خانواده

رمضان ماه پیکار و جهاد در راه خدا سست نه ….

جهاد درراه خدا از مکانت و منزلت والايي در اسلام برخورداراست طوريکه رسيدن به عزت دنيا و آخرت در گرو آن است .

مسلمانان زماني که جهاد را ترک کردند وبه دنياداري روي آوردند ، خوار وذليل شدند و مورد آز وطمع دشمنان قرار گرفتند ومانند غذاي درون کاسه اي شده اند که دیگر ملت ها براي خوردن از آن همديگر را دعوت مي کنند.

 جهاد در اين ماه مبارک ، پيشينه ي زريني دارد که ما بسيار نيازمنديم از آن پند بگيريم تا از بحران سختي که مدتهاست به آن گرفتار شده ايم ، نجات پيدا کنيم.

باید اعتراف کرد که ما اکنون از همه ي ملت ها عقب افتاده ايم و باوجود جمعيت زيادمان مانند کف روي آب شده ايم وخداوند بناي عظيم هيبت و شکوه ما را در دل هاي دشمنان فروريخته وبناي سست دوست داشتن دنيا و ترس از مرگ را در دل هاي ما ايجاد کرده است.

 بحث از گذشته شايسته است با پند و عبرت همراه باشد تا منجر به ایجاد شرایط بهتر و ترسيم راهي روشن براي آينده شود.

خداوند عزوجل به جهاد امر فرموده و اعطاي جان در اين راه را به منزله فروش جان به خودش به شمار آورده و آن را بهترين معامله دانسته است.

 {إن الله اشترى من المؤمنين أنفسهم وأموالهم بأن لهم الجنة يقاتلون في سبيل الله فيَقْتُلون ويُقْتلون وعدا عليه حقا في التوراة والإنجيل والقرآن ومن أوفى بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الذي بايعتم به وذلك هو الفوز العظيم} (التوبة:111) در حقيقت‏خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا مى‏جنگند و مى‏كشند و كشته مى‏شوند [اين] به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است پس به اين معامله‏اى كه با او كرده‏ايد شادمان باشيد و اين همان كاميابى بزرگ است (۱۱۱توبه

 خداوند سبحان از جهاد ، با عنوان تجارت نيز ياد کرده است تجارتي که يک طرفش خداوند است و سود آن پول نيست بلکه نصرت و ياري خداوند در دنيا و نيل به بهشت در آخرت است : { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿۱۰﴾ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۱﴾  الصف

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد آيا شما را بر تجارتى راه نمايم كه شما را از عذابى دردناك مى‏رهاند (۱۰)

به خدا و فرستاده او بگرويد و در راه خدا با مال و جانتان جهاد كنيد اين [گذشت و فداكارى] اگر بدانيد براى شما بهتر است (۱۱)

درفضيلت جهاد احاديث بسياري آمده است .

روايت شده که از پيامبر ( ص) سوال شد: بهترين عمل کدام است ؟ فرمود : « ايمان به خداوند و جهاد در راه او » ( متفق عليه )

در بهشت صد درجه و امتياز براي مجاهدان آماده شده است که مابين هردرجه به اندازه بين آسمان وزمين است ». (بخاري )

هدف از جهاد در اسلام ، کشتن انسان ها و ازبين بردن دارايي ها و بيوه کردن زنان نيست بلکه هدف انتشار دين اسلام اسلام است با کنار زدن و از بين بردن موانعي که سد راه رسيدن دعوت خداوند به مردم شده است تا اينکه مردم به آغوش اسلام و سلامتي درآيند و سايه ظلم ظالمان و جنايتکاران از سرشان برود.

ماه مبارک رمضان ماه جهاد است ماهي است که دو غزوه بزرگ پيامبر اکرم(ص) در آن واقع شد :

يکي غزوه بدر که بين حق و باطل جدايي انداخت ومسلمانان بعد از آن صاحب عزت و بزرگي شدند.

ديگري فتح مکه است که با اين پيروزي غربت مسلمانان از بين رفت و پرچم بت پرستي از سرزمين حرم سقوط کرد و اسلام در اقصي نقاط شبه جزيره حاکم وعزيز شد.

جايگاه اين ماه نزد پيشينيان اين امت طوری بوده که بسياري از فتوحات و وقايع تاثير گذار که نقش کليدي در تاریخ مسلمانان داشته در اين ماه مبارک به وقوع پيوسته است.

اما امروزه متاسفانه اين مفهوم نزد بسياري از مسلمانان ، دگرگون شده است و بجاي اينکه رمضان ماه جهاد ، عمل و فداکاري باشد ، تبديل شده به ماه کسالت ، تنبلي و افزايش خواب و خوراک.

 واين تغيير و واژگوني مفهوم بسيار خطرناک است که بايد تصحيح شود و امت ما رمضان را همانند عصر پيامبر(ص) واصحاب وسلف صالح ، پاس دارد ودر آن به عبادت ، فداکاري ، عمل و جهاد بپردازد.

راست گفت پيامبر رحمت : (إذا تبايعتم بالعينة، وأخذتم أذناب البقر، ورضيتم بالزرع، وتركتم الجهاد، سلط الله عليكم ذلاًّ لا ينـزعه حتى ترجعوا إلى دينكم) زماني که معامله عنيه (کالا را فردي به ديگري با قيمت معلوم تا وقت مشخص بفروشد سپس آن را از وي با قيمتي کمتر از قيمت فروخته شده بخرد) نموديد و دُم هاي گاو ها را گرفتيد (به دنياداري روي آورديد ) و راضي به زراعت شديد و جهاد را ترک کرديد خداوند بر شما ذلت و خواري را مسلط خواهد ساخت که آن را مادامي که به دينتان بر نگشته ايد از شما دور نخواهد ساخت. ( ابو داود)

منبع : اسلام ویب

مترجم : جمال قریشی

نمایش بیشتر

جمال قریشی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیرآوزش وپورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا