خانواده

شایعه پراکنی و چند نکته

 

محمد بن عطية

ترجمه : عبدالله احمدی

 

ازگوشه و کنار ، اینجا و آنجا بعضی از شایعات را می شنویم ، شایعات دروغین خطر بزرگی برای امت اسلامی بوجود می آورد.

متأسفانه تعداد زیادی از خانواده ها به سبب شایعه پراکنی دچار مشکلات و سختی ها و در نهایت به سوی متلاشی شدن قدم نهاده اند.

چه قدر مال و ثروت و وقت در این زمینه هزینه می شود؟

در اثر شایعه پراکنی ها دل های زیادی ناراحت می شوند ومتاسفانه محبت جای خود را به کینه بخشید .

اگر بخواهی عمق فاجعه را بدانی به حادثه افک که در سوره نور آمده نگاه کن .

چطور پیامبر اسلام (ص) یک ماه مکث کردند در حالی که ناراحت و محزون بودند ؛ ودراین مدت وحی نازل نشد تا حقیقت امر را برایش روشن کند : البته آن حضزت غیر از پاکی و پاکدامنی چیزی از همسرش ندیده بود.

مسلمانان زیادی دچار مشکلات می شوند به سبب شایعه پراکنی؛  و این درحالی است که کسی که اقدام به پخش شایعه می کند شاید خود نداند که نتیجه کار او بدبختی و فلاکت عده زیادی از مردم  .. است ؛

 

دین اسلام سه راهکار برای تعامل با شایعه پیشنهاد می کند :

 

1- تحقیق

2- کسی که شایعه پراکنی انجام می دهد جزو ” فاسقین ” است .

3- تفکر در عاقبت شایعه پراکنی .

قبل از توضیح نقاط بالا لازم است که امر مهمی را یاد آوری کنم  و آن این است که خداوند متعال قضیه شایعه پراکنی دربین مؤمنان را بحث نموده و خود آنها را خطاب قرار داده وبه منبع شایعه کاری ندارد ؛ چون منبع شایعه پراکنی بیشتر اهل نفاق و یا کافران و یا دشمنان هستند و با این گروه ها هیچ کاری نمی شود انجام داد ؛ چون از عادات و خصلت اینها شایعه پراکنی است تا بدین وسیله  مسلمانان را تضعیف کنند.

بله هشدار برای مسلمانان وارد شده است که  دروغ را دروغ بپندارند وبعد آن را پراکنده کنند ( آن چنان که امام بخاری  در حدیث جابر بن سمرة آوردهاست)

توضیح بیشتر

خداوند متعال می فرمایند ( یا ایها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبینوا ) حجرات 6:  ای کسانی که ایمان آورده اید اگر شخص فاسقی خبر مهمی را به شما رساند حتما درباره آن تحقیق کنید.

 

بازگو کردن خبر بدون تحقیق و اطمینان از صحت آن ؛ مساوی است با فسق ؛ چون اساسا خبر احتمال راست و دروغ بودنش وجود دارد .

درحدیث پیامبر اکرم (ص) آمده است که : کفی بالمرء کذبا أن یحدث بکل ما سمع  رواه مسلم / دروغ گوترین انسان آن شخصی است که هر شنیده ای را بازگوید.

مسلمان باید پرهیزکارباشد تا خدای ناکرده نزد پروردگار از زمره فاسقان دروغگو قرار نگیرد .

دروغ یکی از گناهان کبیره است .

انسان عاقل می داند هرآن چه را که می شنود نباید بازگو کند وهرآنچه را که می داند مصلحت نیست که به مردم بگوید .

حتی بعضی وقت ها خبرصحیح و درستی نیز وجود دارد ؛ اما مصلحت در آن است که انتشار پیدا نکند .

فکر کردن درباره عاقبت و سرانجام شایعه پراکنی

 خداوند متعال می فرماید ( أن تصیبوا قوماً بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمین ) حجرات 6 : مبادا به گروهی بدون آگاهی آسیب برسانید ؛ واز کرده خود پشیمان شوید.

ای برادر بدان : هرخسارت و ناراحتی و غمی که به برادر مسلمانت می رسد؛  و هر آنچه بوسیله شایعه پراکنی شما یا کمک در شایعه پراکنی و… در جامعه ایجاد می شود بدان که شما در گناه آن شریک هستید .

پشیمانی در دنیا برای کسی که به عاقبت این کار فکر کند حاصل می شود ؛ و همچنین در قیامت برای غافلانی که کوهی از گناه را برای خود انباشته کرده اند.

خداوند متعال می فرماید ( وتحسبونه هینا و هو عند الله عظيم ) نور 15: شما این گناه راکوچک می شماریید و این در حالی است که نزد پروردگار خیلی بزرگ است .

 پس ای برادر و خواهر مسلمان« یعظکم الله أن تعودوا لمثله أبداً إن کنتم مؤمنین ) النور 17: خداوند متعال نصیحتتان می کند ؛ اینکه اگر مومنید ؛ نکند هرگز چنین کاری را تکرار کنید و خویشتن را آلوده چنین معصیتی سازید.

 

منبع : alimam.ws

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا