شخصیت هاقرآن

زندگینامه شیخ محمود خلیل الحصری

ناهید ایران

شیخ محمود خلیل الحصری، یکی از مشهورترین قاریان قرآن به همه روشها و سبکها، بخصوص روش قرائت و ترتیل بود. اول از هر چیز خواندن قرآن را در یکی از مدارس خوب قرآنی بنام (روش خواندن قرآن) شروع کرد و هیچ وقت از قرائت قرآن خودش راضی نبود. اما نامی از خود به جا گذاشت که در گوش همه قاریان بازتاب دارد و صدا می دهد که همچون بزرگترین مدرسه‌ی تلاوت و روانخوانی قرآن کریم محسوب می‌شود. در ایستگاههای رادیویی مصر، قرآن را با صدای خود به ترتیل ضبط و پخش کرده است. در سال ۱۹۶۰ میلادی صدای این بزرگ مرد و قاری که از رادیو پخش می شد، در تمام جهان اسلام منتشر شد.

شیخ محمود خلیل الحصری، در سال ۱۳۳۵ هجری، برابر ۱۹۶۰ میلادی، در روستای (شبر النمله) از استان الغرییه در سرزمین مصر بدنیا آمد و در سن هشت سالگی، حافظ قرآن شد. در بسیاری از مساجد به خواندن و آموزش قرآن مشغول بود، در سال ۱۳۶۳ هجری برابر با ۱۹۴۴ میلادی، یک مسابقه رادیویی (إذاعی) از ایستگاههای رادیویی مصر شروع شد. در این مسابقه رتبه اول را بدست آورد و به یکی از بهترین قاریان خوش صدا و عالم مشهور شد. سپس در مسابقه علوم شرعی هم شرکت کرد و مقام عالی بدست آورد.

شیخ الحصری در همان زمان احساس کرد که می خواهد در مورد قرآن بیشتر بداند و در علم و تجوید به مرحله تکامل برسد. برای همین برای علم بیشتر و درک و فهم بیشتر در قرآن در مورد روانخوانی او را واداشت که در هنگام خواندن قرآن، به درک و فهم قرآن و روش درست خواندنش پی ببرد. نه به مانند اینکه همیشه مشغول خواندن قرآن باشد و چیزی از آن نفهمد، بلکه به هنگام قرائت، تمام ذکر و هوشش درگیر باشد.

زحمت و تلاش بی وقفه شیخ الحصری در بهتر و درست خواندن قرآن مبارک تمام نشدنی بود، برای همین شخصیت شیخ الحصری را مشهور کرد که با روش و شیوه خاص و زیبا قرآن را تلاوت می نماید و حق کلمات و صفات و دستورات قرآن را به خوبی رعایت می کرد. شیخ الحصری تنها در خواندن قرآن عالم نبود، بلکه در علم‌هایی چون تفاسیر و تجوید و معانی و حدیث های پیامبر(صلی الله علیه و سلم) مهارت کافی داشت و به قرائت ده گانه قرآن نیز آگاه بود. به همین خاطر در تمام دوران زندگیش مشغول فراگیری علوم قرآن بود و بر علوم قرآنی کامل احاطه پیدا کرده بود تا جایی که به او (علما من أعلامه) عالم به علم‌ها، در خواندن قرآن می گفتند و از دانشگاه الازهر اجازه نامه دریافت کرد و در بیشتر دانشگاههای اسلامی تدریس می کرد.

ایشان در بیشتر محاضرات دانشگاه‌های اسلامی در مورد قرآن محاضره داشته و بنا به ضبط های زیاد منتشر شده ی قرآن از شیخ الحصری مشخص شده که با هر ده روش قرائت قرآن کریم و از جمله (الشاگبیه و الدره) قرآن را تلاوت نموده اند.

در پایین به تعدادی از منتشر شده هایش اشاره شده است: ضبط شده:

المصحف المرتل بر پایه حفص عن عاصم سالی ۱۳۸۰ هجری _ ۱۹۶۱ م
المصحف المرتل بروایه و روش عن نافع سالی ۱۳۸۳ ه _ ۱۹۶۴م.
المصحف المرتل برپایه قالون و روایه الدوری و روایه البصری، سالی ۱۳۸۷ ه_ ۱۹۶۸م.
المصحف المعلم سالی ۱۳۸۸ه_ ۱۹۶۹م.
المصحف المفسر (مصحف الوعظ) سالی ۱۳۹۲ه _ ۱۹۷۳م.

این ضبط شده های شیخ الحصری که خدا از او راضی باشد، در سراسر جهان اسلام به مدرسه مهم خواندن قرآن کریم تبدیل شده و تصحیح اشتباهات قرآن مجید با استفاده از ضبط شده های شیخ الحصری که به بزرگترین نعمت بین جهان اسلامی پخش شده در دوران خودش و بعد از او و تا امروز هم دوام داشته که به مانند چراغی برای شاگردانی که در خدمت قرآن هستند، شده است.

شیخ الحصری سفرهای زیادی به تمام کشورهای جهان داشته است و در خیلی از کشورها، قرآن را تلاوت نموده و اجازه نامه دریافت کرده است و قرائتش روی مردم زیادی در دنیا تأثیرگذار بوده و آنها را به راه راست و خواندن قرآن کشانده است. تمام زندگانی شیخ الحصری در خدمت قرآن مبارک بوده است و برای نوه ها و شاگردان و خوانندگان قرآن و نسل‌های آینده سه توصیه داشته است:
۱- درک و فهم خواندن قرآن.
۲- پایبند بودن برای حفظ قرآن.
۳- درست کردن جایگاه و مکان‌های مخصوص برای گروههای دسته جمعی خواندن قرآن.

شیخ الحصری در سال ۱۴۰۰ هجری، ۱۹۸۰ میلادی که زندگیش را با این کتاب گذراند، در سن ۵۵ سالگی از بین دوستان و قاریان قرآن کریم، دار فانی را وداع گفت و شکافی در بین شاگردان قرآنی ایجاد کرد و به چراغی برای تمام قاریان قرآن کریم بعد از خود، تبدیل شد. از خدا می خواهیم که او را به کاروان قاریان قرآن برساند و همراه با پیامبران محشور گرداند ان شاءالله. خداوند بزرگ، پاداش خیر به ایشان عطا بفرماید. ایمانداران و مسلمانان این شخصیت بزرگ و فرخنده‌ و باوفا و همنشین قرآن را از دعای خیر بی نصیب نگردانید.

منبع: ماڵپه‌ڕی ده‌نگی ئیسلام
نویسندە: محمد بلال
ترجمه: ناهید ایران
سوزی میحراب

نمایش بیشتر

ناهید ایران

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا