خانواده

رمضان فرصتی برای آشتی دادن فرزندانمان با خدا

روزه ی کودکان

تامر و عمرو  توی اتاق مشغول بازی هستند و مادرشان در آشپزخانه غذا آماده می کند که ناگهان صدای اذان از مسجد محله به گوش می رسد و مادر ، بچه ها را صدا می زند که وقت نماز است و اسباب بازی ها را جمع کنید.
عمرو اعتراض می کند و می گوید: هنوز تا عصر وقت زیادی هست! تامر هم به دنبال برادرش می گوید : مامان تو را به خدا کمی دیگر اجازه دهید بازی کنیم و بعد نماز ظهر را می خوانیم.
مربی عزیز و گرامی این داستان فقط مختص همین خانه ی کوچک نیست بلکه متأسفانه بیشتر خانواده ها با این مشکل مواجه هستند.
یکی شکایت می کند که : پسرم نماز نمی خواند و قرآن را حفظ نمی کند و دیگری می گوید : فرزندم نمازش را دیر وقت می خواند، و یا هست که می گوید : پسرم فقط به خاطر من نماز می خواند و همین که من پیشش نباشم اصلاً نماز نمی خواند.
والدین عزیز ما هم اکنون در ماه بزرگ و مبارک و عطرآگین رمضان هستیم که ماه رحمت، برکت و نور است .

اینجانب برای استفاده بهینه از این ماه نورانی و مبارک نصیحت هایی چند تنظیم نموده ام که دارای معانی دقیق و گرانبهایی هستند امیدوارم برای شما مفید باشند.
و ان شاءالله بتوانیم از این ماه نهایت استفاده را بکنیم و از این مدرسه بهترین درس ها را یاد بگیریم، درسهایی که شخصیت کودکانمان را می سازد و در این ماه بتوانیم بچه هایمان را طوری تربیت نماییم که اهل نماز و روزه گردند و مشتاق قرائت قرآن.
همان طور که می دانید دنیا بازاری است که تاجری در آن موفق است که خوب از فرصت های پیش آمده استفاده کند و این ماه پربرکت هم فرصتی است برای ما و خانواده هایمان. ماهی که خداوند درباره ی آن می فرماید : (شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن…) ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده برای هدایت مردم و با ادله ی روشن برای راهنمایی و جدا نمودن حق از باطل… سوره بقره/۱۸۵

ماهی است که برای کوچک و بزرگ و جوان و پیر مدرسه ای است تربیتی خداوند در آیه ۱۸۳ بقره می فرماید: (یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون) بر شما روزه واجب شده همانطور که بر ملت های گذشته واجب شده بود تا شما پرهیزکار شوید.
اگر این ماه فرصتی طلایی برای بچه هایمان نباشد پس که خواهد بود؟
پیامبر(ص) با زیباترین جملات و خلاصه ترین کلمات این ماه را برای ما توصیف نموده و می فرماید: «رمضان ماه مبارکی است پیش روی شما که در آن روزه بر شما واجب شده است. در این ماه درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته می شوند. و شیاطین را به غل و زنجیر می کشند. و در این ماه شبی وجود دارد که برتر از هزار ماه است و محروم و درمانده کسی است که از خیر و برکت آن محروم گردد (و از آن استفاده نکند)».

منبع: مفکره الإسلام
ترجمه: ابوبکر مامشی

نمایش بیشتر

ابوبکر مامشی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت و خطیب و فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا