خانواده

رمضان رفت؛ اما بندگی برای خدا همچنان باقیست(دلنوشته)

هان ! ای که در رمضان ندای الهی را اجابت نمودی بپا خیز و در همه ایام به سوی ندای خدای بشتاب.

 آگاه باش ! روزهای رمضان به پایان رسید و شب هایش دیگر بر ما پشت کردند،  رمضان عازم سفر شد و رفت و  تا سال دیگر دوباره باز آید.

  آری ؛ رمضان به پایان رسید ، ماه روزه و شب زنده داری ، ماه بخشش و رحمت ؛ رمضان رفت و گویی که هرگز نبود!

 آه ای رمضان ! چه اعمال نیکویی که با تو وداع نمودند ؟ و چه رحمت هایی که ثبتشان کردی ؟ ! چه دلهایی که منور کردی ؟! و چه بندگانی که از آتش دوزخ آزاد نمودی و با رفتنت که چه بسیار حسناتی با خود بردی؟!!

 آری ای رمضان ؛ به پایان رسیدی در حالی که دل صالحان را به سوزش درآوردی و با عشق خود نفس نیکان را آتش زدی و چگونه چنین نخواهد بود ؟! حال این که با رفتنت دیگر درهای بهشت بسته و دروازه های دوزخ گشوده می شوند و شیاطین از بند غل و زنجیر رها می گردند؟!

ای کاش مقبولین درگاهت را می شناختم و به آنان تهنیت می گفتم و محرومانت را نیز می شناختم و تسلیت می گفتم!

رمضان به پایان رسید اما ؛ ما کجا و سلف صالح کجا؟!

 براستی که سلف صالح این امت بین بیم و امید می زیستند؛ در انجام کارهایشان نهایت تلاش را می کردند و در آخر نگران از این که آیا اعمالشان مورد قبول الله تعالی قرار می گیرد یا نه ؟ این بود احوال آنان؛ ولی ما چگونه ایم ؟

 احوال ما بسیار عجیب است ؛ نه نمازهایمان به مانند نماز آنان است و نه روزه هایمان مانند روزه هایشان ، نه صدقاتمان مثل صدقه های آنان و نه ذکر و عباداتمان همچون ذکر و عبادتشان است! آنان نهایت سعی خود را می کردند تا کردارشان در اوج اتقان و نیکویی باشد ؛ باز با بیم و امید به سر می بردند که آیا اعمالشان قبول حق تعالی خواهد بود یا نه ؟ اما ما نه به اندازه آنان سعی می کنیم و نه محکم کاری و در آخر طوری وانمود می کنیم که انگار از طرف خداوند ضمانت قبولی اعمالمان را دریافت نموده ایم! بر ما لازم است مانند گذشتگان صالح خود در بین خوف و رجاء زندگی نماییم ، کوتاهی هایمان را درباره رمضان و روزه به یاد آوریم و بیم از عدم قبولیشان به درگاه ایزد یکتا را داشته باشیم و از سوی دیگر چشم امید به رحمت گسترده و فراوان خداوند دوخته که با کرم و رحمت خود از تقصیراتمان چشم پوشی کرده و اعمالمان را مقبول درگاهش نماید!

رمضان همچون مهمان بر ما وارد شد و هر مهمانی باید برود ؛ ما نیز در دنیا مهمانیم و باید برویم ، پس برای روز خداحافظی خود را با طاعت ، تقوی و ایمان مهیا کنیم. هر کاری علامتی دارد و عالمان نشانه قبولی اعمال نیک را انجام کار نیک دیگری بعد از آن می دانند. پس بیایید به احوال خود ، بعد از رمضان بنگریم؛آیا توانسته ایم از مدرسه تقوای رمضان بهره ببریم تا بعد از آن از متقین شویم؟ آیا توانسته ایم بعد از رمضان بر عزم خود مبنی بر استقامت و توبه پایبند باشیم؟

پس همگی هوشیار باشیم تا مانند بلعم بن باعوراء نباشیم؛ او مردی از بنی اسرائیل بود ، برخوردار از ایمانی شیرین و سرچشمه های حکمت؛ اما عاقبت منحرف شد و هدایتش را به گمراهی فروخت و مغفرت الهی را به عذاب و همچون ماری که پوستش را دور می ریزد آیات خداوندی را از خود جدا نمود!

 خداوند می فرماید : واتل علیهم نبا الذی آتیناه آیاتنا فانسلخ منها فاتبعه الشیطان فکان من الغاوین * و لو شئنا لرفعناه بها و لکنه اخلد الی الارض و اتبع هواه فمثله کمثل الکلب ان تحمل علیه یلهث و ان تترکه یلهث ذالک مثل القوم الذین کذبوا بآیاتنا ). ( ای پیغمبر ) برای آنان بخوان خبر آن کسی را که به او علم و آگاهی از آیات خود را دادیم و او را از احکام کتاب آسمانی پیغمبر روزگار خود مطلع ساختیم اما او از دستور آنها بیرون رفت و شیطان بر او دست یافت و از زمره گمراهان گردید اگر ما می خواستیم مقام او را با این آیات بالا می بردیم ؛ لیکن او به زمین آویخت و به پستی گرایید و به سوی آسمان هدایت بالا نرفت و از هوی و هوس خود پیروی کرد مَثل او بسان سگ است که اگر بر او بتازی ، زبان از دهان بیرون می آورد و اگر هم آن را به حال خود واگذاری ، زبان از دهان بیرون می آورد  این داستان گروهی است که آیات ما را تکذیب می دارند  پس داستان را بازگو کن بلکه بیندیشند.

 آری این هشدار قرآنی برای کسانی است که شیرینی ایمان را چشیده و واجبات را انجام داده اند که هان آگاه باشید و مواظب، که شیاطین بعد از رمضان از زنجیرهایشان رها گشته و از شر مکاید و مقاصدشان به خدای منان پناه ببرید تا ایمانتان دچار تشویش نگردد.

  بدانید که شیطان دشمن قسم خورده ی ماست و با وجود آگاهی بر این مطلب کمتر کسی بدان توجه می نماید و غافل از شرارت های شیطان. خداوند می فرماید : ان الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا انما یدعو حزبه لیکونوا من اصحال السعیر ). بی گمان شیطان دشمن شماست . پس شما هم او را دشمن بدانید. و از مکر او غافل مباشید او پیروان خود را فرا می خواند تا از ساکنان آتش جهنم شوند. 

شیطان برای خود رسالتی دارد و آن اینکه بوسیله قرار دادن ما در معاصی و گناه ، اسباب وارد شدن ما به جهنم را برایمان مهیا کند و تمام زحمات رمضانی مان را – پناه بر خدا -بر باد دهد! خداوند در قرآن بندگانش را خطاب قرار داده و  ماجرای بعد از حساب و کتاب را بیان می دارد که چگونه شیطان بر حزن و اندوه پیروانش می افزاید: ان الله وعدکم وعد الحق فاخلفتکم و ما کان لی علیکم من سلطان الا ان دعوتکم فاستجبتم ما انا بمصرخکم و ما انتم بمصرخی انی کفرت بما اشرکتمون من قبل ان الظالمین لهم عذاب الیم) و شیطان هنگامی که کار حساب و کتاب به پایان رسید خطاب به پیروانش می گوید خداوند ( بر زبان پیغمبران ) به شما وعده راستینی داد و من هم به شما وعده دادم ( که بهشت و دوزخی در کار نیست ) و با شما خلاف وعده کردم ( دروغ گفتم ) و من بر شما تسلطی نداشتم و کاری نکردم جز اینکه شما را به گناه دعوت کردم و شما هم دعوتم را پذیرفتید پس مراسرزنش مکنید بلکه خویشتن را نکوهش کنید امروز نه من به فریاد شما میرسم و نه شما به فریاد من می رسید من از اینکه مرا قبلا ( در دنیا برای خدا ) شریک کرده اید تبری می جویم و بی گمان کافران عذاب دردناکی دارند.

حال که از رفتار شیطان با اطرافیانش خبردار شدیم بیایید به خود آییم تا بعدها بر فرصت های از دست رفته افسوس و غبطه نخوریم و از همین حالا عزم خود را جزم کنیم .

 بیایید همچون رمضان بر اقامه نمازهای پنجگانه علی الخصوص نماز صبح بصورت جماعت پایبند باشیم  ؛ما که در رمضان توانسته ایم چنین کنیم پس در غیر از رمضان نیز می توانیم.

 آری نماز هم در دنیا و هم در قبر نور است ، برکتی در مال و عیال است ، اگر نمازمان درست باشد تمام اعمالمان صالح خواهند بود !

 پس آگاه باشیم ! نمازهایمان را ضایع نکنیم و وجودمان را از برکت نماز شب محروم نسازیم.

 ای برادر و خواهر ایمانی ، از کسانی نباشیم که فقط در رمضان قرآن تلاوت می کنند و بقیه سال آن را ترک می کنند. ما که در رمضان اثبات نمودیم هر روز می توانیم یک جزء قرآن بخوانیم یقینا می توانیم بقیه روزها نیز بر قرائتش دوام داشته باشیم تا از کسانی نباشیم که پیامبرانمان در قیامت از آنان نسبت به ترک قرآن شاکی است!

 بعد از رمضان نیز سعی کنیم به انجام اعمال صالحه مبادرت نماییم و از فرصت هایی که برایمان فراهم می گردد استفاده نماییم .

رسول خدا درباره روزه ماه شوال می فرماید:هر کس رمضان را روزه بدارد به دنبال آن شش روز از ماه شوال را بگیرد مثل اینست که تمام سال را روزه گرفته باشد.

 پس بر هر مسلمانی  واجب است که بر اطاعت از فرامین الهی مداومت و استقامت داشته باشد تا آن زمان که مرگ به سراغش می آید

خداوند می فرماید: تا زمان که مرگ به سراغت می آید عبادت پروردگارت را به جای آور. ۹۹حجر ؛ پس بیایید همگی نفس خود را محاسبه کرده و بنگریم در رمضان چه چیزی برای خود مهیا کرده ایم و چه توشه ای ذخیره نموده ایم ؟ و بعد از رمضان نیز بر انجام اعمال نیک بردوام باشیم و بوسیله اطاعت از خدا و رسولش، خود را به اهل ایمان و اطاعت از خدا و رسولش نزدیک و نزدیک تر نماییو

یا ایهاالذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و لا تبطلوا اعمالکم  ای کسانی  که ایمان آورده اید از خدا و رسول خدا اطاعت کنید و بوسیله سرپیچی از فرمانشان و انجام گناهان ، اعمالتان را تباه مسازید.

  والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته     

 

یاسر عبدالله محمد الحوری

 مترجم : محمد حکمتیار

 

نمایش بیشتر

محمد حکمتیار

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- پیرانشهر فعال دینی و مدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا