جواناندعوت اسلامی

درس ها و پیام های کُرونا

حسن علی پور

مقدمه: 

خداوند منانی را سپاسگزاریم که ما را با نعمت‌های ظاهری و باطنی پوشانیده است، بخصوص نعمت ایمان و اسلام.

درود و سلام خدا بر فرستادگان خدا، علی الخصوص خاتم انبیاء محمد مصطفی(صلی الله علیه و سلم) و یاران باوفایش.

در اواخر فصل زمستان، خداوند متعال یکی از لشکریان مخفی خود را (مرض کرونا) به حرکت درآورد که خیلی سریع در جهان شیوع پیدا کرد و تهدیدآمیز بود.  سرچشمه و شروع آن مرض، کشوری بود که کمونیست و بی اعتقاد است و حتی مسلمانانی که در آنجا خدای خود را می پرستند، مورد شکنجه، اذیت و آزار قرار می گیرند، از شهر وهان چین شروع شد و تا به حال قریب به اتفاق کشورها را در بر گرفته، تهدید آن طوری بوده که ابرقدرت‌ها را هم خانه نشین کرده است، حتی کشوری مانند آمریکا اعلام نمود: برای مسؤلان و متخصصان اتمی باید جای ویژه در نظر گرفته شود.

کرونا مرضی بود که همه را اعم از مسلمانان و غیره را شامل شد و تمام جنبه های: سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی جهان را دربر گرفته است.

خوب، علاوه بر تهدیدهای کرونا می توان به جنبه های مثبت آن نیز اشاره نمود که در زیر بعنوان درسهایی که از کرونا باید آموخت، اشاره خواهد شد ان شاءالله. 

درس هایی که می توان از کرونا آموخت:

وقتی جوانب مختلف قضیه را بررسی می کنید، علاوه بر زیانهای کرونا، نکات مثبتی نیز می توان در سطح جهان مشاهده کردودید.

در میان غیرمسلمانان می توان به این مسئله اشاره کرد: همگی فهمیدند که با توان علمی و تکنلوژی امروز که در دست دارند و بوسیله آن مغرور شده بودند، قدرت و توان مقابله با خداوند را ندارند و با اعترافاتی که خود داشتند، باید سر تسلیم در برابر عظمت و قدرت خدا را نهاند.

درسهای مثبتی که ما مسلمانان از مرض کرونا می گیریم:

خداوند متعال می فرماید: «یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوۤا۟ ءَامِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَٱلۡكِتَـٰبِ ٱلَّذِی نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ وَٱلۡكِتَـٰبِ ٱلَّذِیۤ أَنزَلَ مِن قَبۡلُۚ وَمَن یَكۡفُرۡ بِٱللَّهِ وَمَلَـٰۤىِٕكَتِهِۦ وَكُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِۦ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡـَٔاخِرِ فَقَدۡ ضَلَّ ضَلَـٰلَاً بَعِیدًا» [النساء:۱۳۶]یعنی: ای کسانی که ایمان آورده اید! به خداوند و پیامبرش و کتابی که بر او نازل کرده و کتابی که پیش از این فرستاده است؛ ایمان بیاورید (و بر آن پایدار باشید) و هر کس به خدا و فرشتگان و کتابهایش و پیامبرانش و روز قیامت کافر شود؛ بتحقیق در گمراهی دور و درازی افتاده است.

وقتی در این آیه تدبر می کنیم، درمیابیم که خداوند متعال، تجدید ایمان را از اهل ایمان خواسته است که مسلمانان بار دیگر خود را محاسبه نموده و نقاط ضعف خود را دریابند و اصلاح کنند.

الف – در حوزه اعتقادات: 

این مأمور الهی و این لشکر خدایی به ما مسلمانان آموخت: میزان خوف از خدا و توکل و اعتماد بر او تعالی چقدراست؟ «وَلَقَدۡ فَتَنَّا ٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِهِمۡۖ فَلَیَعۡلَمَنَّ ٱللَّهُ ٱلَّذِینَ صَدَقُوا۟ وَلَیَعۡلَمَنَّ ٱلۡكَـٰذِبِینَ» [العنكبوت:۳]یعنی: و به راستی کسانی را که پیش از آنها بودند؛ آزمودیم، پس البته خداوند کسانی را که راست گفتند معلوم می دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم خواهد داشت.

و برای هر مسلمان ی واضح و روشن شد که میزان ایمان و اعتقاد او و فهم درست و نادرستش از دین چقدر است؟ البته چون ایمان امری درونی است، هر شخص خود می داند چه چیزی در این زمینه در کیف دارد.

 خداوند به وسیله کرونا به ما آموخت: اگر در قضیه اعتقادات خود، نواقصات و ضعف داریم، تجدید نظر کرده و از نو ایمان بیاوریم.

ب – در حوزه اجتماعی:

 در هنگام بروز کرونا در جامعه، خیلی ها که قبلا سخنهای بزرگ می زدند و خودنمایی داشتند و حال که وقت عمل فرا رسیده‌ است، شناخته شده و برای جهان معلوم الحال گشتند، میزان تعاون و همکاری آنان برای خود و یگران آشکار شد.

 علاوه بر این می توان گفت: کسانی هم بودند با جان، مال، قلم و سخن در خدمت جامعه بودند و ایثار کردند، ولی برعکس کسانی سودجو، فرصت طلب و از آب گل آلود، به اصطلاح ماهی گرفتند، آنها نیز برای جامعه شناخته شده و معلوم الحال گشتند. «وَلِیُمَحِّصَ ٱللَّهُ ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ وَیَمۡحَقَ ٱلۡكَـٰفِرِینَ» [آل عمران:١۴۱]یعنی: و تا خداوند کسانی را که ایمان آورده اند؛ پاک و خالص گرداند و کافران را نابود سازد.

فلذا باید آنها که از بُعد خدمتگذاری در جامعه نواقصاتی دارند و در درون آنها حس همکاری و نوع دوستی ضعیف بوده است، از نو ایمان آورده و خود را اصلاح نمایند و زندگی درست و تازه شروع کنند.

ج – در حوزه سیاسی: 

سیاست به معنی واقعی یعنی تدبیر امور و برنامه ریزی برای بهتر نمودن اوضاع مردم و استفاده از روشهای تأثيرگذار برای خدمت رسانی خوبتر و بهتر به جامعه و بشر.

در این زمینه خداوند به وسیله فرستادن مرض کرونا، سیاستگذاران جامعه را گوش زد کرد: اگر تا به حال سیاست شما دروغ بوده و برای فریب دیگران کار کردید و تنها حفظ و رشد قدرت خود را درنظر داشته اید، امروز وقت آن فرا رسید که به خود بیائید و نگاهی به خطاهای گذشته داشته و بفهمید که مرگ خیلی نزدیک است، هر آنچه جمع کردید، روزی خواهد آمد که پشت سر بگذارید، درحالیکه تنها به سوی میدان محشر در حرکت هستید، در آنجا که پشیمان می شوید، ولی افسوس در آن محشر پشیمانی سودی ندارد.

خداوند می فرماید:

و (در روز قیامت خداوند می فرماید:) «همانا شما یکه (و تنها) به سوی ما آمدید، همان گونه که روز اول شما را آفریدیم و آنچه را به شما بخشیده بودیم، پشت سرتان رها کردید و شفیعانی را که شریک در (امور) خود می پنداشتید با شما نمی بینیم، مسلماً (پیوند و روابط) میان شما بریده شده است و آنچه را (خدایان و حامیان خود) می پنداشتید، از شما دور و گم شده اند.(انعام:۹۴)

 پس ای سیاستگذاران؛ کسانیکه تدبیر امور مردم را در دست دارید و برای احوال و اوضاع جامعه برنامه ریزی می کنید، از نو ایمان آورده و نواقصات خود را دریابید و اصلاح نمائید و برای خدمت گذاری و سیاست درست به پاخیزید.

د – در حوزه خانوادگی: 

خانواده محل آرامش و پناهگاه و قلعه‌ای است برای مسلمان و نیز مدرسه ای برای پرورش نسل آینده می باشد.

 با آمدن کرونا و قرنطینه خانگی، هویت بیشتر خانواده ها روشن گردید که چه مقدار از سلامت روانی و تعادل خانوادگی برخوردارند؟ متأسفانه طبق گزارشات اعلام شده، بیستر خانواده ها امروز جزو خانواده های متزلزل می باشند. 

گزارش:

افزایش ۳ برابری آمار تماس‌های اختلافات زوجین در قرنطینه

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور:

میزان تماس‌های زوجین مربوط به اختلافات خانوادگی در دوران قرنطینه و کرونا با صدای مشاور بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ نشان می‌دهد، آمارهای اختلافات بین زوجین، سه برابر افزایش یافته است.

شرایط خاص کرونا موجب شده تا روزانه چهار هزار تماس با صدای مشاور بهزیستی کشور از ساعت هشت صبح گرفته شود. به طور مثال برخی اختلافات زوجین مربوط به اختلافات بر سر مسائل رعایت اصول بهداشتی و هنگام بیرون رفتن یکی از اعضای خانواده است.(ایرنا)

 خداوند بوسیله مرض کرونا نشان داد: آمار خانواده های متزلزل در جامعه خیلی زیاد است و این یک تهدید بزرگ است که باید به فکر اصلاح آن بود.

پس ای کسانیکه دارای خانواده هستیم، از نو ایمان بیاوریم و سه ارکان قرآنی برای خانواده: سکونت، مودت و رحمت را به آغوش آن برگردانیم و با تحمل همدیگر در خانواده، صبر و بردباری و کنار گذاشتن خواسته های شهوانی و نفسانی، کانون خانواده را گرم و اصلاح نمائیم ان شاءالله. «وَمِنۡ ءَایَـٰتِهِۦۤ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَ ٰ⁠جࣰا لِّتَسۡكُنُوۤا۟ إِلَیۡهَا وَجَعَلَ بَیۡنَكُم مَّوَدَّةࣰ وَرَحۡمَةًۚ إِنَّ فِی ذَ ٰ⁠لِكَ لَـَٔایَـٰتࣲ لِّقَوۡمࣲ یَتَفَكَّرُونَ» [الروم:۲۱]یعنی: و از نشانه های او (این) است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید؛ تا به آنها آرام گیرید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد، بی گمان در این (امر) نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند.

هـ – در حوزه عبادت: 

خداوند بوسیله کرونا اماکن مذهبی و دینی، حتی خانه خدا را موقتاً از ما مسلمانان گرفته و به احتمال زیاد امسال حج تمتع برگزار نخواهد شد.

جمعه و جماعت ها تعطیل، عاشقان حضور در مساجد وقتی اذان را روی مناره های مساجد می شنود و مؤذن ندای: نمازها را در منازل بخوانید را سر می زند و آن را می شنود، با چشمان پر از اشک جواب اذان را داده  و بعد سرافکنده در منزل نمازش را می خواند.

پس ای آنان که تا به حال اهل جمعه و جماعات و مسجد بوده ایم، در این ایام جا دارد به خود بیاییم و از نو در عبادات و آمدورفت به مساجد نیز تجدید نظر کرده و از نو ایمان بیاوریم. خود را محاسبه کنیم که در کجای آن خلل و نقص وجود دارد؟ تلاش شود که موارد زیر بررسی گردد:

اخلاص، تأثیر عبادات در گفتار، رفتار و کردار و نیز رعایت خشوع در آن و… در صورتیکه در هر کدام از موارد بیان شده کم و کاستی وجود دارد، جبران نموده و عبادتی به معنی خاص آن، از نو و تازه شروع کنیم ان شاءالله. 

و – در حوزه دعوت اسلامی:

خدواند متعال در فرستادن یکی از لشکریان مخفی خود (کرونا) در کار دعوت اسلامی نیز تأثیر گذاشت: خطبه ها، کلاس‌های تربیتی، قرآن، تجوید، سیره و عقیدتی را یک جا همه تعطیل کرد.

 برای آنها که در حوزه دعوت اسلامی  مسؤلیت دارند و امر بزرگ امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش گرفته اند، جای تأمل و تدبر است که نقص کار در کجاست و اصلاحش نمود.

 فکر کنیم که آیا در کار دعوت اسلامی کمبودهایی نظیر: اخلاص، حکمت، مطابقه با منهج ربانی و اصول دینی وجود دارد؟ و‌ یا اینکه: تعصب خشک حزب گرایی، غیبت و بدگویی همدیگر، کم رنگ بودن خدا در دعوت، تفرقه و پراکندگی مسلمانان سبب بی برکتی در کار گشته است؟

جا دارد به هوش بیاییم و از خواب غفلت در این زمینه نیز بیدار شویم و از نو ایمان آورده و تجدید قوا کنیم و تمام نواقصات موجود در آن امر بزرگ را پشت سر گذاشته و رفع کنیم ان شاءالله. 

ز – در حوزه معاملات:

برای پیدا کردن لقمه حلال، سفارشات زیادس در قرآن و روایتهای اسلامی وجود دارد.«یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ كُلُوا۟ مِن طَیِّبَـٰتِ مَا رَزَقۡنَـٰكُمۡ وَٱشۡكُرُوا۟ لِلَّهِ إِن كُنتُمۡ إِیَّاهُ تَعۡبُدُونَ» [البقرة:۱۷۲]یعنی: ای کسانی که ایمان آورده اید، از چیزهای پاکیزه ای که روزی شما کرده ایم، بخورید و شکر خدا را به جای آورید، اگر تنها او را می پرستید.

لقمه حلال در اصلاح خانواده، جامعه و زندگی تأثیر فراوانی دارد. به هنگام بروز مرض کرونا در جامعه، خیلی ها که در کار تجارت و معاملات قرار دارند، وضعیتشان روشن گردید و برای جامعه نمایان شدند. انبارهای احتکاری زیادی در کشور که پر از انواع نیازمندیهای جامعه بودند، پلمپ شده و برای خیانتکاران در این زمینه، پرونده قضایی تشکیل داده شد و بعضا هم ناپیدا هستند.

ای برادر مسلمان که رزق تو در دست پروردگار است، بدان: آنچه از مال حرام که پیدا می کنید، مطمئن باشید برای شما و خانواده ات سودی نخواهد داشت و با درونی آرام از آن استفاده نخواهی کرد. زیرا مال حرامی که از راه نامشروع به دست آورده است، مال او نیست و حق دیگران است، فلذا به هنگام استفاده از آن آرامش خاطر نخواهد داشت.

لازم به یادآواری است کسانیکه در این حوزه نیز مرتکب خطایی شدند، تجدید نظر نموده و از نو ایمان آورده و به فکر لقمه حلال باشند.

نتیجه:

 توصیه می شود همگی خود را محاسبه کنیم وبه نواقصات پی برده و ایمانمان در همه ابعاد و حوزه های بیان شده: عقیدتی، اجتماعی، اخلاقی، عبادتی، خانوادگی دعوتی، سیاسی، اقتصادی و معاملاتی تجدید نظر نمائیم و زندگی نو را شروع کنیم، تا سعادت دنیا و آخرت را دست یابیم ان شا الله. «أَلَمۡ یَأۡنِ لِلَّذِینَ ءَامَنُوۤا۟ أَن تَخۡشَعَ قُلُوبُهُمۡ لِذِكۡرِ ٱللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ ٱلۡحَقِّ وَلَا یَكُونُوا۟ كَٱلَّذِینَ أُوتُوا۟ ٱلۡكِتَـٰبَ مِن قَبۡلُ فَطَالَ عَلَیۡهِمُ ٱلۡأَمَدُ فَقَسَتۡ قُلُوبُهُمۡۖ وَكَثِیرࣱ مِّنۡهُمۡ فَـٰسِقُونَ» [الحديد:۱۶]یعنی: آیا برای کسانی که ایمان آورده اند، وقت آن نرسیده است که دلهایشان برای ذکر خدا و آنچه از حق نازل شده است، خاشع گردد؟ و مانند کسانی نباشند که پیش از این به آنها کتاب (آسمانی) داده شد، پس مدت زمان طولانی بر آنها گذشت، آنگاه قلبهایشان سخت شد و بسیاری از آنها (گنهکار و) فاسقند.

و آخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمين. 

نویسنده: حسن علی پور
سوزی میحراب

نمایش بیشتر

حسن علیپور

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت مسجد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا