نمایش بیشتر

خالد محمودی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : کارمند بیمه ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا