تاریخ

دوستی های واقعی وماندگار

محبت خدا و رسول خدا و محبت کسانی که خدا و رسولش را دوست دارند، آرامش درونی برای صاحبش به بارمی آورد ؛ هر دلی که حامل این محبت باشد خوشبخت است هر چندنارحتی هایش زیادباشد.

محبت یکی ازبزرگ ترین نعمت های خداوند بربندگانش است، هر چند بعضی از ما آن را در جای ناصحیح ولذت های دنیایی به کارمی بریم.
در روز فتح مکه پدر حضرت ابوبکر(رض) هنوز ایمان نیاورده بود، ابوبکر پدرش که مردی سالخورده ومسن بود به خدمت پیامبر( ص) آورد تا ایمان بیاورد، پیامبر( ص) فرمود: یا ابابکر چرا این پیر مرد را اذیت کردی ما پیش او می رفتیم!؟ ابوبکر در جواب فرمود: شایسته است که ایشان« پدرم» به خدمت شما برسند… ابوقحافه پدر حضرت ابوبکر ایمان آورد و مسلمان شد، در این حال حضرت ابوبکر بسیار گریست.

گفتند یا ابابکر چرا گریه می کنی در حالی که امروز روز فتح است؟ و پدرت نیز ایمان آورده و از آتش دوزخ امان یافته است؟…

به محبت ابوبکر در جوابش نسبت به پیامبر دقت کنیم که می فرماید،: دوست داشتم امروز بجای پدرم ابوطالب عموی گرامی پیامبر( ص) ایمان می آورد، زیرا می دانم با ایمان آوردن ابوطالب پیامبر ( ص) تا چه اندازه خوشحال می شد.

این نمونه ای از محبت واقعی است که ابوبکر(رض) خوشحالی پیامبر( ص)  را بر خوشحالی خود ترجیح می دهد.

* دوستی و محبت در زندگی زناشویی 
خانمی می گوید: بعد از گذشت ۱۸ سال بر زندگی مشترکمان غذایی آماده کردم که بدترین غذای دوران زندگیمان بود… سبزیجات را بیش از حد سرخ کرده بودم، گوشتش که سوخته بود و سالاد هم نمکش زیاد بود، تا بعد از شام همسرم چیزی نگفت من هم به آرامی برای شستن ظرف ها به آشپزخانه رفتم، ناگهان شوهرم بغلم کرد و پیشانیم را بوسید..!

پرسیدم :چیه چرا بوسم کردی؟  پاسخ داد: هیچ می دانی شام امشبت  مانند شام اول شب عروسیمان خوشمزه و خوش طعم بود؟ پس لازم بود من هم به مانند یک نوعروس با تو رفتار کنم!! این است معنای عشق و محبت.

* اعتماد واطمینان
روزی از روزها مردم روستایی برای خواندن نمازِباران بیرون رفتند؛ ولی یکی از آنان چتری باخود آورده بود تا زیر باران خیس نشود، این یعنی اعتماد و اطمینان؛ کودک خردسال را نگاه کن، وقتی به هوا پرتش میکنی می خندد زیرا اطمینان و اعتماد دارد که او را می گیری و بر زمین نمی خورد؟!

* امید و آرزو
هر شب که به رختخواب می روی مطمئن نیستی که فردا بلند می شوی ، اما تو برای فردا و آینده ات برنامه ریزی می کنی؛ این بک معنی امید است، امید پنجره ای است که از آن نور و روشنایی بر زندگیت می تابد و روشنی بخش مسیر زندگی ات می شود .

* خندیدن
گاهی اوقات تنها مرهم زخم دلت خنده است و گاهی اوقات، شاه کلید همه ی دل گرفتگی هایت نیز یک خنده است.

پیامبرگرامی( ص) می فرماید: [ تبسمک فی وجه اخیک صدقه ]

*پرهیزگاری
پروردگار مهربان می فرماید: «ان اکرمکم عندالله اتقاکم». پرهیزگاری، دلیل و سندی برای نیک اندیشان است تا بهای اخلاقی و انسانی را زیر پا ننهند، پرهیزگاری، راه رسیدن به بهشت را هموار می سازد.

ترس و خوف از حال و گذشته و آینده، جز با تقوا و پرهیزگاری از بین نمی رود، زیرا ترس از خدا تو را به پروردگار نزدیک می کند، و ترس و نا امیدی در دنیا، تو را از رسیدن به آرزوهایت دور می کند.

* شجاعت و شهامت
قدم برداشتن برای رسیدن به هدفی که، اکثریت در رسیدن به آن عاجزند ، که متأسفانه امروزه بیشتر در نافرمانی دستورات پروردگار بعمل می آید.
جرأت در نافرمانی خداوند، برکت زندگی را از بین می برد و باعث بد بختی دنیا و آخرت است.
مواردی که ذکر کردیم، نمونه هایی از عشق و محبت واقعی هستند.
حال بنگریم محبوب و معشوق آنان کجا و ما کجا .
منبع: داهاتوی روون
ترجمه: کریم تاران – نقده

نمایش بیشتر

کریم تاران

استان آذربایجان غربی - میاندواب نویسنده و مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا