خانواده

دلایل ازهم پاشیده شدن برخی خانواده ها

انسان به واسطه انسان بودن و داشتن قدرت تعقل و تفکر همواره نسبت به رویدادهای دنیای اطراف و جامعه ای که در آن زندگی میکند حساس بوده و این حساسیت را از را ه عمل یا نوشتار یا گفتار روز مره به تصویر کشیده ا ست.
موضوع عدم سازش زوجین مخصوصا ” در اوایل ازدواج و روند رو به رشد طلاق؛ این حلال نامبارک؛ نویسنده را برآن داشته تا در این خصوص در حد بضاعت خود تحقیقاتی انجام داده و نتیجه آن را در این نوشتار جهت اطلاع خواننده به رشته تحریر در آورد.
ازدواج و تشکیل خانواده یکی از بهترین و موثرترین و شناخته شده ترین و سالم ترین راه های ازیاد و تداوم نسل انسان در سراسر جهان است و هر مقدار بنیان خانواده مستحکم تر و ازدواج ها موفق تر باشد باعث به وجود آمدن جامعه ای سالم تر و توانا تر از هر لحاظ می گردد حال چه شده که در جامعه ما این بنیان اجتماعی دچار تزلزل و از هم پا شیدگی گردیده و جدایی و طلاق که زمانی باعث آبروریزی طرفین و خانواده بوده اکنون به عنوان امری بدیهی در آمده و قبح آن به کلی از بین رفته است؟
اولین و اساسی ترین دلیل طلاق ازدواج نامناسب است ، دلایل وقوع ازدواج های نامناسب بسیار است که در این محمل به چند نمونه به صورت مختصر اشاره می گردد:
✅ازدواج در سنین نامتعارف
طبق عرف جامعه سن مشخصی برای ازدواج زن و مرد تعریف شده است و اختلاف سنی بین زوجین می تواند عامل مهمی برای عدم تفاهم بین طرفین گردد؛ بعضی مواقع بخاطر نگاه صرف جنسی به دختران آنها را در سنین پایین مجبور به ازدواج می کنند و به اصطلاح در سنی که هنوز نیازمند عروسک بازی هستند آنها را وادار به پذیرش مسئولیت سنگین شوهر داری و خانه داری می نمایند که در بسیاری از مواقع از پس انجام این مسولیت بر نمی آیند .
در بعضی مواقع هم مشکلات اجتماعی و اقتصادی باعث می گردد تعدادی از دختران و پسران نتوانند در سن مقرر ازدواج نمایند و با بالا رفتن سن تحمل انسان برای درک طرف مقابل و داشتن زندگی شاد با همسر به شدت تنزل پیدا می نماید.
اختلاف سنی زیاد بین زوجین عامل اساسی متفاوت بودن دنیای آنها بوده و سبب می گردد که دامنه تفاوت زوجین که منجر به اختلاف و در نهایت طلاق می گردد وسیع شود.
ازدواج بدون معیار مناسب
هر کسی بایستی یک سری معیار برای گزینش همسر آینده خود داشته باشد و بر اساس این معیارها اقدام به گزینش فرد مناسب نماید و نداشتن معیار می تواند سبب بروز انواع ناملایمات در زندگی ز ناشویی شود. داشتن معیارهای غلط می تواند به اندازه نداشتن معیار و چه بسا بیشتر از آن موجبات ازدواج های ناموفق را فراهم نماید؛ به عنوان نمونه باید بدانیم که هر فرد از دو بعد روحانی و جسمانی بر خوردار است و توجه صرف به بعد جسمانی و زیبایی باعث می گردد که زوجین در ارتباطات درونی و روحی با مشکلات عدیده ای برخورد نمایند و نگاهی به پرونده های طلاق مشخص می کند که در بسیاری از مواقع چون معیار انتخاب فقط زیبایی بوده بعد از مدتی که نقابهای جسمانی از رخسار طرفین فرو می افتد زوجین متوجه می گردند که هیچگونه وابستگی رو حی و فکری با هم ندارند و ناگزیراز جدایی و طلاق هستند.
انتخاب نادرست
انتخاب شریک زندگی یکی از مهمترین مراحل و تصمیمات زندگی هر فرد است و بایستی متوجه این مطلب بود که انتخاب شونده و انتخاب کننده چه کسی است . شخصی که قصد ازدواج دارد تا چه حد و میزانی بایستی در امر انتخاب نقش ایفا نماید و والدین و نزدیکان در این بین چه نقشی بر عهده دارند . طبعا واگذاری صد در صد امر انتخاب به زوجین و یا اطرافیان می تواند باعث بروز ناملایمات در زندگی زناشویی گردد. در انتخاب بایستی نهایت دقت را نمود که شخص انتخاب شده یا انتخاب شونده از لحاظ مختلف همخوانی داشته باشند و این مهم محقق نمی گردد مگر با حساسیت و دقت همه جانبه در امر انتخاب.
بحث انتخاب همسر بسیار حائز اهمیت است برای همین در این مبحث بدان پرداخته شد و انشاالله در مباحث بعدی به زندگی زناشویی و رابطه زوجین و دیدگاه دینی دراین خصوص می پردازیم .

سیامند محمودی
۳۱/۰۵/۱۳۹۵

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا