تاریخ

شیرین ترین قصه عشق تاریخ

دوست دارم با شیرین ترین قصه عشق در تاریخ، بحثم را خاتمه دهم، نه قصه لیلی و مجنون و نه رومئو و جولیت؛ چرا که این قصه ها با ازدواج ختم نشدند. ازدواج آزمایشی واقعی است و عشق واقعی عشقی است که تا بعد از ازدواج نیز ادامه یابد حتی اگر یکی از آن ها از دنیا برود. شیرین ترین قصه عشق ، مربوط است به حضرت محمد (ص)و حضرت خدیجه (رض) می باشد.

عشقی شگفت انگیز، زمانی که خدیجه (رض) از دنیا می رود یک سال پس از مرگ خدیجه ،زنی از اصحاب ،نزد پیامبر (ص) می آید و به او می گوید ای رسول خدا (ص) چرا ازدواج نمی کنی؟ تو پرورش هفت بچه برعهده داری و مسئولیت دعوت بزرگی که باید آن را انجام دهی . و ازدواج مسئله مهمی برای یک فرد است. پپیامبر (ص) گریه می کند و می گوید آیا پس از خدیجه کسی هست که شایستگی ازدواج آن را داشته باشد که با وی ازدواج نمایم ؟ پیامبر آنقدر جای خدیجه را خالی احساس می کرد و او را بی نظیر می دانست که اگر خداوند به او دستور نمی داد  که مجدداً ازدواج کندهیچ گاه ازدواج نمی کرد، محمد به عنوان یک مرد فقط با خدیجه ازدواج کرد و پس از آن دیگر ازدواج های آن حضرت به خاطر نیازهای رسالت او بود. او  حتی پس از ۱۴ سال نیزهمسرش را فراموش نکرد…!

در روز فتح مکه آن هنگام که قریش گرد او بودند تا طلب بخشایش و عفو کنند در آن هنگام پیرزنی را می بیند که از دور می آید ، همه را رها می کند و جلوی او می ایستد و با او سخن می گوید سپس عبایش را از تن در می آورد و روی زمین پهن می کند  تا روی آن بنشیند و خود کنار پیرزن می نشیند ، ام المؤمنین عایشه (رض) از آن حضرت می پرسد این زن کی بود که این قدر به او توجه کردی ؟ پیامبر(ص) فرمود : این دوست خدیجه (رض) بود، سپس عایشه (رض) از او می پرسد در مورد چه سخن می گفتید ای رسول خدا (ص)؟پیامبر (ص)جواب داد : از روزگار خدیجه (رض) سخن می گفتیم. عایشه (رض) که از این رفتار پیامبر خشنود به نظر نمی رسید با حالتی خاص می گوید : هم چنان آن پیرزن – خدیجه –  را به خاطر داری در حالی که قبر ،او را در برگرفته و خداوند زن بهتری به تو داده است؟

پیامبر (ص) فرمودند: به خدا قسم خداوند بهتر از آن را به من نداده است؛ چرا که زمانی که همه مرا طرد کردند او مرا پشتیبانی کرد و آن هنگام که مرا تکذیب کردند او مرا تصدیق کرد.

عایشه (رض) احساس کرد که پیامبر (ص) خشمگین شده است پس گفت : برایم طلب آمرزش کن ای رسول خدا(ص) (ص) : پس رسول خدا (ص) فرمودند : برای خدیجه (رض) طلب آمرزش کن تا برای تو طلب آمرزش کنم. بخاری معنی را از عایشه (رض) روایت کرده است.

آیا عشق تا ۱۴ سال پس از وفات می تواند ادامه یابد؟ بله؛ زیرا این عشق ، عشقی راستین بوده است ، در خانه پیامبر اساس عشق را اطاعت از خدا تشکیل می داد ، عشق و علاقه به همدیگر به خاطر خدا بود ، ای کاش ما پیروان آن حضرت نیز این چنین می بودیم ،  اگر خانه هامان را این چنین کنیم، مرد و زن با هم قران بخوانند، زیباتر این که بچه ها هم همراهشان شوند، یا این که زن ، شوهرش را برای نماز صبح بیدار کند یا مرد همراه همسرش دو رکعت نماز قیام بخوانند در این صورت خوشبختی به اوج می رسد ، تو گویی در این صورت این خانه چگونه خواهد بود؟ زیبایی اش. شیرینی اش و عشق در ان!

امتحان کنید، می بینید که مسایل تغییر می کندو عشق زیاد می شود و خداوند برکت می بخشد.


 

نام کتاب: سخنی از دل/مولف: عمروخالد/مترجم: امینه دریانورد

عمرو خالد/         مترجم :آمینه دریانورد /      منبع : سایت رسول الله

توجه:  استفاده از کلیه مقالات و مطالب سایت ” سوزی میحراب” در مجلات،روزنامه ها،سایت ها و برنامه های تلویزیونی و….با ذکر منبع بلا مانع  است.

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا