خانواده

دعا و نقش آن در بهداشت و روان

الا بذکر الله تطمئن القلوب
منظور از ذکر الله چیست؟چگونه دل انسان به یاد الله آرام می گیرد؟ اگر شخصیت انسان شبیه به یک کوه یخ باشدو ضمیر ناخود آگاه آدمی ، نه دهم کوه یخ مخفی و مستور در آب ،اگر ضمیر ناخود آگاه بر وجود آدمی سیطره داشته باشد و تعیین کننده و کا گردان پشت صحنه باشد،اگر انواع اختلالات رفتاری و بیماری های روحی و روانی تجلی تیره شدن روابط خود آگاه و نا خودآگاه تلقی شود و اولین گام در تخفیف این بیماری ها انتقال موضوعات و مسائل درون ناخودآگاه به سطح آگاه بیمار می باشد، معنا و اهمیت ذکر معلوم و روشن می گردد.ذکر الله بطور خاص یعنی با خبر ساختن،خبر گرفتن و توجه کردن ارادی و متعمدانه ذهن هوشیار و خود آگاه از آن چیزی که درنا خود آگاه آدمی و جود دارد.

ذکر یعنی اعتراف به حضور او،به محض اینکه الله حاضر در نا خودآگاه آدمی،اما غایب از سطح آگاه ذهن به یاد آورده می شود ،ناگهان ابهامات از یاد می رود ، یک احساس شعف،آرامش ، طما نینه،احساس معنا دار بودن زندگی شخص وهم کل هستی ، یک احساس تعالی به انسان دست می دهد و قلب متلاطم ، نا آرام و مضطرب، آرام می گیرد.
از طرف دیگر غفلت یا بی توجهی نسبت به ناخود آگاه معنوی یا روحی و فراموش کردن خدا در این نا خود آگاه به تعبیر «ویکتور فرانکل»سبب «خلاءوجودی» و یا «ناکامی وجود ی»و به بیان قرآن سبب «فراموشی خود/خویش یا نفس»می گردد.

«نباشید مانند کسانی که خدا را فراموش کرده اندسپس نفسهایشان را فراموش کردند»سوره حشر –آیه 19
فراموشی خدا موجب احساس پوچی،بی هدفی،تهی بودن زندگی می گردد و به این معنا زندگی برای انسان سخت می شود
«هرکس از یاد من اعراض کند زندگیش تنگ (ناگوار) می شود»طه ، 124.

یکی از راه های ذکر و یاد خدا «دعا»کردن است.افراد آگاه و هوشیار می دانندکه به یاد خدا،توکل براو و دعا کردن احساس بهتری داشته و موفق تر خواهد بود.یاد خدای متعال هیچ وقت از دل آدمی بیرون نمی رود و در هیچ حال مغفول نیست و اگر انسان دعا می کند، ذات و فطرت اوست که بیدارش می کنددر تمامی شرایط او را بخواند و از او طلب یاری کند.

رمز دعا این است،انسان روندی را پیش بگیرد که به بهترین وجهی قلب او را بگشایدو پر تو حق را به آن بتاباند .


فرمول دعا:

1-دعا کنید 2-تجسم کنید 3-واقعیت ببخشید
اگر هدفی مهمی در پیش دارید ابتدا برای تحقق آن به دعا متوسل شوید و سپس آن را به خدا واگذار کنید ، بعد در ذهنتان واقع شدن آن را مجسم کنیدو به این تصویر ذهنی تا آنجا که می توانید قدرت ببخشید،آنوقت از خدا بخواهید هر طور که به صلاح شماست عمل نماید و عنایت خود را شامل حال شما سازد با هوشیاری و سخت کوشی هدفتان را دنبال کنید تا نقش خود را در این قسمت ایفا کرده باشید. تمام مدت به خود تلقین کنید که به هدفتان خواهید رسید و ذهن خود را از افکار مثبت و امیدوار کننده لبریز سازید، بعد به مرحله ای می رسید که از تحقق تصویر ذهنی خود شگفت زده می شوید ، در این حالت تصویر به واقعیت تبدیل شده و آنچه دعا کرده اید و در ذهن مجسم نموده اید بر اساس آرزو واقع بینانه شما و سپردن به دست خدا و تجسم تصویر کامل موفقیت در ذهن به «واقعیت» مبدل شده است.

چند دستور برای کسب نتایج مفید از دعا
1
– هر روز چند دقیقه را جز به خدا به چیز دیگری فکر نکنید.

2به زبان خود و ساده و راحت با خدا سخن بگویید ؛ لازم نیست حتما از واژه های خاص یا مذهبی استفاده کنید.
3-هنگام فعالیت،در ایستگاه اتوبوس، پشت میز…لحظاتی چشمان خود را ببندیدو تلقین کنید که الله اکنون با شماست.
4-همیشه موقع دعا سعی نکنید از خدا چیزی بخواهید،بیشتر سعی کنید ضمن دعا از نعمت های او تشکر کنید.

5- با این نیت دعا کنید که دعا های صادقانه شما موثر است.
6- هنگام دعا فکر منفی به ذهن خود راه ندهید؛این تلقینات مثبت است که نتیجه می دهد.
7-همیشه طوری سخن بگویید که گویی آماده برای قبول مشیت الهی هستید.هر چند می خواهید از خدا طلب کنید اما همواره راضی به رضای او باشید.
8
-همه کارهایتان را به خدا سپرده و انجام هر کاری را به او بسپارید.
9
– برای کسانی که به نحوی شما را آزرده اند،دعا کنید زیرا رنجش ، راه قدرت معنوی را سد می کند
10
– فهرست کسانی که مایل به دعا برای آنها هستید تهیه کنید.هر چه بیشتر اطرافیانتان را دعا کنید ، نتیجه دعا بیشتر به خودتان بر می کردد
.
منابع:
1
-مثبت درمانی؛ نوشته نورمن وینسنت پیل-توراندخت تمدن
2-خدا در ناخودآگاه؛ نوشته ویکتور فرانکل/ترجمه ابراهیم ایزدی
3-قرآن مجید

4-با خالق هستی؛ نوشته :جی پی واسوانی/ ترجمه فریبا مقدم

مژگان جواهری – مهاباد

نمایش بیشتر

مژگان جواهری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ مدرس و فعال دینی

نوشته های مشابه

‫2 نظر

  1. خواهر عزیز چرا مدتی است از مقالات شما خبری نیست؟ خیلی از نوشته ها و ترجمه هایت لذت برده و بهره می بریم خواهشاً بیشتر و بیشتر بنویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا