گفتگو

در محضر ابراهیم بن ادهم(نصیحت ها و پندها)

برخی از نصایح ابراهیم ابن ادهم 

ابراهیم به بصره رفت، مردمان آنجا دورش را گرفتند و گفتند که چرا ما مدت هاست دعا می کنیم ولی مستجاب نمی شود؟ در حالی که خداوند می فرماید : اُدعونِی اَستَجِب لَکُم بخوانید مرا تا اجابت کنم تو را؟!  ابراهیم گفت : ای مردم بصره بدانید علت این روگردانی خدا از استجابت دعاهایتان این است که دل هایتان مرده است ؛

*شما می دانید که الله وجود دارد ولی او را آنگونه که شایسته است پرستش نمی کنید و فرمانهایش را اطاعت نمی کنید!

* شما می دانید که پیامبر (ص) برای هدایت شما فرستاده شده و همچنین خوب می دانید که چه می گوید؛  ولی دستوراتش را بجای نمی آورید!

* قرآن می خوانید ولی به آن عمل نمی کنید!

*ناز و نعمت های خدا را استفاده می کنید ولی شکرگزار آن ها نیستید! *می دانید که بهشت فقط برای متقیان و پرهیزگاران  است ؛ ولی خود را برای آن آماده نمی کنید!

* می دانید که جهنم منتظر بدکاران است ؛ ولی از بدکاری نمی پرهیزید.

* می دانید که شیطان دشمن شماست ولی با آن دشمنی و عداوت نمی کنید.

* می دانید که همگی  می میرید ولی خودتان را برای مرگ مهیا نمی کنید .

*با دست های خود دوستان و دشمنانتان را دفن می کنید ولی از آن درس نمی گیرید.

* عیب های مردم را اینجا و آنجا و پیش دیگران افشا  می کنید ولی عیب های خود را نمی بینید .

سپس ابراهیم گفت : اگر قومی اینگونه باشند خداوند چگونه دعای آنان را مستجاب می کند؟؟!!
@بیشترین و سنگین ترین اعمال ، آنهایی است که بر دوش آدمی سنگینی می کند؛ مثل نماز، روزه ، زکات ، احسان و خیرات
@ابراهیم بن ادهم می گوید: روزی از جایی می گذشتم دیدم که بر روی سنگی نوشته شده« این سنگ را واژگون کنید و نوشته روی آن را بخوانید». گفت : من هم سنگ را واژگون کردم دیدم که بر روی آن نوشته شده بود”ای آدمی زاد، ای کسی که خدا را می شناسی و خواهان بهشت وی هستی، چگونه به چیزی که می دانی عمل نمی کنی و چیزی را می خواهی که نمی دانی چیست؟”
@مردم این دنیا خیلی عجیب و غریب هستند برای یک سفر کوتاه دنیایی خود را خیلی خوب مهیا می کنند و هیچ چیزی را از یاد نمی برند ؛ ولی برای سفر دور و همیشگی قیامت با دست خالی سفر می کنند.
@فقیری ، نعمت بزرگی است از آسمان ، مثل درجه ی شهیدی است پیش خداوندگار، خداوند آن را به کسی که خیلی دوستش دارد می دهد.
@مردی به ابراهیم بن ادهم گفت : شب ها برایم زحمت است و نمی توانم برای نماز شب بلند شوم چه کارکنم ؟ ابراهیم فرمود : در حالی که شب ها در خواب به سر می برید و در روز سرگرم گناه هستید، چگونه خداوند از شما راضی می شود، پس هنگام نماز شب چه هنگامی است که به شما گفته اند آدم های گناهکار لایق این شرف بزرگ (نماز شب) نیستند.
@ از خدا خواستار علم همراه با عمل باش چون بیشتر مردم این اشتباه را می کنند، علمشان به اندازه کوهی است ولی عملشان به اندازه سر سوزنی!

@آن بنده پیش خداوند راستگو نیست که طالب آوازه ، شهرت و نام بوده و به اعمالش می بالد و دوست دارد که به خاطر اعمالش ، مردم برایش احترام خاصی قائل شوند.
*چیزهای که در مورد کرامات ابراهیم ادهم می گویند خیلی زیادند از جمله وقتی کسی از وی کراماتی خواست، ابراهیم دعا نمود و از خدا خواست که کوه تکان بخورد، در آن حال کوه از جایش تکان خورد.
*هنگامی که با کشتی همراه چند نفر در دریا بود، دریا طوفانی می شود و نزدیک بود که غرق شود ، ابراهیم دعا نمود که ای خدا ، ای حی قیوم …دریا را آرام گردان . به اذن خدا دریا آرام شد و از غرق شدن نجات یافتند.
نویسنده : فرمان محمود
ترجمه : سه وزه حیدری

نمایش بیشتر

سه وزه حیدری

@ مترجم وشاعر @ آذزبایجان غربی - مهاباد ☑ کارشناسی روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا