خانواده

روزه و خانه تکانی دل

روزه ؛ پاکسازی و خانه تکانی در داخل بدن !

 

یکی از رازهای بزرگ و حکمتهای روزه تصفیه و پاکسازی و تخلیه کامل و جارو کردن انبارهای موجود در داخل بدن روزه دار است و تقریباً به مثابه یک نوع خانه تکانی و شستشوی درونی می باشد. 

ماه رمضان  یعنی استراحت دادن به دستگاه های گوارشی که عبارتند از؛ معده ، اثنی عشره ، روده ها و…. حال وقتی روزه می گیری و خودت را از خوردن وآشامیدن منع می کنی بگذار اعضای بدن و زبانت هم روزه باشند !

روزه بدن روزه دار و انبار موجود در آن را تمیز و جارو می کند و آنها را نیک شستشو می دهد. چنانکه می دانیم در بدن انسان انواع انبار و مخزن و محل برای پس مانده کردن توشه و ذخیره جهت یافته ها موجود است و این مواد ذخیره شده ، هم اگر خارج از حد در این انبارها بمانند پوسیده و فاسد شده و بسیار سمی خواهند گردید ، پس دفع و بیرون ریختن یا کشتن آنها امری لازم و ضروری است که آن هم جز با روزه داری امکان پذیر نیست . روزه این مخزنها را تخلیه و جارو کرده و برای دوباره پر شدن آماده می نماید و نمی گذارد مواد ذخیره ای کهنه و تازه روی هم انباشته یا مخلوط شوند .

حال خودمان شاهد این هستیم که مردم زیادی هستند روزه می گیرند ولی مفهوم و مقصود روزه را نمی دانند و از صبح تا غروب چیزی نخوردن را روزه می پندارند و منظور از روزه گرفتن همین است. برای همین  است که روزه آنان تبدیل بیشتر یک عادت است تا عبادت، ولی متأسفانه نمی دانند که این گرسنه و تشنه ماندن اصل عبادت نیست ، بلکه آن فقط صورت ظاهری عبادت است و منظور از آن این است که خوف و محبت خداوند در قلب ها به وجود بیاید .

 بزرگ ترین اشتباه همین است که شما ارکان و اشکال ظاهری روزه عبادت اصلی می پنداری و مبتلا به این خیال خام شده ای که هر کسی این افعال را به طور کامل ادا کند گویا فریضه عبادت خداوندی را انجام داده است ؛ اگر واقعاً شما دچار این اشتباه نشده اید به من بگو: چرا تو که از صبح تا غروب روزه داری غیبت می کنی؟ چرا فحش می دهی ؟ در حال انجام این عبادت چطور دروغ می  گویی ؟ 

عامل اصلی فهم این اشتباه تکه گوشتی است که شاید شکم حیوان کوچکی همچون ( گربه ) را سیر نکند ، که باعث هلاکت بیشتر مردم می باشد و آن تکه گوشت چیزی جز زبان نیست ؛ که به وسیله آن برخی افراد گرفتار آفات و خطرات بزرگی  می شوند .

چه خوب گفت آن حضرت صلی الله علیه وسلم : گاهی شخصی سخنی می گوید و به آن اعتنایی نمی کند ولی همان حرف او را تا قعر دوزخ می کشاند.

همچنین می فرماید: زبان زنا می کند و زنای آن حرف زدن در امور حرام است !

اگر مقصود از روزه گرفتن فقط پرهیز از خوردن و آشامیدن باشد همان طور که بعضی ها تصور می کنند  خیلی آسان و راحت است ؛ولی این تصور نادرستی است چرا که روزه هم آزمایش است و هم تربیت.

 پیامبر صلی الله علیه وسلم در باره کسی که دروغ گفتن وعمل به آن را در رمضان، ترک نکند فرموده اند :«مَنْ لَمْ یَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَیْسَ لِلَّهِ حَاجَهٌ فِی أَنْ یَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ» ابوهریره(رض) می گوید: رسول الله فرمود: «هرکس که دروغ گویی و عمل به مقتضای آن را ترک نکند، خداوند نیازی ندارد که او خوردن و نوشیدن را ترک کند». رواه البخاری).

در روایت دیگر آمده است:(لیس الصیام من الاکل والشرب،انماالصیام من اللغووالرفث،فان سابک احد اوجهل علیک،فقل انی صائم انی صائم)

یعنی : روزه فقط از بام تا شام نخوردن و نیاشامیدن نیست ، بلکه روزه وسیله رسیدن به تقوا و پرهیزکاری است آن هم بوسیله پرهیزاز سخن های بیهوده و بی معنی وبی فایده، وقتی کسی از شما روزه بود شایسته نیست دیگران را دشنام دهد و داد و فریاد نکند و اگر کسی به او دشنام دهد و یا با او جنگ و جدال کند ،باید بگوید که من روزه ام .

 بنابر این روزه اگر در تهذیب اخلاق و ترقی سلوک و رفتار انسان و بهبود تعامل فردی او با دیگران مؤثر واقع نشود ، کالبدی است بدون روح ؛ روح حقیقی روزه باید در هر یکی از اعمال و افعال شما منعکس گردد امری که متاسفانه بیشتر مردم از آن غافل اند.

خداوند می فرمایند: و أن تصوموا خیر لکم إن کنتم تعلمون و اگر بدانید، روزه گرفتن براى شما بهتر است “”  سوره بقره آیه ۱۸۴).چون در این حالت ، خیر و نیکی در روزه نهفته است .

پیامبرخدا صلی الله علیه وسلم می فرماید 🙁 «کُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلاَّ الصِّیَامَ فَإِنَّهُ لِی وَأَنَا أَجْزِی بِهِ» وقال فی حدیث آخر: «لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ یَفْرَحُهُمَا إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ وَإِذَا لَقِیَ رَبَّهُ فَرِحَ بِصَوْمِهِ». خداوند می فرماید: هر عملی که فرزند آدم انجام دهد، برای خودش می باشد، جز روزه که مخصوص من است و من خودم پاداش آن را خواهم داد».

 و روزه دار، دو بار خوشحال می شود: یکی، هنگامی که افطار می کند و دیگری، زمانی که با پرودگارش ملاقات می نماید،از روزه اش شادمان می شود».متفق علیه).

 این حدیث در کتب حدیث به گونه ای دیگر نیز روایت شده است که به خاطر اطاله کلام از نقل آن خودداری می کنیم.

ماه رمضان ، ماه آشتی با خدواند ، ماه تجدید میثاق بندگی با او است  در این مهمانی خداوند متعال میزبان انسان ها می شود.  و می فرمایند  :  من دعاهایتان را مستجاب می کنم .

 از آداب این مهمانی این است که باید آن گرد و غباری که بر قلب ما نشسته است را برطرف کنیم ، زیرا با تزکیه و پاک ساختن نفس از تمام کارهای زشت و صفات نکوهیده و محفوظ داشتن نفس از گرایش به سوی شهوات و… تقوی حاصل می شود .

روزه نفس را فروتن ، عقل و درک را تصفیه و انسان را به صفات پسندیده ملائکه مزین می کند و انسان را به همدردی با گرسنگان و فقیران و بینوایان وا می دارد.

متاسفانه بعضی ازمسلمانان به محض اینکه برای سحری بیدار می شوند ، سرسفره همراه با غذا خوردن مثل ساعت زنگ دار شروع به غیبت کردن مردم می کنند تا موقعی که افطارمی کنند، انگار قوت و غذای روح آنان شده است ؛ خداوند متعال همگی ما را از این عمل ناشایست دور کند.

 به همین دلیل خداوند متعال فرمود :  اى کسانى که ایمان آورده اید، از بسیارى از گمان ها بپرهیزید که پاره اى از گمانها گناه است و جاسوسى مکنید و بعضى از شما غیبت بعضى نکند؛ آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ از آن کراهت دارید. [پس ] از خدا بترسید، که خدا توبه پذیر مهربان است — سوره حجرات آیه ۱۲).

 عبدالله پسرعباس خدا از او راضی باد می فرماید:روزی پیامبرصلی الله وعلیه وسلم از کنار دو گور رد شدند سپس فرمود:این دو مرده عذاب  داده می شوند که گناه یکی این است که بین مردم نمامی می کرد……

رجاء پسرابوسلمه می گوید :ازمجاهد پرسیدم : آیا غیبت کردن وضو را باطل می کند؟ فرمود:بله وهچنین روزه را هم باطل می کند!!!

 مجاهد همچنین می گوید ؛ کسی که دوست دارد روزه اش سلامت باشد خود را ازغیبت کردن ودروغ گفتن دور نگهدارد.

عبیده سلمانی می فرماید : از دوچیز دوری کنید ، که روزه را باطل می کنند یکی غیبت و دیگری دروغ گفتن است !

خداوند متعال می فرماید :(قل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکى لهم إن الله خبیر بما یصنعون ﴿﴾به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان پاکیزه تر است، زیرا خدا به آنچه مى کنند آگاه است» سوره نور آیه ۳۰). چنانکه ملاحظه می شود توجیه و توضیح کلام خدا و رسول خدا (ص) ما را ارشاد و راهنمایی می کنند به این که هدف از روزه گرفتن تنها تحمل گرسنگی و تشنگی نیست بلکه هدف و حکمت روزه علاوه برآن ، شکستن شهوات و رام ساختن نفس اماره بالسوء برای اطاعت و فرمانبرداری خداوند است . تا درجمع کسانی نباشیم که پیامبر مان صلی الله علیه وسلم درموردشان میفرمایند:(رب صائم حظه من قیامه السهر ،،،،  ترجمه:خیلی ازروزه داران هستند که تنهاگرسنگی وتشنگی برایشان می ماند. وخیلی از آنهاهستند که نماز شب می خوانند وتنها خستگی آن برایشان می ماند و پاداشی بدست نمی آورند و تنهادلیل آن، همه سرپیچی کردن وخطاهایی  مثل دروغ گفتن ، غیبت وکارهای نامشروع و…..

ماه رمضان ، ماه تلاوت قرآن و ماه ذکر و عبادت است عبادتی که انسان به وسیله آن قلب خویش را از سخنان زشت و ناروا و از اعمال بد و ناپسند پاک می کند، و در اثر آن به رضایت و آمرزش خداوند نائل می گردد ، چه مشکل و خطربزرگی است که از مردم حساب ببری و از پروردگارت نترسی که خالق توست ؟! 

امروزه خلوت ها در فضای اینترنت و کامپیوتر بسیار مخفیانه تر است  و هر کس با این امکانات و جو ، اگر چشم و گوش و زبان خود را از شر و بدی ها محافظت ننماید از خسارات مندان خواهد بود .

 یکی از گناهن (زبان)این است که  اگر چه خیلی وقت ها حرفی هم نمی زنیم،اما با ارسال پیامک خلافی بر موبایل و تلگرام و فیسبوک برای هم می فرستیم وهمه ی اینها خطای زبان به حساب می آیند وخطرنا ک اند، در حالی که خیلی ساده از کنار آنها می گذریم . پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم سه بارپشت سرهم فرمودند:وای بر کسانی که باحرف های دروغ مردم را می خندانند،.

 دونکته ی دیگر که باید زبانمان را از آن دور کنیم،یکی دشنام دادن ودیگری سخن چینی دربین مردم(نمامی) است این هم گناه خطرناکی است چون پیامبراکرم(صلی الله علیه وسلم)می فرماید: دشنام دادن به شخص مسلمان باعث فاسق شدن شخص می شود .

روزه همانطور که معالج و درمانگر امراض باطنی است ، همین طور سبب علاج أمراض ظاهری و جسمی نیز می شود، زیرا بسیاری از بیماری ها براثر پرخوری به وجود می آیند و روزه پرخوری را کاهش می دهد و در نتیجه بیماری کمتر می شود.

 در حدیث آمده است : ( لکل شىء زکاه و زکاه الجسد الصوم ..  برای هر چیزی زکاتی است و زکات ( وسیله پاکی) بدن روزه است .

 

روزه و احساس همدردی با گرسنگان و فقرا

یکی دیگر از حکمت ها و فلسفه های روزه إحساس همدردی با فقرا و گرسنگان و تهی دستان و همچنین ادراک و چشیدن درد کشنده و خانمان برانداز گرسنگی آنان است که می توان با کمال جرأت گفت مهمترین و بزرگترین رازهای  روزه همین است . یکی دیگر از اسرار و حکمت های روزه تمرین گرسنگی و بی خوراکی و مشق نخوردن و تعلیم و یا خو گرفتن به تهی بودن معده و روده است این کار هم بسیار لازم بوده و از ضروریات زندگی می باشد .

در این دنیای پر ماجرا یکه هر آن به نوعی خود را جلوه داده و هر روز ورقی از آن پیش کشیده می شود، متأسفانه دردها بسیارند و درمانها اندک، و بر اثر عدم همدردی مردم همکاری معدود بوده ودر نتیجه همچنان دردها بی درمان باقی مانده اندو ……

  اینک کمی به خود بیاییم  ، زیرا فریب کاری های دنیا بسیار زیاد است. پیامبر ( ص) فرمود : دنیا مبغوض ترین چیز نزد خداست، اگر دنیا با تمام و کمالش به اندازه بال مگسی در نزد خدا ارزش داشت هرگز نمی گذاشت کافری روی زمین آب بخورد . حال ما مسلمانان مشغول مال دنیاوجمع کردن پول و ثروت و مسابقه درپست و مقام هستیم، بسیارند کسانی که شبها را با فکر پول می خوابند و روزها را با فکر پول بیدار می شوند.  بگذارید حداقل از یازده ماه یک ماه هم که شده برای آخرت زندگی کنیم ،بهترین تلاش هم برای سرفرازی وسربلندی در قیامت روزه گرفتن ماه رمضان است،برای اینکه از پیامبرمان (صلی الله علیه وسلم) بی کم وکاست به ما ارث رسیده است.برای این که ازدسته ی افرادی باشیم پیامبر(صلی الله علیه وسلم)درموردشان فرموده :(من صام رمضان ایماناواحتساباغفرله ماتقدم من ذنبه)(متفق علیه)ترجمه:هرکس روزه ی ماه رمضان رابگیرد به شرطی که باور به واجب بودن آن داشته باشد و منتظرپاداش روز آخرت باشد خداوند متعال ازتمام گناهان گذشته اش می گذرد.

پس دراین ماه مبارک عهدمان را با پروردگار باتوبه وپشیمانی ازگناهانمان تازه کنیم.این ماه ماه تلاش و خوبی کردن است،ماه قبول طاعات است.به همین دلیل است که مردان نیک روزگار قدیم،یعنی(سلف)قیمت واحترام وبزرگی این ماه رامی دانستند،برخی از آنان ازخدای بزرگ خواسته اندکه به این ماه برسند و نصیبشان شود و شش ماه پس ازاین ماه هم ازخدای بزرگ می خواستند که روزه ی این ماه شان را قبول کند،

(عبدالعزیزبن داود)می فرماید :سلف وقتی رمضان می رسید تلاش زیادی برای اعمال نیک وعبادت می کردند،همه بعداز اینکه این کارها را می کردند نگران بودند که آیا خداوند از آنان قبول می کند یانه!!

گرچه امروزه کسانی هستندکه عجله دارند وهم وغمشان این است که این ماه زود تمام شود و فکر این همه خطا و گناه را که می کنند نیستند و فکر هم می کنند پاداش بزرگی نصیبشان شده است؟! می پندارند تارمضان دیگر ضمانت شده اند،یک نگاهی به خودمان بیندازیم ودراین ماه قلب هایمان را باخواندن قران یاد خدا سیراب کنیم،بگذار فکر آخرین رمضان زندگیمان است ومراقب زبانمان باشیم و تنها گرسنگی و تشنگی وخستگی ازاین ماه برایمان باقی نماند و دراین ماه دست از چیزهای دنیایی برداریم ومراقب عبادت هایمان باشیم،نمازهایمان همراه جماعت ودر مسجدباشد و زیاد قران بخوانیم، مردان با ایمان قدیم.

(مالک بن انس)وقتی ماه رمضان می آمد دست از خواندن ورفتن به مجالس بر می داشت و رو به قران خواندن می کرد.

(قتاده)یکی از کسانی است که قران را قبل رسیدن ماه رمضان هفت روز یک بار ختم می کرد ولی درماه رمضان هر سه روز ختم کرده است،بیایید مثل سلف صالح این ماه پرخیر و برکت را به زیباترین روش بدرقه کنیم و مراقب زبانمان باشیم وهمه ی اندام مان روزه باشد و راه روش راست

برای رسیدن به هدف،دراین ماه رمضان ودراین گرمای تابستان خودمان را از خوردن و آشامیدن می گیریم وگرسنه وتشنه می شویم به خاطرچی؟به خاطر خدای متعال و به خاطربدست آوردن بهشت ورهایی ازبند دنیا،بگذار این پاداش را به خاطر زبانمان از دست ندهیم که اگر مراقبش نباشیم باعث بلای دنیا وآخرت می شود.

وآخردعواناان الحمدلله رب العالمین

 

نویسنده : علی اربیلی (فیرگه)

ترجمه :عظیم حاجی زاده

نمایش بیشتر

عظیمه حاجی زاده

آذربایجان غربی - مهاباد مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا