تاریخ

استاد احمد قاضی درگذشت

احمد قاضی نویسنده و مترجم نامدار کورد درگذشت

به گزارش منابع خبری احمد قاضی نویسنده، روزنامه نگار و مترجم کورد ظهر روز یکشنبه 17 خردادماه در بیمارستان آزادی تهران درگذشت.

احمد قاضی در سال 1315در مهاباد به دنیا آمد و در دانشگاه تهران موفق به اخذ مدرک لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی شد و از سال 1365 به مدت 20 سال سردبیری نشریه سروه را برعهده داشت.

 

قاضی بعد از درگذشت ماموستا هیمن مکریانی در سال 1365 سردبیر ماهنامه ادبی سروه شد و به مدت 20 سال هدایت این نشریه را برعهده داشت.

وی در طول حیات ادبی خود شاهکارهای ادبی جهانی از جمله دن کیشوت و گیل گمش را به زبان کوردی ترجمه کرد.

 

احمد قاضی در اوایل دهه 40 بر اثر فعالیت های سیاسی بازداشت و چند سالی را در زندان گذراند.

 وی از مدتی پیش با بیماری سرطان روده دست و پنجه نرم می کرد و هفته گذشته مورد عمل جراحی کولون قرار گرفت.

 

بر اساس زندگی نامه منتشره، احمد قاضی در سال 1315در مهاباد به دنیا آمد. قاضی بخشی از تحصیلات دبیرستان را در مهاباد و بخشی دیگر را تا اخذ مدرک دیپلم در تبریز ادامه داد. پس از آن در دانشگاه تهران موفق به اخذ مدرک لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی گردید.

احمد قاضی دارای تالیفات و ترجمه های ارزشمند، اثرگذار و متعددی است؛

 

آثار کوردی: باقه بین، دستو زبان کوردی به دو زبان، جمع و اصلاح دیوان سیف القضات، ترجمه ی دیوانی سه یرو سه مه ره، ترجمه ی گیل گمش، ترجمه ی دوجلدی دون کیشوت، کتک و مشک و….

آثار فارسی: نسل اژدها، دوقلوهای عجیب، کوهسار حقیقت، عصر غول ها، صدام و بحران خلیج، ژانی گه ل، کردستان بعد از جنگ خلیج فارس، خلاصه ی تاریخ کردستان

 

منبع :مکریان

لازم به ذکر سایت “سوزی میحراب” تاکنون مقاله هایی از این مرحوم منتشر نموده است که علاقمندان به آن مراجعه فرمایند

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا