سخنی با امامان و خطیبان جمعه

برادر خطیبم سلام علیک
#ای استاد گرامی !از خداوند موفقیت تو را می طلبم، چون توسط شما نفع بی شماری به مردم رسیده، چه روزها مردم را یادآوری کرده ای، آنان را وعظ و ارشاد نموده ای، برای مردم معلم بوده ای و توجیهشان کرده ای، خداوند به شما جزای خیر دهد و به واسطه علمت نفع بیشتری را به مردم برساند.
#ای استاد گرامی! بر شما پوشیده نیست که خطبه جمعه در آخر هفته به مثابه نوشدن برای مردم است، طراوت ایمانی و روحی را در قلب ها موجب می شود، بیشتر مردم به غیر از این دقایق از جمعه در طول هفته ذکر و وعظی را نمی شوند، پس سزاوار است که شما و هر خطیب دیگری توجه خاصی به خطبه داشته باشید، و آن را در اولویت کاری و ذهنی خود قرار دهید وبه بهترین شیوه خود را آماده خطبه کنید و آگاهی کاملی از امور دین و دنیای مردم و هر آنچه بدان نیاز دارند، داشته باشید. و معتقدم که در این زمینه شما نیز با من موافق هستید، خداوند قدر و علم شما را رفعت بخشد.
# برادر خطیبم! آیا تا کنون از خودت سوال کرده ای که با خطبه های تکراری چه چیزی می توان به دست آورد؟!
-آیا سخنان و خطبه های شما در پایه گذاری ارزش های اخلاقی و ادب والا سهمی ایفا کرده است؟!
-آیا جهت یاد دادن امورات دینی به مردم سعی و تلاش کرده ای؟!

 آیا احساس می کنی که جامعه ای را پایه گذاری کرده باشی و یا امتی را به حرکت وا داشته باشی؟!

 آرزو می کنم که چنین کرده باشی.
#برادر خطیبم! به یاد داشته باش که امانتی بس سترگ بر دوش شماست، از خداوند میخواهم دستگیرت باشد و توسط شما به همه نفع برساند.

از شرایطی که لازم است خطیب درآن هوشیار باشد ، تواضع ونیک رفتاری است.

بزرگترها را احترام بگذارد و کوچکترها را مورد رأفت و رحمت خود قرار دهد و در تمام افعال و اقوال و رفتار، اسوه و نمونه مردم باشد.
-از بکر بن عبدالله مزنی نقل می کنند که گفنه است: هر گاه بزرگتر از خود را دیده ام بدیشان گفته ام که از من بهتری،چون در فرمانبرداری از من سبقت گرفته ای و هرگاه کوچکتر از خود را یافته، بدو گفتم که تو نیز از من برتر هستی چون من در معصیت از تو سبقت گرفته ام.
به راستی خطیب ، باید الگو و پیشتاز مردم باشد، پس باید کلام و رفتار و شیوه برخورد با مردم را با  عملکرد او بسنجد .

– همانطور که خطبه اش ا با مناسبت ها هماهنگ کند چون هر مکان و موقعی گفتار و خطبه خود را می طلبد و آنچه در زمان پیروزی گفته می شود با زمان شکست متفاوت است.
-مردم به خطبه ای نیاز دارند که دلشان را نرم کند و سبب تعظیم خالق و پروردگار در دل همگان شود.
-زمانی که به سیره و خطبه پیامبر اکرم(ص) نظر می افکنیم توجه و اهتمام ایشان را به این جانب می بینیم، ایشان بسیار به سوره (ق ) می پرداختند که جوانب ایمانی و تربیتی فراوانی در آن موجود می باشد.
#ای استاد گرانقدر: به خدا قسم به آنچه که از خیر نصیب شما می شود غبطه می خورم، بعضی اوقات که خطبه ای سرد و خطیبی بدون تأثیر در نماز جمعه را می بینم تأسف می خورم واز اینکه باید از مسجدی به مسجد دیگر جهت شنیدن خطبه نماز جمعه بروم، سخت ناراحت می شوم.
و زمانی که خطبه ای روح بخش و حیات بخش می شنوم ایمانم فزونی پیدا کرده و همتم زیاد می شود و انگار تازه از مادر متولد شده ام.
خداوند این خطبه های پر برکت و روح افزا را برایمان بیشتر کند.

مطمئن باش که شما نیز می توانی چنین خطبه هایی را ارائه دهید و برای مومنان منشاء خیر فراوان شوید.
سلام ودرود خداوند بر شما باد و در پناه الهی قرار گیرید.
ترجمه : محمود خالدی زاده

خروج از نسخه موبایل