تربیت فرزندانسیره نبوی

رفتار پیامبربا کودکان

رفتارمعلم بشریت با کودکان

خداوند مهربان، دوست داشتنی را با پیام آسمانی برگزید و به پیغمبری رساند و آن پیام آسمانی همان پیام مشهورِ، دین اسلام است.

 پیامبر رحمت (ص) فرستاده ای به سوی تمام انسانها و معلم تمام بشریت است و تاریخ نیز این تاثیر گسترده و نیک را بر تمام جامعه بشری تایید و تثبیت کرده است.
یکی از پیام های مهمّ رسول اکرم در مورد برخورد و تربیت کودکان است که چگونه با آنها رفتار کنیم و چطور بچه ها را طبق برنامه ای اساسی و تنظیم شده و سالم تربیت کنیم؛ تا نسلی نیک و شایسته و به دور از هرگونه انحراف و نگرانی و بدون هیچ دغدغه ای تحویل جامعه بشری دهیم.

– پیامبر گرامی اسلام خیلی خوب این مطلب را که کودکان ریشه و اساس و بنیه و خشت اوّل مجتمع انسانی هستند درک نموده بود. و این وظیفه و مسئولیت الان بر دوش والدین و مربّیان و معلّمان و کُلّ جامعه بشری است که کودکان را با بهترین شیوه اخلاقی و دینی پرورش دهند، تا نشأ و نمو پیدا کنند و در آینده بهره ای نیک از اولاد های خویش برداشت نمایند.
– به همین‌خاطر انس بن مالک رضای خدا بر آن باد، می گوید: هیچ کس را در طول حیات خویش مهربان تر و نیک رفتار تر از رسول اکرم (ص) با کودکان ندیده ام.

– رفتار پیامبر مهربانی صلی الله تعالی علیه و سلم با کودکان :
۱-بوسیدن آنان
۲- دست کشیدن بر سر آنان
۳- بازی کردن با آنان
۴- سواری دادن آنها با شتران و اسب ها
۵- سواری دادن آنان بر پشت خویش

– روزی از روزها رسول الله صلی الله علیه و سلم حسن بن علی را که کودکی بیش نبود، خیلی بوسید پیش چشم یکی از صحابه ها به نام اقرع بن حابس که آن صحابه تعجب کرد و گفت: یا رسول الله صلی الله تعالی علیه و سلم من هیچ گاه بچه‌هایم را نبوسید ام! که رسول اکرم صلی الله این اقدام و حرکت وی را به سنگ دلی تعبیر کرد و فرمود: این نمادی از نبود مهربانی و رحم در قلب شماست.

– برای رفتار با کودکان و تربیت صحیح کودکان،باید پیامبر رحمت صلی الله تعالی علیه و سلم را الگو قرار دهیم.
باید با کودکان با مهربانی و صبوری و نرمی و محبّت رفتار کنیم.
– نمونه این الگو پذیری، آن زمان امام حسن و حسین [سروران جوانان در بهشت] موقعی رسول الله صلی الله علیه و سلم در نماز برای سجده می‌رفت آنان بر سر و کول و پشت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم سوار می‌شدند، رسول خدا صلی الله و علیه و سلم با مهربانی و آرامی آنها را پایین می آورد؛ و هرگاه دوباره به رکوع و سجده می رفت امام حسن و حسین حرکت خودشان را تکرار می‌کردند؛ و بعد از نماز هیچگاه رسول اکرم صلی الله علیه و سلم با آنها به خشونت و عبوسی رفتار نمی‌کرد.؛ چون معلم بشریت به خوبی می‌دانست و نیک درک کرده بود که بچه‌ها از افراد خشن و ترشروی فراری هستند، و کودکان همیشه عاشق افراد شاد و بشاش و خوش روی هستند.

– پیامبر رحمت صلی الله علیه و سلم همه پدران و مادران را از دروغگویی با بچه‌ها نهی نموده است و این نوع رفتار زننده را تعبیر می‌فرماید به برخورد ناهنجار و بی رحمانه بچه ها در سنین بالا با پدر و مادر خویش؛ چون پدر و مادر در زمان پیری احتیاج به احترام و کمک کودکان خویش در زمان پیری دارند، و اگر خدای ناکرده خوب بچّه ها را با اخلاقِ حسنه پرورده نکنند، ضرر و زیانش برای والدین است. رسول اکرم صلی الله همیشه با کودکان به نحو احسن رفتار می نمود و آنها را هر گاه می‌دید سوار بر شتران و اسب ها می‌کرد، و بهترین احادیث خویش را که در کتاب های صحیح احادیث آمده اند به نوجوانان آموخته است؛ بهترین نمونه در این مورد عبدالله بن عباس [عموزاده نوجوان] رسول اکرم (ص) است، که در مجالس بزرگان باسن اندکی که داشت،می‌نشست تا حکمتها بیاموزد و شیوه مبارزه با سختی ها و مشکلات زندگی را در دیدار و نشست با بزرگان دینی را یاد بگیرد.

چون این دیدار ها و نشست ها برای کودکان و نوجوانان در رُشد تسریع می بخشد تا از افراد نیک و خوب الگو پذیری کنند و شجاعت، مردانگی و نیک نفسی بیاموزند.
– لازم و ضروری است که والدین در بازی‌ها و مشکلات و نگرانی‌های بچه ها شرکت کنند و راه درست فکر کردن و حلّ مشکلات و رفع نگرانی‌ها را چه در خانه و بیرون از خانه را به آنها یاد دهند؛ و با آنها به مهربانی رفتار کنند و در راه سخت زندگی همراه و همیار و پشتیبان شان باشند؛ همانگونه که پیامبر اسلام صلی الله تعالی علیه وسلم با بچه‌هایش همچون حسن و حسین رفتار نمود، و آنها را با بهترین شیوه پروراند و این دو رادمرد جزو برترین جوانان دنیا شدند.

– باید والدین از تنبیه بدنی بخصوص بر زدن سر و صورت دوری گزینند، این خواست و دستور رسول اکرم است.
– حتماً باید از خواسته های کودکان پرسیده شود؛ کاری کنیم و بستری فراهم نماییم که به راحتی مشکلات و دردها و خواسته هایشان را با ما در میان بگذارند.
– اصلاً نباید مادران و پدران بی‌توجه و بی‌اهمیت نسبت به گفته ها و خواسته های بچه هایشان باشند، چون عواقب بدی در آینده گریبانگیر بچه ها و والدین خواهد شد.

– والدین باید از اشتباهات و ندانم کاری‌های بچه ها در هنگام بازی گوشی هایشان چشم پوشی کنند، چون این شلوغ کاری‌ها چیزی فطری است که کودکان بر آن خلقت یافته اند.

به امید اینکه کودکان و نوجوانانی سالم و نافع تحویل جامعه دهیم.

بدرود و صد بدرود

والسلام علی من اتبع الهدی

https://mawdoo3.com :منبع

از طريق
ابراهیم مهرابیان
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

ابراهیم مهرابیان

مترجم. نویسنده. دعوتگر دینی آذربایجان غربی - پیرانشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا