خانواده

سخنی با اهل اسراف

برادر گرامیم سلام و رحمت وبرکات خداوند برشما باد

مال از ارزشمندترین نعمت هایی است  که خداوند به انسان عطا نموده واوست که به هرکسی که بخواهد می بخشد واز هر کسی که بخواهد منع می کند و هیچ قدرتی نمی تواند جلوی داده های خداوند را بگیرد ویا بر خلاف اراده او چیزهایی را که منع کرده،ببخشد.

خداوند متعال عده ای از بندگان را با فقر و عده ای دیگر را با ثروتمندی می آزماید،همانطور که خود می فرماید:{الله یبسط الرزق لمن یشاء من عباده ویقدر له ان الله بکل شیء علیم. } عنکبوت/62″خداوند روزی را برای هر کس از بندگانش که بخواهد فراخ می گرداند و(یا)برایش تنگ می دارد،بی گمان خداوند به همه چیز داناست”.

پس برادرم: خدای را سپاس گو که تو را ازفقر رهانید ؛ چرا که بسیارند فقیرانی که چیزی برای برطرف کردن گرسنگی خود ندارند ویا نیازمند لباسی برای پوشاندن خود هستند در حالی که تو هیچ یک از این نیازها را نداری ودر عافیت وثروت به سر می بری{والله یرزق من یشاء بغیر حساب. } بقره/212″وخداوند هر کس را که بخواهد بی شمارروزی می دهد”.

برادر گرامیم:مال ودارایی امتحانی است از جانب خداوند برای بندگانش و در مورد نحوه به کارگیری این تعمت محاسبه می شوند،پیامبر می فرماید:{قـُمتُ علی بابِ الجنةِ فکان عامة من دخلها المساکین واصحاب الجد محبوسین}”من در ورودی بهشت ایستاده بودم ودیدم که بیشتر کسانی که وارد بهشت می شدند نیازمندان بودند در حالی که ثروتمندان از ورود به آن محروم بودند”.

ونیز می فرماید:{ان فقراء المهاجرین یسبقون الاغنیاء یوم القیامة الی الجنة باربعین خریفا}”فقرای مهاجرین چهل سال زودتر از ثروتمندانشان وارد بهشت می شوند”.

بنابراین کسانی که از مال و ثروت برخوردارند در واقع مسؤلیت عظیمی بر دوششان نهاده شده است وکمتر کسی می تواند از زیر بار این مسؤلیت سالم بیرون آید!به همین خاطر است که حضرت سلیمان(ع) ثروت را یک آزمایش الهی قلمداد می کند{فلما رءاه مستقرا عنده قال هذا من فضل ربی لیبلونی ااشکر ام اکفر ومن شکر فانما یشکر لنفسه ومن کفر فان ربی غنی کریم}نمل/40″پس چون (سلیمان)آن(تخت)را نزد خود مستقر دید؛گفت:این از فضل پروردگار من است،تا مرا بیازماید که آیا شکر او را بجای می آورم یا ناسپاسی اش می کنم!پس هر که شکر کند،تنها به نفع خود شکر می کند،وهر که ناسپاسی کند پس(به زیان خود نموده است)بی گمان پروردگار من بی نیاز کریم است”.

برادر عزیزم:

یکی از اشتباهاتی که برخی از ثروتمندان مرتکب آن می شوند اسراف وسوء استفاده از نعمت های خدادای است.اسراف آفتی است که در اسلام بسیار مورد نکوهش قرار گرفته است تا جایی که اهل اسراف در قرآن،برادران شیطان خوانده شده اند.خداوند متعال می فرماید:{وءات ذا القربی حقه والمسکین وابن السبیل ولا تبذر تبذیرا ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین وکان الشیطان لربه کفورا}اسراء/26،27″وحق خویشاوندان را بپرداز، و (همچنین حق)مسکین،ودر راه مانده را(بپرداز) وهرگز اسراف(وتبذیر)نکن.به راستی که اسراف کنندگان؛برادران شیاطین هستند،وشیطان نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است”.

ابن مسعود می فرماید:اسراف یعنی صرف کردن مال به شیوه نادرست.ونیز مجاهد می فرماید:اگر انسان تمام دارای خود را به شیوه صحیح ودر راه درست صرف کند،اسراف به حساب نمی آید اما اگر اندکی را در راه نادرست هزینه کند،اسراف به حساب می آید.

برادر ارجمندم:

می توانی به جای صرف کردن مال و دارائیت در راه نادرست،آنرا صدقه داده وبه ذخیره ای اخروی نزد خداوند تبدیل کنی وبوسیله آن شادی را به قلب انسان های نیازمند ومصیبت دیده وارد کنی،پس خودت را به دادن صدقه عادت بده واز اسراف بپرهیز واعتدال را رعایت کن همانطور که خداوند می فرماید:{ولا تجعل یدک مغلولة الی عنقک ولا تبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا} اسراء/29″و(هرگز)دستت را به گردن خودت نبند،(وترک انفاق منما)وبیش ازحد آن را مگشا،آنگاه سرزنش شده ی درمانده بنشینی”.

برادرم:

سعی کن چنان باشی که خداوند در مورد عباد الرحمن می فرماید:{والذین اذا انفقوا لم یسرفوا ولم یقتروا وکان بین ذلک قواما}فرقان/67″وکسانی که چون انفاق کنند،اسراف نمی نمایند وسختگیری نمی کنند،وبین این دو(روش) اعتدال دارند”.

ترجمه: عبد السلام محمودیان – سردشت

 

نمایش بیشتر

عبدالسلام محمودیان

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - سردشت @ شغل : امام جماعت ، خطیب و دانشجوی مقطع دکترا

نوشته های مشابه

‫3 نظر

  1. ماموستا عبدالسلام دستت درد نکند
    مطلبی بجا بود چرا که در این ایام به جای عبادات ونیکی ها بر سر مسایل دیگری از جمله ثروت اندوزی،مسابقه ای در جریان است بدون رعایت شروط وتوصیه های دینی!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا