شبهاتعقاید

روح و فعل و انفعال آن بعد از مرگ – بخش دوم

بعد از مرگ

این مطلب را با این سؤال آغاز می کنیم که آیا روح قدرت شنوائی دارد ؟ و اگر فرض را بر این بگذاریم که قدرت شنوائی دارد  که ثابت و مسلّم نیست ، آیا قدرت سمع او محدود است یا نامحدود؟!

 واضح است که نمی شود گفت روح قدرت سمعِ نامحدود دارد؛ چون این ادّعا ادّعای گزافی است و روح را از محدوده ی قَدَر فراتر می برد و با آیه ی ۴۹ سوره قمر که می فرماید : إنّا کُلّ شیئٍ خلقناه بقدر ، ناهمخوان است… پس باید سمع محدودیتی برای روح قائل بود!

 اکنون این سؤال پیش می آید آن سمع محدود چقدر است و  روح از چه مسافتی قادر به شنیدن است ؟ و چه آیه یا حدیثی فرموده  که روح از فلان مسافت قادر به شنیدن است ؟

همه می دانیم این موضوعات ، موضوعات دینی و نقلی هستند و عقل در این میدان کارائی ندارد و کاری از او ساخته نیست ؛ پس بر اساس دلائل نقلی باید محدوده ی سمع روح را تعیین نمود .

ممکن است گفته شود خداوند جلّ جلاله فریاد انسان حیّ را به روح انسان مرده منتقل می کند ، روح انسان مرده هم پس از دریافتِ فریاد خواهیِ انسان زنده دست بکار می شود و موضوع را با خداوند متعال در جریان می گذارد و فریادخواهی انسان زنده این بار توسط روح مرده به پروردگار منتقل می شود و خداوند هم اگر آن وساطت را قبول کرد فریاد خواهی انسان زنده مستجاب می شود !

 البته برای اثبات تمام این نقل و انتقالات  باید سند معتبر ارائه شود ، به فرض اینکه تمام این تخیّلات درست باشد ، امّا من نمی دانم کسی که دربِ الهی همیشه و در هر زمان و مکانی به روی او باز است و می تواند در هر لحظه ای خدای خود را بخواند و دعایش هم بنا به وعده ی اللهِ متعال مستجاب می شود  ، چرا باید این فراز و نشیب ها و پیچ و خم ها را طی کند و معلوم هم نیست پاسخی دریافت کند ؟!

فراموش نکنیم که پروردگار متعال در آیه ی ۱۸۶ سوره ی بقره می فرماید :وإذا سئلک عبادی عنّی فإنّی قریب ، أجیب دعوة الدّاع إذا دعانی ، فلیستجیبوا لی ولیُؤمنوا بی لعلّهم یرشدون .. ترجمه : چنانچه بندگان من ، در مورد من از تو ای محمد پرسیدند: که آیا پاسخِ دعاهایشان را می دهم یا نه؟  به آنها بگو که من به آن ها نزدیک هستم و جواب دعا کننده را می دهم  چنانچه مرا بخواند ، پس بندگان من باید از من استجابت بخواهند و به من ایمان بیاورند ، باشد که رهیاب شوند .

 در این آیه ی شریفه خداوند عظیم ، وعده ی استجابت داده است به کسانی که اورا بخوانند و امر فرموده است که او را بخوانند و به او و استجابت او ایمان و اطمینان داشته باشند  و فقط در این صورت است که رهیاب می شوند .

جالب این که ، در آیه ی ۱۱۱ سوره ی توبه می فرماید: و من أوفی بعهده من الله ، چه کسی وفا کننده تر است از خدا به عهد خود ؟

یعنی اگر خداوند عظیم  در آیه ی ۱۸۶ سوره ی بقره وعده استجابتِ دعا داده است ، در آیه ی ۱۱۱ سو ره ی توبه آن را باز تأکید فرموده است تا اطمینان کامل به انسان بدهد و انسان جز دربِ سرشار از رحمتِ پروردگار را نزند و به جای کعبه ، رهسپار ترکستان نشود .

به قول سعدی علیه الرحمة ،

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی ،

این ره که تو می روی به ترکستان است ،

مشکل دیگری که در دعای غیر الله پیش می آید این است که چنانچه جمع کثیری از انسان ها ، هم زمان روح شخصی را با زبان های مختلف ، کردی ، فارسی ، عربی ترکی ، چینی ، ژاپنی ، هندی ، انگلیسی ، روسی ، آلمانی ، فرانسوی و غیره ،  دعا کنند ، تکلیف آن روح چیست ؟ آیا هم زمان همه ی آن ها را می شنود و به همه آن ها ترتیب أثر می دهد ؟ یا این که همه ی آن صداها در کانالی قرار می گیرند و با رعایت نوبت به سمع روح متوفّی راه می یابند ؟؟

اگر فرض بر این باشد که همه ی دعاها در آنِ واحد به سمعِ متوفّی رسیده اند ، کدام ها در اولویّت قرار می گیرند ؟ چه قدر زمان می برد تا متوفّی به یک ملیون درخواست پاسخ بدهد ؟ این فقط در یک روز نیست ، روح متوفّی هر روز با حجمِ عظیمی از این طلب ها و درخواست ها روبرو  است ، آیا این ، همان کُلّ یومٍ هُوَ فی شأن ، نیست ؟؟؟

 دوستان گُلم ؛ فقط کمی تأمّل لازم است تا برای همیشه از این باورهای وهمی و بی اساس رهائی یابیم ، حیف است دین پاک و حنیفِ محمّدی به این تخیّلات بی مبنا بیالاید ، دینی که در اوج استحکام بر یقینیات استوار است ، به باورهای غیر علمی و غیر یقینی و غیر استدلالی آلوده شود!!

واقعا جوابی برای این سؤال ها هست ؟!

عبدالرحمن سبحانی

نمایش بیشتر

عبدالرحمان سبحانی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - اشنویه @ فعال دینی و دعوتگر اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا