خانواده

رمضان ماه بازگشت به خویشتن و خدا

رمضان ماه توبه

 یکی از بزرگ ترین نعمت های خداوند متعال بازکردن دروازه  توبه وپشیمانی بربندگانش است، بدینوسیله خداوند متعال پناهگاهی مطمئن و امین است، پناهگاهی که گناهکاردر آن اعتراف به گناه می کند وامید به خداوند دارد، ازاعمال قبلی پشیمان می شود، در نزدیکی به خداوند متعال ، چیزهای زیادی را به دست می آورد که وحشت گناه را ازاو دور کند، خداوند تاریکیهای قلبش را نورانی می گرداند ، و بعد از بازگشت به سوی خدا زندگی اش ازمعصیت وگناه به نور وطاعت وبرکت تبدیل می شود.

 خداوند متعال بندگان را به سوی توبه فرا می خواند، هر چند گناهانشان بزرگ و آشکار باشند، خداوند امر می کند که ای بندگانم به سوی من برگردید وتوبه کنید، و خدا به بندگانش وعده قبولی توبه اشان را می دهد و همچنین تبدیل شدن گناهانشان به حسنات وخیرات ! و این هم رحمت ولطف پروردگار است نسبت به بندگان توبه کارش.

پیامبر اکرم (ص ) که گناهان قبل وبعد اوبخشیده شده می فرماید: به سوی خدا توبه واستغفارکنید ، که من به سوی خدا درشبانه روز یکصد مرتبه توبه واستغفارمی کنم. رواه مسلم

 

این حال پیامبر اکرم است، پس وای به حال گناهکاران که به سوی خدا باز نمی گردنند!

توبه صادقانه گناهان را محو می کند هر چند گناهان بزرگ باشند، حتی کفروشرک که از خطرناکترین گناهانند با توبه بخشوده می شوند؛  خداوند متعال درقرآن کریم درسوره انفال آیه 38 می فرمایند:قل للذين کفرواإن ينتهوايغفر لهم ما قد سلف وان یعودوافقدمضت سنت الاولین:ای پیامبر به کافران بگو:درگاه توبه همیشه باز است واگر ازکفروعناد دست بردارند، گذشته اعمالشان بخشوده می شود، واگرهم به کفر و ضلال خود برگردند، قانون خدا درباره پیشینیان ازمد نظر گذشته است یعنی سزای مشرکان ومعاندان نابودی است وایشان هم نابود می شوند.

حتى کسانی که پیامبران خدا را کشته اند را نیز اگر توبه کنند خداوند می بخشاید و یا کسانی که مرتکب شرک شده اند را نیز می بخشاید

دقت کنید خداوند از مسیحی هایی که معتقد به سه خدا هستند و همچنین مشرکانی که کافر به شمار می آیند می خواهد که توبه کنند تا از آنان گذشت کند “بی گمان کسانی کافرند که می گویند خداوند یکی از سه خدا استو همچنین کسانی مدعی اند که حضرت عیسی خداست ، خداوند متعال پاک و منزه است نسبت به چیزهایی که به او نسبت می دهند” خداوند از این مجموعه می خواهد که به سوی توبه کنند (أفلا یتوبون إلی الله ویستغفرونه والله غفور رحیم):آیا به سوی خدا توبه واستغفارنمی کنند، حا اینکه خداوند بخشنده و مهربان است .

 همچنین در حدیث قدسی خداوند متعال می فرماید:ای بندگانم شما شب و روز گناه می کنید ومن همه گناهان شما را می بخشم به شرطی که از من طلب بخشش کنید. رواه مسلم.

 ودرحدیث دیگری چنین آمده :ای فرزند آدم اگر گناهانت به آسمان برسد و از من طلب بخشش کنی تو را می بخشم وباکی ندارم، و اگر به اندازه وسع زمین گناه داشته باشی ولی نسبت به من شریک قرار ندهی به همان اندازه (زمین ))تورا می بخشم. رواه الترمذي

پس خداوند متعال بندگانش را درهرزمان به سوی توبه فرا می خواند، درماه رمضان بیشترین تاکید دارند که بنده به سوی خدا برگردد، چون رمضان ماهی است که بیشترین گناهان در آن آمرزیده می شوند، همچنین بیشترین آزادشده ها ازجهنم درماه مبارك رمضان است واگر کسی در این ماه توبه نکند چه وقت می خواهد توبه کند؟

 

شروط پذیرفته شدن توبه

  • تنها برای رضای خدا باشد
  • قبل ازاینکه روح به حلقوم برسد و آفتاب ازمغرب زمین درآید توبه کند
  • دل کندن ازگناه
  • پشیمان شدن از گناهان گذشته؛ همانطور که پیامبر اکرم (ص ) می فرماید:الندم التوبة : پشیمانی ازگناه همان توبه است
  • درآینده به سوی آن گناه برنگردد
  • حق الناس مردم را باز پرداخت نماید(یا حلالیت بطلبد).

شایسته است ای برادر و خواهر روزه دار، که در ماه مبارک رمضان قرار داریم ازگناهانمان دل بکنیم و با توبه ای خالصانه و صادقانه به سوی خدا برگردیم  و از رمضان ، فصلی تازه درتصحیح اعمالمان بسازیم، خودمان را محاسبه نماییم، اگر در پرونده اعمالمان خیری دیدیم خدا را شکر کنییم و به خیراتمان بیفزاییم ، واگرخیری درخودمان ندیدیم به سوی خدا استغفار و توبه کنیم وازاعمال صالحه زیاد انجام دهیم.

 والسلام

ترجمه : عبدالله احمدی واوان

منبع : اسلام ویب

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا