تاریخ

در س هایی از سرگذشت حضرت آدم

سرگذشت ها و داستان های قرآنی تنها برای خواندن و لذت بردن و گذران وقت نیستند بلکه در درون هر کدام از داستان ها ی بیان شده دنیایی از حکمت و بلاغت نهفته است که خواننده بایستی با تدبر در آن بیشترین بهره را از این داستان ها ببرد، و سعی نماید در زندگی روزانه خود این تعالیم را به کار بندد .

به قول عالمی که می گفت حضرت آدم تا حضرت خاتم همگی در زندگی روزانه مردم حضور دارند و حضرت موسی وفرعون و خوبان و بدان در داستان های قرانی همگی در درون انسان ها نمود پیدا می کنند و کشتی نوح و طوفان خداوندی اکنون در جریان است و برای نجات ورهایی بایستی خود را در داخل کشتی انداخت .
در دو بخش داستان حضرت آدم به استناد آیات قرانی از لحظه آفرینش تا لحظه فروود از بهشت و زمین گیر شدن آدمیان بیان گردید و در این مجال برا آن هستیم تا درس ها و نکات کلیدی و برجسته این سرگذشت را مرور نماییم.
در پرده اول آفرینش انسان مطرح می گردد و خداوند بزرگ از خاک آدم را می آفریند واز روح قدسی خود او را جان می بخشد. بحثی که تا امروزه روز نیز برای انسان بی دین حل نشده باقی مانده است ، اینکه از کجا آمده است و داستان زندگی انسان ها شروعش کجا بوده ، فلاسفه متعدد در این باره قلم فرسایی نموده اند و بعضی انسان های معاصر نیز که اعتقادی به کلام الهی ندارند به دنباله روی از آنها مشغول هستند.

چندی پیش با یکی از عالمان دینی در جمعی بودیم که مرد میانسالی وارد شد و رو به جمع گقت : می دانید داستان سرشت انسان در قران به اشتباه ذکر گردیده و داروین در نظریه تکامل خود بسیار دقیق تر از تکامل انسان از میمون به حالت کنونی در طول زمان سخن رانده است؟! عالم که فر د نکته سنجی بود رو به آن مرد کرد وگفت : ما خود و پیشینیان خود را از نسل حضرت آدم می دانیم دیگر کاری به شما نداریم که نسل و نسبتان به کجا می رسد!!

فرد با ناراحتی جمع را ترک کرد وخجالت زده شد که پدرانش را میمون قرار داده است.
پرده دوم سجده جمیع ملائک مقرب برای آدم است و نشان از اهمیت و جایگاه خاص انسان در دستگاه آفرینش پروردگار است واینکه انسان می تواند موجودی باشد لایق سجده ملائک  و اینجاست که انسان دانا به اهمیت وجودی خود پی می برد و سعی می نماید لایق چنین جایگاهی باشد و در همین زمان است که دشمن اصلی نوع بشر یعنی شیطان رخ می نمایاند و انسان ها بایستی مواظب این دشمن قسم خوده باشند و همواره اگر کاری را مخالف اوامر الهی انجام دادند بدانند که بازیچه دست دشمن قسم خورده شده اند.
پرده بعدی مربوط به نافرمانی حضرت آدم و تحت تاثیر وسوسه شیطان واقع شدن وی و همسرش می باشد.زمانی که شیطان توانسته حضرت آدم را که تمام اسماء و علوم و راز های الهی را با امر خداوند می دانسته بفریبد؛ فریب فرزندانش که ما انسانها با شیم با این همه نیاز برای وی کاری بس ساده تر است ، لذا بایستی در تمامی تعاملات روزانه خود همواره هوشیار و خود را در مبارزه دائمی با این موجود خبیث ورانده شده بدانیم.

نافرمانی خداوند طبعا سزاوار عقوبتی سخت خواهد بود همچنانکه نافرمانی حضرت آدم باعث رانده شدن وی وفرزندانش از بهشت گردید.
من ملک بودم و فردوس برین جایم بود آدم آورد در این دیر خراب آبادم
در پرده آخر بخشش خداوندی و بحث توبه حضرت آدم و دادن فرصتی دوباره برای نافرمانان مطرح می گردد. خداوند از جانب خود کلماتی به حضرت آدم یاد می دهد و وی توبه واستغفار می نماید و خداوند صفت بخشش خود را به کار می گیرد . واین توبه وبخشش به صورت سلسله وار تا قیا م قیامت ادامه دارد. پس انسان در صورت بروز گناه ونافرمانی خداوند هیچگاه نباید از بخشش پروردگار ناامید گردد و همواره بایستی دست راز ونیاز واستغفار را به سوی آن ذات اقدس دراز نماید به امید بازگشت به جایگاه واقعی خود که از آن رانده شده است.
سیامند محمودی 

ادامه دارد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا