تاریخ

ده چیز که نمی توان آن را با پول خرید!

دو روز پیش در گزارشی اقتصادی خواندیم که میزان افرادی که در کشورهای خلیج بیش از یک میلیون دلار دارند بسیار زیاد است. قطر و کویت و عربستان سعودی از بالاترین میزان چنین ثروتمندانی برخوردارند؛ اما چیزهایی هستند که انسان نمی تواند آن را با پول بخرد، با هر میزان ثروتی که داشته باشد. در این مقاله 10 مورد از چیزهایی را که نمی توانیم با پول آن را بخریم – و فقیر و ثروتمند در آن همسان هستند – بیان می کنم:
1- دوست وفادار، هر دوستی مخلص و باوفا نیست. گاهی کسانی هستند که با تو دوست می شوند؛ به خاطر این که می خواهند به آنها محبت کنی یا برای مصلحتی مانند مال و ثروت یا مقام یا خانواده به تو نزدیک می شوند. گاهی تو با ثروتت دوستانت را خواهی خرید؛ اما هر وقت ثروتت به پایان برسد دوستانت از پیرامونت پراکنده خواهند شد.
2- عاطفه ای صادقانه و محبتی مخلصانه، این مورد از مشکل ترین امور در روابط اجتماعی بین مردم است و اگر میان تو و خانواده و نزدیکان و دوستانت برقرار گردد، تو به وسیله ی آنان ثروتمند و با آنان خوشبخت خواهی شد..
3- اظهاردوستی پیامبرت و شناختن او و پیروی از سنتش و محبت به او، در این صورت از دوستان پیامبر گرامی خواهی شد و اگر خدا بخواهد در میان گروه دوستدارانش محشور می شوی و این نیازی به خریدنش نیست.
4- احترام به مردم و قدردانی آنان نسبت به تو به سبب احترام تو به آنان یا به خاطر عالی بودن رفتارت. اگر چنین چیزی در وجودت عملی شود، مردم به خاطر آن به تو حسادت خواهند ورزید؛ زیرا مردم با ثروت، احترام مردم را نسبت به خود جلب می کنند، پس هرگاه بتوانی آن را رایگان بدست آوری، تو در خیر و نعمت بزرگی به سر می بری و البته هر صاحب نعمتی مورد حسادت است.
5- تن درستی دائمی، زیستن با تن درستی همیشگی و بخشش دائمی برای هر انسانی موجب امنیت و آسایش است. به یاد دارم، روزی مردی به من گفت: من حاضرم که هرچه می خواهی به تو بدهم، در عوض شبانه، تشویش و نگرانی و بی خوابی را از من دور کنی و چشمم را ببندم و بخوابم. به او گفتم: ثروت میلیونی خود را در جیبت نگه دار( مزدی از تو نمی خواهم) به تو توصیه می کنم آیة الکرسی و معوذات، و اذکار را در کنار آن زیاد بخوانی، در این صورت دلت آرام خواهد شد و به اذن خدا خواهی خوابید.
6- عمر و زندگی طولانی بدون فرتوت شدن و مرگ. و این آرزوی همه است، اما چنین نیست که هرچه انسان آرزو کند به آن برسد. گرچه پزشکی جدید، آمپولی را کشف کند که به تو نیرو و نشاطی به مدت 10 سال بدهد، ولی پس از آن چه؟!! زیرا هر نفسی طعم مرگ را خواهد چشید و عمر محدود است.
7- از خود راضی شدن و نفرت نداشتن. کمتر کسی یافت می شود که از خودش و ظاهرش خشنود باشد. اگر چنین چیزی عملی شود، بهترین مراحل خوشبختی و رضایت است و این به ثروتی نیاز ندارد که با آن بتوان خوشبختی و رضایت خاطر را بخری؛ بلکه آن قناعتی درونی است که محل آن نفس و روان انسان است.
8- گرد هم بودن خانواده و نزدیکانت پیرامون تو. این نعمت بزرگی است که با ثروت بدست نمی آید؛بلکه با محبت و الفت میسر خواهد شد.
9- احساس آرامش با کسی که با او معاشرت و تعامل داری، خواه خانواده یا همسر یا فرزند یا دوستان یا شغلت باشد و این احساسی است که همه جویای آن هستند و تحقق آن دشوار است و با ثروت خریداری نمی شود.
10- ایمان و یقین تو به خداوند متعال ورضایت پروردگارت از تو. این دهمین مورد در این مقاله است؛ اما در ترتیب، اولی و اساس موارد دیگر است و خریدن آن با پول غیر ممکن است.
بنا بر این هر ثروتمندی، خوشبخت و هر فقیری بدبخت نیست؛ بلکه سعادت و خوشبختی در درون و روان انسان است، نه در خارج آن، اما رسانه ها و قول مشهور مردم بر این تاکید دارند که سعادت با ثروت بدست می آید و هر کس ثروتمند باشد، همه چیز در اختیار دارد، ما ده مورد جالب برای سعادت بیان کردیم که برای بدست آوردن آن نیازی به ثروت نیست. یکی از صالحان گفته است: هر کس ثروتمندی و بی نیازیش با ثروت باشد، همچنان فقیر است و هرکس بی نیازیش در قلبش باشد، همیشه ثروتمند است و هرکس ثروتمندی اش به وسیله پروردگارش باشد، نام فقر از سرش برداشته شده است.
به هرحال ثروت مورد نیاز و پسندیده است و ما آن را انکار نمی کنیم؛ اما نباید انسان بنده ی مال و ثروت باشد؛ بلکه باید مال را در خدمت اهدافی شریف و شایسته به کار گیرد. سعید بن مسیب(رح) گفته است: هیچ خیر و فایده ای در کسی نیست که ثروت را دوست ندارد تا به وسیله ی آن صله ی رحم را به جا آورد و با آن امانتش را ادا نماید. اگر مال و ثروت برای افزایش اطاعت از خدا به کار رود، ثروت و خانواده اش چه خوب و شایسته خواهد بود.

یکی از پارسایان به نام « سلمة بن دینار» مال و ثروت را متفاوت با دیگر مردمان تعریف کرده است. زمانی که از او پرسیده شد: ثروت تو چیست؟ گفت: دو نوع ثروت دارم، به او گفته شد آن دو ثروت چیست؟ گفت: اطمینان و اعتماد به آنچه نزد خداست و نومیدی نسبت به آنچه در دستان مردم است. این تعریف جدیدی برای بی نیازی و ثروتمندی است.
این مفاهیم ده گانه ای را که ذکر کردم، امیدوارم که دوستان را به بحث و گفتگو بکشاند. من قبلاً این مقاله را پیش از نوشتن با برخی از دوستان در میان گذاشتم و گفتگوی سودمند و مفیدی در این رابطه انجام شد که یکی از دوستان احساس امنیت را به آن اضافه نمود و شاید شما نیز به آن چیز دیگری اضافه نمایید.

دکتر جاسم المطوع
ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد

http://www.sudanas.com/2015/06/14/83273/

نمایش بیشتر

حمید محمود پور

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا