اندیشه

رابطه اسلام و تروریسم از دیدگاه دکتر ذاکر عبدالکریم نایک

 

نشست تلویزیونی  دکتر نایک در مورد « تروریسم و اسلام»

دکتر ذاکر عبدالکریم نایک (دعوتگر اسلامی هندی تبار) که بخاطر خدمات شایان وی به اسلام جایزه ملک فیصل را نصیب خود نموده؛ در مصاحبه ای با شبکه الجزیره در مورد رابطه ترور و اسلام چنین گفت:

-رسانه های غربی با این عبارت که”همه مسلمانان تروریست هستند و هر تروریستی مسلمان است”!در صدد مخدوش نمودن چهره ی زیبا و پاک اسلام هستند.

 وی که مهمان برنامه  “بلا حدود” بود اضافه نمود:رسانه های جهانی به ویژه غرب، چهره ی اسلام را که همواره حلال مشکلات بوده است؛ آنچنان به مردم معرفی می کنند که گویا اسلام نه تنها مشکل گشا نیست بلکه خود اسلام مشکل ساز است برای جامعه ی بشری  و با تمام امکانات سعی در نشان دادن سیمایی زشت از اسلام و مسلمانان دارند و به زور می خواهند ترور – که در اصل کار خودشان است – را به مسلمانان نسبت دهند و با این سیاه نمایی ها و بی ادبی ها می خواهند جهانیان را قانع کنند که هر مسلمانی تروریست است!

این دعوتگر نامی و جهانی با اشاره به سابقه و ریشه تاریخی بکارگیری واژه تروریسم خاطر نشان نمود: قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱  و حتی دویست سال قبل از آن هم به هیج مسلمانی تروریست گفته نمی شد  و در دویست سال گذشته بیشتر حادثه های  تروریستی در جهان را غیر مسلمانان انجام داده اند .

 او در واکاوی لشکرکشی های پس از یازده سپتامبرافزود : جنگهای تحمیلی بعد از یازده سپتامر نه تنها بخاطر دفاع از اسلام و کشورهای اسلامی نبوده بلکه علیه اسلام و مسلمانان بوده است.

استاد نایک اینگونه به تعریف و بازشناسی اسلام پرداخت که : اسلام از ریشه سلم  به معنی آشتی است؛ اما متاسفانه امروزه ظالمانه به ترور و خشونت متهم می شود و رسانه های غربی و جهانی اسلام و مسلمانان را به عنوان نماد شرارت و پرچم دار تروریسم معرفی می کنند!

ایشان در تبیین سیاست یک بام و دو هوای رسانه های غربی گفت: هرچند گروه های تروریستی همچون “ببرهای تامیل” بدترین کشتار را علیه انسان ها انجام می دهند و تندروهای برمه علیه مسلمانان آن کشور جنایتهایی انجام می دهند ؛ ولی هیچ یک از این رسانه های مدعی دمکراسی و آزادی آنها را  تروریست معرفی نمی کند؛ چرا که این گروه ها اسلامی نیستند!

وی همچنین توضیح داد:مهمترین سوژه خبری که در حال حاضر بر زبان ها جاری است و در بین مردم شایع شده این است که اسلام دین جنگ و تندروی و ترور است!

غربی ها ادعا می کنند و می گویند: اسلام با شمشیر و ریختن انسان های بی گناه گسترش یافته است ، این گمانی کاملا اشتباه و باطل است ؛ چرا که اگر به حکمرانی بیش از ۸۰۰ساله ی مسلمانان بر اسپانیا توجه کنند متوجه خواهند شد که مسیحیان در سایه ی حکومت اسلامی وقت در امنیت و آرامش کامل به سر می برده اند.

او با اشاره به اهمیت صلح و آشتی در اسلام افزود: اسلام بیش از همه ادیان طرفدار محبت و دوستی و مهربانی و صلح  و آرامش بوده و آن را همواره به معرض دید جهانیان گذاشته است  و راز توسعه و انتشار آن در جهان و بویژه اروپا همین صلح دوستی و تعامل مسالمت آمیز با انسان ها بوده است .

عبدالکریم نایک در پاسخ به شایعات دیگری در باره اسلام پرداخت و گفت: این کە غربی‌ها می‌گویند در اسلام میان زن و مرد مساوات وجود ندارد، باید بگویم:

اسلام دینی است کە مسایل را با منطق مورد ارزیابی قرار می‌دهد و از این رو اعلام داشتە که زن و مرد مساوی هستند، اما چنین گزارەای بە معنی مشابهت این دو موجود از هر جهت نمی‌باشد، چرا که هرچند آنها از لحاظ حقوق و امتیازات مساوی هستند ولی بدلایل زیادی از لحاظ واگذاری مسئولیت نمی‌توانند مساوی در نظر گرفتە شوند.

ایشان با اشاره عدم مساوات در بین زن و مرد در غرب هم خطاب به مدعیان دروغین غربی گفت: اگر زن و مرد در کشورهای شما مساوی هستند؛ پس  چرا در بازی بوکس ( مشت‌زنی، کشتی‌‌کج) زن در مقابل مرد قرار دادە نمی‌شود؟!

او همچنین در پاسخ به ادعای غربی ها در باره چند همسری که به زعم آن ها این پدیده اهانتی است به زن !  افزود: قرآن تنها کتاب آسمانی است که در مورد حد و مرز تعداد زنان سخن به میان آورده است،در حالی که در هیچ یک از کتابهای ادیان دیگر اشاره ای به آن نشده است و مطابق آن کتب آسمانی محدودیتی برای همسرگزینی وجود ندارد! البته ناگفته نماند که طرح چند همسری در اسلام صرفا یک ضرورت اجتماعی است و در شرایط معمول و طبیعی اتفاق نخواهد افتاد و با توجه به اینکه امروزه آمار زنان در جهان بیش از مردان می باشد، برخی از مجامع غربی هم تعدد و چندهمسری قانونمند مورد نظر اسلام را به عنوان یک راه حل پذیرفته اند!

او با اشاره به جاذبه های فراوان اسلام برای زنان گفت: بیشتر از دوسوم کسانی که در غرب اسلام می آورند زنان هستند، به عنوان مثال ۶۰٪ افرادی که  در آمریکا مسلمان می شوند، زن هستند وعلت این امر هم به این برمی گردد که آنها راه حل هایی را در اسلام برای بحران ها و مشکلات عصر کنونی می یابند و امنیت و آرامشی را در این دین می بینند که در سایر ادیان نظیرش را نمی یابند!

او همچنین با اشاره به آمار کسانی که به اسلام گرایش پیدا می کنند خاطر نشان کرد:بیشتر کسانی که در کشورهای غربی اسلام را می پذیرند آفریقایی و فلیپینی و چینی و سپس اروپایی هستند؛ اما مردم هندوستان کمترین پذیرش دین اسلام دارند؛ زیرا آیین و دین آنان به دور از هرگونه منطق می باشد و از گرویدن به دین اسلام هراس دارند چون در جامعه اشان به کفر متهم می شوند و باید خانه و کاشانه ی خویش را ترک نمایند!

این دعوتگرهندی تباردر باره جاذبه های اسلام برای مردم غرب افزود : بیشترین چیزی که سبب گرایش غیر مسلمانان مقیم کشور اسلامی  به اسلام می شود ؛  مبانی توحید ، حقوق زن و قوانین اقتصادی موجود در اسلام می باشد ، هم چنانکه برخی از آنان از شنیدن صدای اذان متاثر و سپس مسلمان می شوند!

وی به منظور رفع خطر از کسانی که اسلام می آورند خواستار ایجاد مؤسسه ای شد که از آنان مراقبت و حمایت نماید ؛ چرا که این گونه افراد جرمی مرتکب نسده اند؛ بلکه به فطرت سالم و پاک اسلامی خود باز گشته اند و مسلمانان خواست افراد تازه وارد به اسلام را حمایت و مراقبت نموده و مورد ملاطفت و مهربانی قرار دهند !

دکتر نایک در ادامه اینگونه نتیجه گیری نمود و گفت: این دین حاوی راهکار و راه حل مشکلات برای تمام بشریت است  و همچنین قرآن کریم سرچشمه دانش و اخلاق است .

و در باره آینده اسلام و مسئولیت مسلمانان در قبال نشر اسلام گفت : از وظایف هر مسلمانی این است که پیام و رسالت اسلام را به غیر مسلمانان برساند و همچنین از کج فهمی و بدگمانی ها علیه اسلام پرده برداشته و با عقل و استدلال به دفاع از آن برخیزد.

او از دعوتگران خواست که مردم را به حق و صبر و مقاومت  توصیه نمود و سفارش کرد.

   والسلام علی من اتبع الهدی

  مترجم:مهرابیان

منبع:آرشیو شبکه الجزیزه

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا