خانواده

سخنی با زن

 امروزه با وجود پیشرفت های علمی و دگرگونی های سرسام آور علوم و دانش بشری، به ویژه در عرصه صنعتی و مادی در زندگی انسان ها و علی رغم توجه و اهتمام زیاد محافل جهانی به مساله حقوق و جایگاه زن، علی الخصوص در نیمه دوم قرن گذشته و تا به حال که با تشکیل مراکز و نهادهای بیش از حد، که مدعی ظلم ستیزی علیه زنان و رفع ناعدالتی های جهانی و منطقه ای در حکومت های متعدد بوده اند، متاسفانه تلاش ها در برگرداندن نوع نگرش و روحیه انسان ها در برخورد با قضیه زن و میزان تعامل صحیح نسبت به زن، چه در داخل خانواده و چه در عرصه کار و مشاغل بیرون از خانه، بسیار ضعیف و ناچیز به چشم می خورد و در چاره جویی و مداوا نمودن دردها و مشاکل زنان نه تنها کارساز نبوده، بلکه به علت جزئی نگری و پرداختن به جنبه های جزئی از جوانب قضیه زن، مشاکل و مصائب بیشتری در این باب به وجود آمده و علاجهای آنی و موقتی موجب ایجاد گره و پیچیدگی های بیشتر و بیشتری در این خصوص شده است.

بە صورتی که بعضی از مسائل ریشه ای را تحت پوشش قرار داده و از آن سو باعث به وجود آمدن مشاکل جانبی و اساسی دیگری گشته است، که در نهایت مانع برداشتن گام های مثبت در راستای قضیه زن شده و یا بیش از پیش سبب ایجاد ناگواری های جدیدی برای زنان در داخل خانواده و جامعه شده است.
علل و اسباب تمامی این مسائل و مشاکل در حوزه حقوق زن، به نگرشی جزئی و یک جانبه نسبت بە قضیه زن و دور انداختن آن از متن خانواده و اجتماع و همچنین جدا نمودن زن از اصل و هسته ی حقیقی و واقعی خود بر می گردد. چرا که زن خودش به عنوان یک انسان دارای ویژگی ها و امتیازات و شایستگی های متعدد _نه محدود_ بوده که او را مجهز و مهیا کرده است تا در تمامی جوانب زندگی بشری به عنوان یک انسان، ایفای نقش نماید و توانایی های جسمی، روانی، معنوی و فکری خود را در عرصه خانواده و بیرون از آن از خود بروز دهد. به نحوی که هیچ یک از نقش ها و فعالیت های زن و مرد با یکدیگر در تضاد نباشد، بلکه به صورت متعادل و موازی، کامل کننده هم باشند و هر کدام در حد توان و امکان و بر حسب تخصص و ظروف و شرایط علمی و دیگر ویژگی های خود مانند هر فردی از افراد که دارای خصوصیاتی ذاتی و معینی می باشند، چه خصوصیات ذاتی و شخصی ظاهری و یا درونی و باطنی و یا هر دوی آنها، برای ادای نقشی سازنده در زندگی تلاش نمایند.
بنابراین معیار و مقیاس محدودی وجود ندارد که به مسئله حقوق زن اشاره نماید، بلکه مقیاس های انسانی ثابت و غیر قابل تغییری وجود دارند که شامل هر دو جنس زن و مرد می شود و به حکم اینکه زن و مرد هر دو انسان و خلیفه خداوند سبحان بر روی زمین هستند، اصلاح و آبادانی زمین به هر دو سپرده شده است، نه  فقط یکی از آنها (زن یا مرد) و نباید چه زن و چه مرد نقش دیگری را نادیده گرفته و طرف را مورد طغیان قرار داده و او را خوار و پست نماید.
تنها معیار و امتیازی که زن و مرد را از هم جدا می نماید، همان معیار ایمان و عمل صالح می باشد، نه شعارهای تو خالی و براق که هیچ فایده ای در آن نیست و هیچ گرسنه ای را سیر نمی نماید، بدیهی است که درهای اعمال صالحه همواره و تا روز قیامت به روی زن و مرد باز بوده و علائم و نشانه های آن بدون استثناء برای هر دو واضح و مشخص است و آن علائم عبارتند از این که هر یک از زن و مرد می توانند به وسیله ادای تکالیف و وظایف خویش، حقوق و مزایای خود را بە دست آوردە و اثبات وجود کنند، همان طور که مرسوم است کسی که کاری انجام نداده اجری هم نمی گیرد و اجر و پاداش برای کسی است کە تلاش نمودە باشد.

 نویسنده: کوثر سنجاوی
مترجم: عمر رسول نژاد

نمایش بیشتر

عمر رسول نژاد

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی - سردشت شغل : خطیب و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا