تاریخ

روزی در خانه پیامبر( او با همسرانش اینگونه بود)

 

در شجره خانوادگی، زن نقش اساسی و مهمی دارد و ستون خانواده می باشد و یکی از پایه های محکم و استوار خانه به شمار می آید.

پیامبر(ص) می فرماید: الدنیا کلها متاع و خیر متاع الدنیا الزوجه الصالحه (۱) یعنی: دنیا وسیله خوش گذرانی است و بهترین وسیله این خوش گذرانی زن صالح می باشد.

از نشانه های اخلاق بلند و خوش خلقی آن حضرت این است که همسرش را به بهترین وجه و زیباترین تکه کلام صدا می زند که این نوع صدا زدن و نام بردن دل ها را به لرزه در می آورد.

عایشه(رض) می فرماید: قال رسول الله(ص) یوماً : «یا عائشه هذا جبریل یقرئک السلام»(۲) یعنی: روزی پیامبر خدا(ص) مرا صدا زد و فرمود: ای عایش! این جبرئیل است که به شما سلام می گوید.

این پیامبر امت است که دارای کامل ترین رفتار و بالاترین مرتبه انسانیت است، خوش رفتاری و آرامی و اطمینان درونی ایشان باعث شده بود که به بهترین شیوه با همسرانش رفتار نماید، عشق و مهر و محبت و آرامی درونی را به آنها ببخشد، بدینوسیله به امت خویش نیز یاد می دهد که ارزش و احترام و عشق را به همسران اینگونه بدهند تا ارزش واقعی و جایگاه زن و جامعه مشخص شود و همسران باید از عشق و محبت کافی سیراب گردند.

ام المؤمنین عایشه(رض) می فرماید: هر گاه در ظرفی آب می خوردم اگر چه در زمان حیض هم بود پیامبر آن ظرف آب را از من می گرفت و از آن طرف که من به آن لب زده بودم، لب می زد و آب می خورد و اگر استخوانی را در دهان می گذاشتم و گوشت آن را می کندم پیامبر استخوان را از من می گرفت و در دهان می گذاشت و از آن می خورد.(۳)

پیامبر با زن آنگونه نمی زیست که اکنون خاورشناسان کوردل آن را به تصویر می کشند و از آن بحث می کنند و تهمت های ناروا به آن حضرت می زنند؛ بلکه پیامبر به بهترین شیوه با همسرانش زندگی می کرد و زیباترین شیوه عشق و دلدادگی با همسرانش را عملاً به امت نشان می داد.

پیامبر(ص) همواره مقام والای زن در نزد خویش را به همگان نشان می داد و می فرمود: زن جایگاه والا و بالایی در نزد من دارد، آنجا که جواب سؤال عمرو بن العاص(رض) را اینگونه می دهد و به وی یادآور می شود که عشق به همسر، مرد عاقل و محترم را شرمنده نمی کند؛ بلکه به وی شخصیت و هویت مضاعفی می بخشد.

روزی عمر بن العاص (رض) از پیامبر پرسید چه کسی را از همه بیشتر دوست داری؟ پیامبر(ص) در جواب او فرمود: عایشه را.(۴)

عایشه(رض) نقل می کند: که پیامبر قبل از نماز زنی از زن هایش را می بوسید و بعد برای نماز به مسجد تشریف می برد …

هر کسی که دوست دارد عشق و دلدادگی را یاد بگیرد رفتار پیامبر(ص) با همسرانش را از زبان عایشه(رض) بخواند که آن حضرت (ص) چگونه با او و سایر زنانش رفتار می نمود.(۵)

عایشه(رض) نقل می کند و می فرماید: من و پیامبر(ص) در یک تشت خود را می شستیم.(۶)

پیامبر(ص) همه یادبودها و مناسبت ها را برای راضی نگه داشتن همسرانش زنده می نمود و در شکل و شمایل حلال از آنها بهره می برد.

عایشه(رض) می فرماید: در یکی از غزوه ها همراه پیامبر بودم و آنوقت من دختری لاغر اندام بودم، پیامبر به همراهان خود فرمود شما جلوتر حرکت کنید و آنها هم همین کار را کردند سپس به من فرمود که بیا با هم مسابقه بدهیم ! و در مسابقه من از وی جلو افتادم! و پیامبر هیچی نگفت تا اینکه من چاق شدم و بار دیگر که با وی در غزوه ای همسفر بودم، دوباره به همراهانش فرمود که جلو بیفتند و به من هم گفت که بیا با هم مسابقه بدهیم و این بار وی مسابقه را برد و با خنده به من فرمود: این برد به اون باخت.(۷)

به درستی که این نمونه زیبای عملی، عشق و دلدادگی به همسر است و الگوی مهربانی و اهمیت دادن به زن می باشد آن جا که به مردم می فرماید: شماها جلو بیفتید تا با همسرم مسابقه بدهم و خودم را در دل وی جا دهم .

آری او در آن موقع حساس رفتن به جنگ و استرس و دلهره همسرش را از یاد نمی برد و عشق و محبت خویش را در آن لحظه های سخت هم از وی دریغ نمی دارد و بعدها وی را به یاد مسابقه ی گذشته می اندازد و می فرماید: که این برد من به جای آن برد قبلی شما و با خنده و سرور همسرش را راضی و خوشحال می نماید.

 این است نمونه عملی و زیبای عشق به همسر.

به هر جای دنیا بنگریم رادمردان و بزرگسالانی را می بینیم که با خواندن سرگذشت پیامبر (ص) مدهوش اند با آنکه آن حضرت  پیامبر یک امت و فرمانده ای قدرتمند و جوانمرد قریش و بنی هاشم است و با آنکه در هنگام جنگ و کارزار بود و در حالی که با سربلندی از جنگ ها بر می گشته و در آن بُحبُوحه جنگ و پیروزی باز همسرش را از یاد نمی برد، با آن همه اوصاف با آرامش و عشق پیش همسرش می رفت و از او دلنوازی و دلجویی سختی جنگ و راه و همراهی با جنگاوران را از یاد وی می برد و بدینگونه مشقات و سختی ها را از دل همسرش بیرون می نماید.

امام بخاری روایت می کند، هنگامی که پیامبر(ص) از غزوه خیبر بر می گشت صفیه همراهش بود ، پیامبر پرده ای به دور کجاوه او بست و بعد خودش جلوی کجاوه دولا شد که همسرش بتواند پایش را بر پشت پیامبر نهاده و از کجاوه پایین بیاید!

این نمونه ها سادگی و عشق پیامبر به همسرانش را می رساند، پیامبر نازنین و محبوب، فرمانده ای پیروز در جنگ و پیامبر خدا به ما یاد می دهد که با این کارها و اینکه همسرش پایش را بر شانه وی بنهد و از کجاوه بیرون آید از عزت و شرف و بزرگواریش کم نمی شود ؛ چرا که با این کار وی را دلخوش نموده وقدردان همراهی وی بوده است.

از سفارشات پیامبر به امت این است که می فرماید: ((الا واستوصوا بالنساء خیراً)) یعنی: «وصیت به شما که در حق زنان نیکی کنید و نیکو رفتار باشید.»(۸)

ترجمه : سه وزه حیدری

نمایش بیشتر

سه وزه حیدری

@ مترجم وشاعر @ آذزبایجان غربی - مهاباد ☑ کارشناسی روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا