گفتگو

روزگار سخت مسلمانان در چین

آشنایی با جمهوری خلق چین

چین کشوری است آسیایی که با ۷۷۹/۵۶۰/۹ کیلومتر مربع، سومین کشور جهان از حیث بزرگی محسوب می شود. این کشور همچنین با جمعیتی در حدود یک میلیارد و دویست میلیون نفر، پر جمعیت ترین کشور دنیا است که در همسایگی کشورهای روسیه، مغولستان، هند، نپال، بوتان، برمه، لائوس، ویتنام، پاکستان، افغانستان و کره شمالی واقع شده است .

۹۳% مردم آن را نژاد هان، ۳/۱ نژاد شانگ، ۸/۰% را نژاد هوی و ۶/۴% را دیگر نژادهای تشکیل داده است.

بیشتر مردم چین بی دینند. و البته بسیاری از آنان تحت تعالیم بودا و کنفوسیوس قرار دارند. از شهرهای مهم آن بجز پکن که پایتخت آن است، می توان شانگهای، تین تین، چونگ کنگ و کانتون را نام برد.

چین از حیث تنوع خاک و زمین، کشوری غنی است و منابع زیرزمینی فراوانی دارد.از نظر تاریخی نیز چین کشوری با قدمت طولانی محسوب شده و تمدن آن بسیار کهن است. قدیمی ترین حکومتی که از آن اطلاع داریم، حکومت خاندان شانگ است که در ۱۵۲۳ قبل از میلاد، تشکیل گردید.

در طول صدها سال چین وقایع مختلفی و حکومتهای فراوانی را به خود دید، آئین های بودایی و کنفوسیوسی در چین رواج یافتند و نتایج تمدنهای دیگر نظیر هند و ایران و مصر به آن راه یافتند. مثلاً دیوار بزرگ چین که از بنا های اعجاب انگیز بشر است در نخستین دوره امپراتوری آن تأسیس گردید.

درسال ۱۲۷۹ میلادی، مغولها سرانجام مقاومت چین جنوبی را در هم شکستند و بدین ترتیب، برای اولین بار، سراسر چین تحت سلسله های خارجی در آمد.از قرون پانزده و شانزده میلادی پای اروپائیها به چین باز شد و حتی آنها حکومتهایی هم در نقاط مختلف این کشور برپا کردند، در قرن بیستم و طی جنگ جهانی دوم، ژاپن قسمتهایی از چین یعنی منچوری را اشغال کرد.سرانجام در سال ۱۹۴۹ ، چین تحت سلطه کمونیست ها استقلال کامل یافت و به کشوری مقتدر تبدیل شد.

قدمت اسلام در چین

تاریخ حضور مسلمانان در چین به اندکی بعد از وفات پیامبر گرامی اسلام (ص) باز می گردد، بازرگانان عرب با خود اسلام را به چین بردند و عرب ها و فارس ها مناطقی را در شهرهای چین همچون گوانگژو، یانگچو، چوانچو و … را ایجاد و با حفظ دین خود و پایبندی به قوانین چین با چینی های وصلت کردند.

قدمت اسلام در چین به پیش از ۶۵۰ میلادی و قرن اول هجری باز می‌گردد، زمانی که سعد بن ابی وقاص صحابه بزرگوار پیامبر اسلام (ص)، سفرایی را به سوی امپراتور گائوتسونگ ارسال نمود.

بدین ترتیب پیشینه ورود اسلام به چین، به قرن اول هجری باز می‌گردد. مهاجرت عرب‌ها و فارس‌ها از راه‌های دریایی و جاده ابریشم، در زمان سلطنت سلسلهٔ تانگ، موجب ورود دین اسلام به کشور چین شده و نقش مهمی را در برقراری ارتباط بین این کشور و کشورهای اسلامی ایفا کرده‌است.

برخی معتقدند که در زمان عثمان، هیئتی برای تبلیغ دین اسلام وارد چین شده و با امپراتور سلسله تانگ نیز ملاقات کرده‌است. ابی وقاص در صدر اسلام با یک گروه ۴۰ نفره از مسلمانان از طریق دریا وارد جنوب چین در شهر کانتون شده و مجموعاً سه بار بین ایران و چین مسافرت کرده‌است. ابی وقاص به همراه ۴۰ تن از پیروان خود هنگام نماز شهید شدند. بعدها مسجد ابی وقاص که جزو قدیمی‌ترین مساجد چین است که در مرکز شهر کانتون واقع شده در همین محل ساخته شد و در حال حاضر به نام «روضه ابی وقاص» خوانده می شود.

ترویج و گسترش اسلام توسط بازرگانان ایرانی و عمدتاً از طریق جاده ابریشم صورت گرفته‌است. آشنایی اکثر مسلمانان چین با کلمات و واژه‌های اصیل فارسی و استعمال این لغات در مکالمات روزمره زبان چینی مؤید این مدعا است.

حمله مغول به ایران بعنوان عاملی تسریع کننده، موجبات و امکانات گشایش راه رفت و آمد و مهاجرت مسلمانان ایرانی به چین و در نتیجه نفوذ فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی و نیز ترویج دین اسلام در آنجا را فراهم کرد و بخصوص زمان حکومت قوبیلای‌قاآن از نوادگان چنگیزخان و بنیانگذار دودمان یوان چین، روزگار اقتدار ایرانیان مسلمان و اوج رشد و شکوفایی اسلام در سرزمین چین بود.

پس از زوال دودمان مغولی یوان و در سلسله مینگ با عنایت خاص امپراتوران این دودمان، امکان نفوذ اسلام به سرزمین‌های نواحی میانی چین فراهم آمد و مساجد بسیاری در چین ساخته شد. شماری از ابنیه اسلامی مربوط به این دوره، نشان از رواج اسلام در نواحی داخلی و شرق چین دارد. مسافرت‌های گسترده علمی و فرهنگی میان اندیشمندان مسلمان چین و سرزمین‌های اسلامی در این دوره از عوامل اساسی گسترش اسلام در چین بود.

در دودمان چینگ نیز هر چند اسلام شاهد پیشرفت‌هایی به نواحی درونی و شمال شرقی چین بود، اما این دوره به خاطر ظلم و ستم و نیز تبعیض زمامداران چینگ، روزگار خیزش و شورش‌های مسلمانان چین برای خروج از زیر سلطه دودمان چینگ، احقاق حقوق دینی و ملی و نیز ایجاد یک دولت مستقل اسلامی بود. سرکوب شدید حرکت‌های مسلمانان توسط درمان دودمان چینگ یکی از عوامل رکود پیشرفت اسلام و فعالیت مسلمانان در سرزمین چین در این دوره بود.

اسلام در چین از هویی‌ها (Hui) تا اویغورها (Tuyghur) برجسته و متمایز است و فرهنگ اصیل چینی با مناسک اسلامی به هم آمیخته شده اند.

امروزه جمعیت چین شامل ۵۶ گروه قومیتی می باشد که از این تعداد ۱۰ گروه آن را مسلمانان تشکیل می دهند ، دومین گروه بزرگ پس از آن ها اویغورها می باشند که ۴۱ درصد از جمعیت مسلمانان چین را تشکیل می دهند. برخلاف اویغورها و ۵ گروه قومیتی مسلمان دیگر که به زبان های ترکی صحبت می کنند – هویی‌ها به زبان چینی صحبت می نمایند.

هویی‌ها که اکثریتشان در اعتقاد و مناسک سنی مذهب هستند به لحاظ قومیتی و فرهنگی چینی می باشند و در واقع از هان‌ها (Han) که جامعه عظیم میلیاردی چین را تشکیل می دهند قابل تشخیص نخواهند بود.

هویی‌ها بالغ بر ۱۰۰۰ سال و در طی ۵ امپراطوری با صلح و آرامش در چین می زیستند و در تمامی استان ها پراکنده‌ شده اند و در تمامی جنبه‌های زندگی چینی ها، از امور نظامی و اقتصادی گرفته تا کارهای هنری و علمی مشارکت داشته اند.

۱۰واقعیت تلخ از زندگی مسلمانان چین که نمی دانید

آمار رسمی مسلمانان چین ۳۰ میلیون نفر اعلام شده است، ولی منابع زیادی تاکید می کنند این رقم نادرست است و علی رغم اینکه ارائه آمار دقیق از مسلمانان چین دشوار است ولی آمارهای غیر رسمی شمار مسلمانان چین را ۱۰۰ میلیون نفر برآورد می کند. در گزارش شبکه انگلیسی «BON news»، تعداد مسلمانان ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون نفر اعلام شد که این رقم معادل ۱۰ درصد کل جمعیت چین است، مسئله قابل توجه این است که آمار مسلمانان چین از تمام مسلمانان عربستان، عراق و سوریه بیشتر است.

۹۹ درصد مسلمانان چین از «اهل سنت» هستند

۹۹٫۹ درصد از مسلمانان چین از اهل سنت هستند، مسلمانان چین به دو قسمت تقسیم می شوند، بخشی که در کشور چین زندگی و بخشی که در اقلیم ترکستان شرقی زندگی می کنند، این کشور اسلامی که چین آن را تصاحب کرده و همچنان در اشغال چین است.
در چین بیش از ۳۴ هزار مسجد و بالغ بر ۴۵ هزار امام جماعت وجود دارد.

از ۶۰ سال پیش مسلمانان «ایغور» چین سرکوب می شوند

۳۵  میلیون مسلمان ایغور چین از حدود ۶۰ سال پیش به بهانه مبارزه با افراطی گری دینی در معرض ظلم، تبعیض و سرکوب قرار دارند. منطقه ترکستان شرقی از سال ۲۰۰۹ شاهد رفتارهای خشن است و بیش از ۹۲ درصد مسلمانان منطقه ترکستان شرقی در معرض ظلم و محرومیت علنی قرار دارند. مسئولان چین به صورت عمدی مسلمانان ایغور را تحقیر می کنند و ائمه جماعت را مجبور به رقص در میادین عمومی و دشنام به دین اسلام می کنند.

گفتنی است ایغورها مردم ساکن شمار غرب چین هستند که در ایالت «سین کیانگ» یا ترکستان شرقی زندگی می کنند.

در سال ۲۰۱۴ دولت چین موج سرکوب علیه مسلمانان ایغور در شهر اورومچی بزرگترین شهر ترکستان شرقی به راه انداخت و ده ها نفر از آنها اعدام و صدها نفر دیگر دیگر را بدون محاکمه عادلانه بازداشت کرد. دادستان چین در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۱۴ با تفاخر اعلام کرد که مسئولان چین بیش از ۲۷ هزار نفر از مسلمانان ایغور را تنها در یک سال بازداشت کرده اند.

مسلمانان ایغور چین دو بار قتل عام شده اند، بار اول در سال ۱۸۶۳ میلادی که بیش از یک میلیون مسلمان به قتل رسید و بار دوم در سال ۱۹۴۹ بود که نظام کمونیست چینی این بار نیز بیش از یک میلیون ایغور را به قتل رساند.

 چین مانع از روزه گرفتن مسلمانان این کشور می شود

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان رسانه های چینی در «سین کیانگ»  به صورت رسمی به مسلمانان چین در مورد روزه داری هشدار دادند. در همین راستا روزنامه ایندپندنت نوشت، چین باردیگر روزه گرفتن را در استان «سین کیانگ»  بر کارمندان عمومی، دانشجویان و اساتید ممنوع اعلام کرد و به مدارس و ادارات دولتی در مورد آنچه که سوء استفاده مدارس از تبلیغات دینی خواند، هشدار داد.

 اجبار ائمه جماعات به رقص در اماکن عمومی

ماه می گذشته مسئولان محلی استان «سین کیانگ» چین ائمه جماعات مساجد و ائمه جماعاتی که در پارک تمدن تجمع کرده بودند را به رقص در اماکن عمومی، غنا، سر دادن شعاریی در حمایت از دولت و شعارهایی در برتری دولت چین بر دین مجبور کردند.

«تومتورک» معاون رئیس شورای ایغور اجبار ائمه جماعات به رقص همانند رقاصه های زن را توهین به جهان اسلام دانست و تاکید کرد: مسئولان چین همه ائمه جماعات مساجد شهر اورومچی در ترکستان شرقی را در میدان عمومی جمع کرده و آنها را مجبور به رقص کردند و بر سر آنها فریاد می زدند: «این خداوند نیست که حقوق شما را می دهد بلکه این دولت چین است که به شما حقوق می دهد.»

 اجبار مسلمانان به فروش سیگار و مشروبات الکلی

در ماه می گذشته مسئولان چین در راستای تلاش برای تضعیف ارزش های اسلامی فروشگاه ها و مالکان رستوران ها را در ایالات «سین کیانگ» مجبور به فروش مشروبات الکلی و سیگار و نمایش آن در ویترین فروشگاه ها کردند.

عادل سلیمان مسئول حزب کمونیست چین در روستای «آکچ» واقع در جنوب «سین کیانگ» در گفتگو با واشنگتن پست، اظهار داشت: فروشگاه ها در سال ۲۰۱۲ به خاطر ممانعت از تمسخر و تحقیر عمومی فروش مشروبات و سیگار را متوقف کردند و همزمان با آن اهالی این منطقه از مصرف سیگار و مشروبات الکلی امتناع کردند.

مسئولان دولتی این اقدام را رادیکالسیم دینی می دانند به همین خاطر مالکان فروشگاه ها را مجبور به فروش سیگار و مشروبات الکلی می کنند و آنها را تهدید می کنند که در صورت سرپیچی از این دستور فروشگاه هایشان بسته خواهد شد.

مردان حق بلند کردن محاسن و زنان حق پوشیدن حجاب ندارند

در دسامبر گذشته مسئولان چین قانون ممنوعیت حجاب و نقاب را در منطقه «سین کیانگ» اعلام کردند. در آگوست گذشته نیز مسئولان محلی پوشیدن حجاب، نقاب و برقع و هرگونه لباس با تصاویر ستاره و هلال ماه را ممنوع اعلام کردند.

همچنین مسئولان محلی سوار شدن افراد دارای محاسن را در وسایل حمل و نقل عمومی شهر ممنوع اعلام کردند و تهدید کردند کسانی که با مأموران بازرسی همکاری نکنند دستگیر خواهند شد. روزنامه «یومیه کارامای» نوشت: مسئولان محلی افراد دارای محاسن بلند و لباس هایی با عکس هلال ماه نمی توانند سوار اتوبوس های شهرداری شوند، همچنین زنان محجبه نیز نمی توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

 ذخایر نفتی چین در مناطق مسلمان نشین است

ترکستان شرقی ۸۰ درصد از نیازهای نفتی چین را برآورده می کند، برخی کارشناسان ذخایر نفتی این منطقه را اندازه ذخایر نفتی عربستان برآورد می کنند. نتایج یک پژوهش نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد معادن اورانیوم چین که مرغوبترین اورانیوم جهان است در این منطقه قرار دارد.

ترکستان شرقی به عنوان گذرگاه زمینی چین را به میادین نفت و گاز قرقیزستان و آسیای مرکزی متصل می کند، نبابراین منابع یکی از دلایل مصیبت های مسلمانان چین به شمار می رود، با همه این منابع سطخ زندگی مسلمانان ترکستان شرقی بسیار پایین است و آنها به خاطر تبعیض آموزشی با معظل بیکاری و بی سوادی مواجه هستند و نمی توانند در زمینه های اقتصادی نقش آفرینی کنند.

مسلمانان چین جنگ سوریه را بر سرکوب چین ترجیح می دهند

مسلمانان آویغور زندگی در زیر آتش جنگ سوریه را بر زندگی در شرایط ظلم، ستم و سرکوب مسئولان چینی ترجیح میی دهند.

ده ها خانواده مسلمان چینی به خاطر سرکوب و ظلم و نبود آزادی و محرومیت مسلمانان از انجام مناسک دینی، به سوریه مهاجرت کرده و به معارضان مسلح و تروریست ها پیوسته اند.

افزایش گرویدن چینی ها به گروهک داعش

منابع متعددی اعلام کرده اند که اخیرا داوطلبان چینی زیادی به گروهک داعش پیوسته اند. گزارش های امنیتی حاکی از آن است که عناصر چینی در داعش به ویژه در شمال شرق سوریه در سمت های بالای فرماندهی و رهبری قرار دارند.

«تییری میسان» روزنامه نگار فرانسوی در گزارشی مطبوعاتی در ژوئن ۲۰۱۴ تصریح کرد: صدها پیکارجوی چینی از اقلیت مسلمان ایغور به داعش در شمال شرق سوریه پیوسته اند و برخی از آنها در مدت کوتاهی به خاطر تجارب جنگی که در منطقه «سین کیانگ» کسب کرده اند به درجات عالی فرماندهی رسیده اند؛ حتی برخی از آنها در زمینه تکنولوژی های نوین و برخی دیگر در زمینه سلاح های سنگین دارای تخصص هستند.

برخی منابع از آنها به خاطر اینکه نسبت به دیگر عناصر داعش کمتر افراطی هستند، تحت عنوان «داعشی های چینی» یاد می کنند. آنها بعد از اینکه کنترل موصل عراق به دست گروهک داعش افتاد به این گروهک پیوستند.

تهیه و تنظیم : محمد رستمی- مهاباد

منابع:
ـ دانشنامه رشد
ـ دانشنامه ویکی پدیا
ـ سایت خبری تحلیلی شفاف نیوز
ـ پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا