اصول

سنگسار از منظر قرآن !؟

چندی پیش کلیپی را مشاهده نمودم که در آن مردان مسلحی نه با شلیک گلوله! بلکه با پرتاب سنگ، مردی را با قساوت تمام مورد هجوم قرار داده و سنگسار می‌نمودند!
بی شک مشاهده این نوع کلیپها تاثیرات ناخوشایندی را برای همه در پی خواهد داشت و اما ناخوشایندتر از همه آن است که این حکم به عنوان حکم و دستوری الهی! تلقی شده و اسلام بیشتر از پیش متهم به نقض حقوق بشر می‌شود.

سنگسار در قرآن؟

به جز قتل، جرم دیگری در قرآن وجود ندارد که سزای آن ستاندن جان آدمی باشد و گرفتن جان انسان پیش خداوند رحمان آنقدر سبک نیست در کلام خدا آشکارا بیان نشود.
تا قبل از قرن بیستم میلادی به جز خوارج، تمام علما و کتب دینی از تفسیر و فقه و غیره، متفق بوده‌اند که سنگسار جزو حدود شرعی و با کتاب و سنت ثابت شده است .
بنده در این نوشتار کوتاه قصد برسی ادله ندارم و تنها می‌خواهم آیاتی از قرآن را بر خلاف آنچه که رجم را حد و حکم خدا می‌پندارد، مرقوم نمایم.
به هیچ وجهی حکم زن و مرد زناکار در قرآن سنگسار نیست؛ بلکه در آیاتِ مختلفی که از این گناه سخن می‌راند، حکمش را هم به صورتهای مختلف بیان می‌فرماید:

۱- آیه ۱۵ سوره نساء:
‏﴿وَٱلَّٰتِی یَأۡتِینَ ٱلۡفَٰحِشَهَ مِن نِّسَآئِکُمۡ فَٱسۡتَشۡهِدُواْ عَلَیۡهِنَّ أَرۡبَعَهٗ مِّنکُمۡۖ فَإِن شَهِدُواْ فَأَمۡسِکُوهُنَّ فِی ٱلۡبُیُوتِ حَتَّىٰ یَتَوَفَّىٰهُنَّ ٱلۡمَوۡتُ أَوۡ یَجۡعَلَ ٱللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلٗا﴾ ‏

ترجمه:

‏و کسانی که از زنان شما مرتکب زنا می‌شوند، چهار نفر از (مردان عادل) خودتان را به عنوان شاهد بر آنان به گواهی طلبید، پس اگر گواهی دادند، آنان را در خانه‌های (خود برای حفظ ایشان و دفع هرگونه شرّ و فسادی) نگاه دارید تا مرگ‌شان فرا می‌رسد یا این که خداوند راهی را برای (زندگی پاک و درست، یا عقوبت) آنان (با ازدواج یا توبه، یا وضع حکم دیگری) باز می‌کند.‏
در این آیه خداوند متعال در وهله اول حبس خانگی را به عنوان عقوبت این عمل زشت در نظر گرفته و چاره‌ بعدی را به خود واگذار نموده است.

۲- سوره نساء آیه ۱۶
‏﴿وَٱلَّذَانِ یَأۡتِیَٰنِهَا مِنکُمۡ فَ‍َٔاذُوهُمَاۖ فَإِن تَابَا وَأَصۡلَحَا فَأَعۡرِضُواْ عَنۡهُمَآۗ إِنَّ ٱللَّهَ کَانَ تَوَّابٗا رَّحِیمًا﴾

‏ترجمه: ‏

‏و مرد و زنی که از شما زنا می‌کنند (و متزوّج نمی‌باشند) آنان را بیازارید (و بعد از شهادت چهار نفر مرد عادل، توبیخ‌شان نمائید). ولی اگر توبه کردند (و از کرده خود پشیمان شدند) و به اصلاح (حال و تغییر احوال خود) پرداختند، دست از آنان بدارید (و نه با گفتار و نه با کردار، ایشان را به دنبال عقوبت و شکنجه لازم نیازارید و گذشته را به یادشان نیارید؛ چرا که) بی‌گمان خداوند بسیار توبه‌پذیر و مهربان است.‏
اینجا شکنجه را تا زمانی که شخص زناکار توبه می‌کند، معرفی و پس از آن ول نمودن وی به حال خود می‌باشد.

۳- آیه ۲۵ سوره نساء

‏﴿وَمَن لَّمۡ یَسۡتَطِعۡ مِنکُمۡ طَوۡلًا أَن یَنکِحَ ٱلۡمُحۡصَنَٰتِ ٱلۡمُؤۡمِنَٰتِ فَمِن مَّا مَلَکَتۡ أَیۡمَٰنُکُم مِّن فَتَیَٰتِکُمُ ٱلۡمُؤۡمِنَٰتِۚ وَٱللَّهُ أَعۡلَمُ بِإِیمَٰنِکُمۚ بَعۡضُکُم مِّنۢ بَعۡضٖۚ فَٱنکِحُوهُنَّ بِإِذۡنِ أَهۡلِهِنَّ وَءَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِ مُحۡصَنَٰتٍ غَیۡرَ مُسَٰفِحَٰتٖ وَلَا مُتَّخِذَٰتِ أَخۡدَانٖۚ فَإِذَآ أُحۡصِنَّ فَإِنۡ أَتَیۡنَ بِفَٰحِشَهٖ فَعَلَیۡهِنَّ نِصۡفُ مَا عَلَى ٱلۡمُحۡصَنَٰتِ مِنَ ٱلۡعَذَابِۚ ذَٰلِکَ لِمَنۡ خَشِیَ ٱلۡعَنَتَ مِنکُمۡۚ وَأَن تَصۡبِرُواْ خَیۡرٞ لَّکُمۡۗ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِیمٞ﴾

‏‏ترجمه: ‏

‏و اگر کسی از شما نتوانست با زنان آزاده مؤمن ازدواج کند، می‌تواند با کنیزان مؤمنی ازدواج نماید. خداوند آگاه از ایمان شما است. (از ازدواج با کنیزان مؤمن سرپیچی نکنید، چرا که) برخی از برخی هستید (و شما و ایشان در برابر دین یکسان می‌باشید)، لذا با اجازه صاحبان آنان با ایشان ازدواج کرده و مهریه ایشان را زیبا و پسندیده و برابر عرف و عادت (به تمام و کمال) بپردازید. کنیزانی را برگزینید که با عفّت و پاکدامن باشند و برای خود دوستانی (نامشروع) برنگزینند. اگر پس از ازدواج، از ایشان زنا سر زد، عقوبت ایشان نصف عقوبت زنان آزاده (یعنی: پنجاه تازیانه) است. ازدواج با کنیزان به هنگام عدم قدرت برای کسی از شما آزاد است که ترس از فساد داشته باشد (و بترسد به مشقّتی دچار شود که به زنا منتهی گردد). و اگر شکیبائی ورزید (و از ازدواج با کنیزان خودداری کنید و بتوانید عفّت خود را مراعات دارید) برای شما بهتر است. و خداوند دارای مغفرت و مرحمت فراوان است.‏
دقت در این آیه به خوبی حکم زنا را مشخص می‌نماید؛ آنگاه که می‌فرماید “اگر زنان برده، زنا نمودند، سزای آنان نصف زنای زن محصن و شوهردار است!!!
به یاد دارم که چند سال قبل سر همین موضوع با یکی از دوستان این آیه را مورد مداقه قرار می‌

دادیم؛ هنگام بررسی این قسمت از آیه که مگر می‌شود مردن و یا سنگسار نصف شود؟ دوستمان با قهقهه‌ای فرمودند: بله!!! مگر نشنیده‌اید که در میان کردها اگر یکی را می‌زنند، می‌گویند: نیوه مردوی کرد!!!

۴- سوره أحزاب آیه ۳۰

‏﴿یَٰنِسَآءَ ٱلنَّبِیِّ مَن یَأۡتِ مِنکُنَّ بِفَٰحِشَهٖ مُّبَیِّنَهٖ یُضَٰعَفۡ لَهَا ٱلۡعَذَابُ ضِعۡفَیۡنِۚ وَکَانَ ذَٰلِکَ عَلَى ٱللَّهِ یَسِیرٗا ٣٠﴾

‏ترجمه: ‏

‏ای همسران پیغمبر! هر کدام از شما مرتکب گناه آشکاری شود (از آنجا که مفاسد گناهان شما در محیط تأثیر سوئی دارد و به شخص پیغمبر هم لطمه می‌زند) کیفر او دو برابر (دیگران) خواهد بود، و این برای خدا آسان است.‏

در این آیه که خطاب به همسران پیامبر (ص) است، در برابر فاحشه مبینه، کلمه “العذاب” و ضعفین جلب توجه می‌کند؛ در اینجا می‌بایست به صراحت حکم سنگسار را بیان می‌نمود! ضِعف و دوچندانگی عذاب را هم نمی‌توان سنگسار نامید و گرنه مبایست دو بار مردن و سنگسار، حکم و معنی آیه می‌شد.
کلمه “العذاب” در آیه (۳۵ نساء و ۸ نور) هم آمده، که مشخص می‌کند عذاب همان عذاب است؛ بدین معنی می‌تواند بیشتر شود ولی نمی‌تواند به چیزی دیگر تبدیل شود و نمی‌توان گفت که عذاب به معنی قتل و چیز دیگری است.

۵- آیه ۲ سوره نور

‏﴿ٱلزَّانِیَهُ وَٱلزَّانِی فَٱجۡلِدُواْ کُلَّ وَٰحِدٖ مِّنۡهُمَا مِاْئَهَ جَلۡدَهٖۖ وَلَا تَأۡخُذۡکُم بِهِمَا رَأۡفَهٞ فِی دِینِ ٱللَّهِ إِن کُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِۖ وَلۡیَشۡهَدۡ عَذَابَهُمَا طَآئِفَهٞ مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ٢﴾

‏ترجمه: ‏

‏(از جمله احکام سوره، یکی این است که) هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید و در (اجرا قوانین) دین خدا رأفت (و رحمت کاذب) نسبت بدی‌شان نداشته باشید، اگر به روز قیامت ایمان دارید، و باید گروهی از مؤمنان بر (اجرا حکم ناظر، و به هنگام زدن تازیانه‌ها و) شکنجه ایشان حاضر باشند.‏

حکم اصلی زنا در این آیه بسیار واضح و روشن است و زن و مرد مسلمانِ داری همسر و بدون همسر را شامل می‌شود والفاظ و کلمات آن بصورت عام آمده و تخصیصی هم وجود ندارد که این حکم را تنها برای دختر و پسر جدا کند.
بنابراین این حکم سنگین در هیچ جای قرآن هیچ که حتی اشاره‌ای به آن نشده بلکه بر عکس آشکارا حکم را بیان نموده و جای سخنی را باز نگاشته است.
پس حکم زناکار یکصد تازیانه برای زن و مرد بدون تفاوت میان همسر دار و بدون همسر می‌باشد.
سلیمان قادری-پیرانشهر-کوپر

نمایش بیشتر

سلیمان قادری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - سردشت @ شغل : امام جماعت مسجد

نوشته های مشابه

‫2 نظر

  1. سلام علیکم و رحمه الله
    ماموستا سلیمان ضمن عرض تبریک بر شما و دیگر مخالفان سنت پاک رسول الله لطفا سعی کنید برداشت اشتباه و ناقص خودتان را به عنوان برداشت از قرآن منتشر نکنید البته باید متذکر شوم که فرمایشات صحیح رسول اسلام بر اهل بدعت واقعا سخت است و شیطان نیز با شبهات خوارجی به کمک اهل بدعت می آید .
    حداقل این زحمت را به خودتان بدهید که سیره پاک رسول االه و خلافای راشدین را مطالعه فرمایید که چندین حدیث صحیح بر اثبات رجم وارد شده از جمله احادیث وارد شده در صحیحین .
    حقا که سخن سیدنا عمر بر الآن امت اسلام مطابق است که می فرماید از روزی میترسم که مردمی بگویند که در قرآن رجم وجود ندارد .
    به امید بازگشت به سنت پاک رسول الله
    فعلیکم بسنتی و سنتی خلفاء الراشدین المهدین

    1. حالا یه نفرم پیدا شد از دیدگاه خدایی مسئله رو تفسر کرده شما به ظاهر خیلی دیندار اومدین ردش میکنین…واقعا متاسفم که چون تویی که فقط دنبال اشد مجازات برای مسلمان هستی شدی مبلغ دینی وداری از مجازات دفاع میکنی…. درحالیکه خداوند بخشنده ومهربان وتوبه پذیر است. .. توچیکاره ی این جماعتی؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا