خانواده

سخنی با اهل ستم (ستمگران)

برادرگرامی: : السلام عليكم ورحمة

برادرعزیزخداوند می فرماید{ إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ}   بلكه عتاب و عقاب متوجّه كساني است كه به مردم ستم مي‌كنند و در زمين به ناحق سركشي مي کنند . چنين كساني با عذاب دردآور و دردناكي در روز رستاخیز مواجه خواهند شد .

بدان که ظلم یکی از  بزرگترین سبب های مجازات خداوند است وبه این خاطر است که خداوند آن رابر خود وتمام مخلوقاتش نیز حرام کرده است بلکه خداوند همیشه یاری رسان هر انسان وهر حکومت  عادل و دادگر است حتی اگر کافر باشند وهرگز خداوند مسلمانی را که اهل ظلم است یا حکومت های ستمگر را یاری نمی دهد.

برادر بیا باهم به چند نمونه و مصداق ستم توجه کنیم :

مسئولی را در نظر بگیرکه به اقوام وخویشاوندانش رتبه ومقامهایی می بخشد که اصلا لیاقتش را ندارند  درحالی که کسانی لایق وکوشا ومخلص در امور هستند اما آنها را محروم می کند و یا مدیر اداره ای را در نظر بگیرکه کسانی برای گزینش به او مراجعه می کنندواو آنان را استخدام ننموده بلکه کسانی را بکار می گیرد که چاپلوس و متظاهر هستند یا تاجری را در نظر بگیرکه کارگرانی را بکارمی گیرد واز آنها ماهها کار می کشد اما حق الزحمه آنها را پرداخت نمی کند یا مردی را در نظر بگیرکه زن دومی اختیار می کندو همسر اول وفرزندانی که از او دارد را ترک می کند ودرادای حق وحقوقشان سهل انگاراست.

اینها فقط چند نمونه کوچک از شکل های ظلم است که در زندگی روز مره آنها را خواهیم دید و هر کدام ازما داستان هایی از مظلومیت کسانی که حقشان پای مال می شودرا می بینیم

اما آیا ظالمان سرکش می دانند ستم و ستم کاری چه قدر زشت و گناه است !؟ ای کسی که اهل ظلم هستی آیا می دانی که ظلم و ستم بر دیگران چقدر ناروا و نابخشودنی است؟

هان ای کسی که این رساله را می خوانی آیا می دانی اگر از آن عده که درحقشان ستم نموده ای حلالیت نطلبی ، چه عذابی انتظارت را می کشد؟

پیامبر صلى الله عليه وسلم می فرماید: (ودعوة المظلوم يرفعها الله فوق الغمام ويفتح لها أبواب السماء ويقول الرب: وعزتي لأنصرنّك و لو بعد حين)  دعاى مظلوم بر بالاى ابر حمل مى شود و دروازه هاى آسمان برايش باز مى گردد، خداوند تبارك و تعالى مى فرماید : قسم به عزتم، توای مظلوم  را كمك مى كنم اگر چه با تاخیر همراه باشد.

به راستی آنگاه که مظلوم دستانش را برای دعا به سوی آسمان بلند می کند و از خدا می خواهد که یاریش دهد و حقش را بستاند دعای وی به آسمانها می رود و در قالب لعنت و مصیبتی بزرگ به زمین بازمی گردد که بر ظالم ، خانواده یا اموالش فرود می آید.

مواظب خودت باش ای برادر و از ظلم کردن درحق دیگران بپرهیز ، امید است خداوند هدایتت کند.

برادرگرامی:

این حدیث را بخوان تا از خواب غفلت بیدار شوی (عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (أتدرون ما المفلس؟ قالوا : المفلس فينا من لا درهم له ولا متاع. فقال:إن المفلس من أمتي ، من يأتي يوم القيامة بصلاة و صيام و زكاة ، ويأتي قد شتم هذا ، وقذف هذا ، وأكل مال هذا ، وسفك دم هذا ، وضرب هذا، فيعطى هذا من حسناته و هذا من حسناته. فإن فنيت حسناته؛ قبل أن يقضي ما عليه، أخذ من خطاياهم فطرحت عليه ثم طرح في النار” رواه مسلم)( از ابوهريره – رضي الله عنه – روايت شده است که پيامبر)ص) فرمودند: آيا مي دانيد مفلس کيست؟” اصحاب (رضي الله عنهم) گفتند: مفلس نزد ما کسي است که پول و مال دنيا ندارد  ، پس آن حضرت فرمود : مفلس ازامّت من کسی است که :

روزقیامت به نماز و زکات و روزه بیاید ولی ازطرفی با خودش شتم و دشنام دادن به این و قذف و تهمت زدن به آن و خوردن مال این و ریختن خون این و زدن آن را هم بیاورد که ازحسنات او یکی یکی بگیرند وبه ازای بدی های او به دیگران بدهند، و وقتی هم که حسنات او به پایان رسید و هنوز دیگران برگردن او حقّ دارند، از گناهان آن طلبکاران بگیرند و براین شخص و برگناهان او افزوده کنند آنگاه او را به آتش بیاندازند.

دوست عزیز :

خوب به این آیه توجه کن که خداوند در آن وضعییت ظالم درروز آخرت را توصیف می نماید

(وَتَرَى الظَّالِمِينَ لَمَّا رَأَوْا الْعَذَابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلَى مَرَدٍّ مِنْ سَبِيلٍ (44) وَتَرَاهُمْ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا خَاشِعِينَ مِنْ الذُّلِّ يَنْظُرُونَ مِنْ طَرْفٍ خَفِيٍّ وَقَالَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلا إِنَّ الظَّالِمِينَ فِي عَذَابٍ مُقِيمٍ )  ستمگران كفرپيشه را خواهي ديد كه وقتي چشمانشان به عذاب مي‌افتد خواهند گفت :  ( پروردگارا ) آيا راهي براي برگشت ( به جهان و جبران گذشته‌ها ) وجود دارد ؟ آنان را خواهي ديد كه  به آتش نموده مي‌شوند ، در حالي كه بر اثر مذلّت و خواري كه  كرده‌اند و بهم آمده‌اند و زير چشمي مخفيانه ( به آتش ) مي‌نگرند !  ( در اين هنگام ) مؤمنان مي‌گويند : واقعاً زيانكاران كسانيند كه در روز قيامت ( سرمايه‌ي گرانبهاي وجود ) خود و اهل و عيال خود را از دست داده باشند ! هان !  اي مردمان ! همه بدانيد كه از اين به بعد ) ستمگران كفرپيشه در عذاب دائم خواهند بود.

این زیانمندی بزرگ است واین پشیمانی در زمانیست که هیچ سودی ندارد ودر روز سختی چون قیامت که در آن قضاوت تنها بر اساس نیکی وبدی است و فریادها ونداها،هیچ کس را از عذاب الهی بی نیاز نمی کند .

پس خودت را از ظلم و ستم خلاص کن وحق را به صاحبانش برگردان ، به راست وچپ خود بنگر، امروز همه چیز ساده وآسان است ؛ اما فردای قیامت هرگونه تحرکی سخت وبزرگ خواهد بود .

ای کسی که ستمگری پیشه نموده ای:  توجه کن که این هشدار بزرگ خداوند وتهدیدی شدیدازجانب وی است که پیامبرش خطاب به ظالمین می فرماید(إن الله ليملي للظالم فإذا أخذه لم يفلته) ثم قرأ:{وَكَذَلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِيَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ}    پيامبرص فرمودند: “خداوند به ظالم مهلت مي دهد و او را برای مدتی رها می کند، اما وقتي که او را گرفت ، هگز رهایش نمي کند”سپس اين آيه را قرائت فرمودند: (وَكَذَلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِيَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ) عذاب پروردگار تو چنين است ؛ هر گاه که شهرها و آبادي ها را (در حالي که ستمکارند) به عذاب خود بگيرد؛ به راستي که عذاب خداوند بسيار دردناک و سخت است

ترجمه :اسماعیل امینی(شوی – بانه)

 

 

نمایش بیشتر

اسماعیل امینی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - سردشت @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

‫2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا