اصول

زنان حامله و شیرده در رمضان

*سوال:  آیا زن حامله ای که هنگام روزه گرفتن بیم مردن جنین خود را دارد ، می تواند در ماه رمضان روزه را افطار کند یا نه؟

جواب:بله می تواند روزه را افطار کند .

هرگاه در روزه گرفتن مرگ بچه در نظر او قطعی باشد و یا یک پزشک مومن و حاذق به او چنین هشداری را داده باشد ، به خاطر نجات کودک ‌، افطار کردن روزه بر او واجب است . 

(ولا تقتلوا اولادکم ) سوره انعام ۱۵۱«فرزندان خود را مکشید»

 

زنان باردارو شیرده 

(وعلی الذین یطیقونه فدیه طعام مسکین)

 

ابن عباس روایت کرده که این آیه در مورد زنان شیر ده و حامله است.

اینکه زنان باردار و شیر ده از بابت گرفتن روزه اگر بیم از میان رفتن خودشان را داشته باشند ، نظر بیشتر علمای اسلامی بر ایپ است که آنان می توانند روزه را افطار کنند . و فقط قضای وزه بر آنانواجب است ، این دو گروه در این حالت همانند اشخاص بیمار می باشند . با این تفاوت که هرگاه زن حامله و شیر ده  هنگام روزه گرفتن بیم از دست دادن جنین یا کودک خود را داشته باشند ، علمای اسلامی پس از آنکه به اجماع افطار روزه را جایز شمرده اند ، اختلاف نظر دارند در اینکه آیا در چنین حالتی بر آنان قضای روزه واجباست یا فدیه یعنی در مقابل هر روز، اطعام یک مسکین ، یا ه‍ر دو باهم بر او واجب می گردند .

ابن عمر و ابن عباس قائل به اینکه فقط باید فدیه بدهند ، اما اکثر علما و فقها قائل به قصای روزه هستند ، و بعضی دیگر به جا آوردن قضای روزه و اطعام مسکین ، هردو را بر آناپ واجب دانسته اند.

به نظر دکتر قرضاوی : زنی که پشت سر هم حاملگی و شیر دهی اوقات او را  مشغول داشته به طوری که فرصتی برای قضای روزه ندارد ، به این معنا که یک سال حا مله است وسال بعد شیر ده ، در این صورت پ همین طور پشت سر هم یک سال حامله و یک سال شیرده ، در این صورت فقط فدیه روزه بر او واجب است.

 

گردآوری و ترجمه :/ بیان عزیزی – پاوه

نمایش بیشتر

بیان عزیزی

استان کرمانشاه - پاوه مترجم - نویسنده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا