تاریخ

سخنی با کنکوری های عزیز و والدینشان!

شهروندان عزیز ایران‌زمین، خانواده‌های معزز کنکوری ها؛ سلام و درودتان باد!
 هم چنانکه استحضار دارید امشب نتایج ماراتن آزمون سراسری از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود و متعاقب آن شاهد صحنه‌هایی گونه‌گون خواهیم شد. بسیاری از خانواده‌ها و فرزندان کنکوریشان، اشک شوق بر چشمان شان جاری می‌شود و بسیاری نیز اشک غم! بیایید در این لحظات، سجایای انسانی و اخلاقی‌مان را مبنایی برای واکنش‌هایمان به نتایج قرار دهیم و بیش از آنکه متکی به منطق در داوری و احساس در واکنش باشیم، کنشی انسانی و اخلاقی از خود نشان دهیم.
چه بسا خانواده‌ای از ماه‌ها و سالها تفریح و سفر و سیر و سیاحت خود صرف نظر کرده تا عزیزش، سد کنکور را با رتبه‌ای تک‌رقمی بشکند و الان پاسخ گرفته باشد!

✨ شاید خانواده‌ای علیرغم تحمل تمام فشارهای ناشی از کنکور به پای فرزندشان، اینک نتیجه‌ی دلخواه عایدشان نشده باشد!

احتمالاً داوطلبی نتایجی بیش از حد انتظار گرفته و الان در شوک برتری رتبه‌اش فرو رفته باشد!

✨ و احتمال باید داد داوطلبی به استحقاق تلاش خود نرسیده باشد و الان در کمای رؤیای متحقق نشده اش باشد!

و عزیزی و عزیزانی که میانگین امتیاز را فقط از بهر ورود به دانشگاه گرفته باشند و دغدغه‌هایشان کمتر از دیگران باشد!

✨ آن طرف‌تر شاید باشند عزیزانی که بی‌تفاوت به روزهای بعد فکر می‌کنند!

و عزیزانی دیگر که احساس می‌کنند با شکست‌شان در ماراتن کنکور، دنیا به انتها رسیده و راهی دیگر پیش رویشان نیست! و…

? این لحظات را باید دریافت و ارزش نهاد و چنان رفتار کرد که:

? برتر و برترینها را ضمن تشویق و تمجید و تکریم، به مرض توهم و خودشیفتگی و خودبرتربینی نیالاییم!

? شکست خوردگان در ماراتن کنکور را شکست خورده در زندگی نپنداریم و عامل کم‌کاری، شرایط یا اتفاق نادر و استثنایی کسب نتیجه غیرقابل پیش‌بینی‌اش را ناشی از مفت‌خوری، دست و پا چلفتی یا شانس بدش ندانیم و بر هدایتشان به جغرافیای حقارت و خودکم بینی، اصرار نورزیم!

?چون خانواده‌ای فهیم، فامیلی علاقه‌مند به توفیق، مسئول و معلمی دلسوز و همراه، و شهروندی متعهد به درک و فهم حال داوطلبان عمل کنیم و بیش از تمرکز بر دیروز و فردا، امروزشان را و احساسشان را پاسخگو باشیم…

در روزهای آتی نیز

? مجازشدگان به انتخاب رشته را با طمأنینه و کمک گرفتن از تخصص متخصصان امر و بی‌دخالت احساس و صرف خواست خود، در مسیر پیش رو راهنما و مشاور خوبی باشیم.

? آن دسته از داوطلبان که توفیق کسب مجوز انتخاب رشته تحت هر شرایط و به هر دلیلی نصیب شان نشده، امید افزاییم و تلاش ورزیم اقناعشان کنیم که همه زندگی‌شان، کنکور نیست و کنکور تنها راهی برای رسیدن به دانشگاه و اختیار کردن نوعی از زندگی است و انواع گونه‌گون زندگی همچنان به روی شان لبخند می‌زند و شاید سال آینده، رسیدن به صندلی دانشگاه نیز نصیب بردند ولی اطمینان شان باید داد که برای رو به روشدن با زندگی، هزاران مسیر هست که یکی کنکور و دانشگاه است و هنوز راه‌های بسیاری نرفته پیش رویشان هست، تنها کافی است امید از کف ندهند و مأیوس نشوند و راهی دیگر اختیار کنند!

ختم کلام بیایید؛

? «همدلی» را امروز بر سفره‌ی نتایج کنکور تمرین کنیم که فرصتی گرانبهاست و تمرینی ارزشمند برای فرداهای دیگرمان…

 رئوف آذری- سردشت

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا