شبهاتعبادات

عده ای مُغرضانه بر نماز می تازند !

نماز

هنگامی که عده ای به بهانه روشنفکری به استقبال تاریکی می روند !

آن هنگام که خداوند بلند مرتبه ، آدم (ع) را خلق نمودند ، دستور دادند که همه ی ملائکه سجده تکریم برای آدم (ع) به جای آورند ، لذا همه ی آنان فرمان را اجرا کردند ، بجز ابلیس ، امتناع کرد و تکبر ورزید و به صف بی باوران پیوست ؛ خداوند متعال نیز او را از رحمت خویش محروم فرمودند.

[وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَىٰ وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ] بقره/۳۴
و هنگامی (را یادآوری کن) که به فرشتگان گفتیم: برای آدم سجده (ی بزرگ‌داشت و خضوع، نه عبادت و پرستش) ببرید. همگی سجده بردند جز ابلیس که سر باز زد و تکبّر ورزید، و (به خاطر نافرمانی و تکبّر) از زمره‌ی کافران شد.

ابلیس مغرور و سرکش بنا بر عقده و کینه ای که نسبت به  آدم در دل داشت بی کار ننشست و از پروردگار درخواست کرد به او مهلت دهد تا عمری طولانی زنده بماند و دشمنی خویش را بر آدم و نسلش عملی و نمایان سازد و خداوند نیز او را مهلت بخشید.

[قَالَ إِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ] اعراف/۱۵
(خداوند) گفت: شما از زمره‌ی مهلت یافتگانی (و مدّتهای مدید در زمین ماندگار می‌مانی).

شیطان سوگند یاد کرد آدم و نوادگانش را از راه بدر کند و به تلافی محرومیت از بهشت جاویدان ، آنان را نیز با خود همراه گرداند

[قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ] ص/۸۲] گفت: به عزّت و عظمتت سوگند که (در پرتو عمر جاویدان و تلاش بی‌امان) همه‌ی آنان را گمراه خواهم کرد.

از آن لحظه تا کنون ، شیطان ملعون بی کار ننشسته و درصدد گمراه کردن آدمیست و از هر راهی وارد می شود تا او را منحرف کرده و از راه مستقیم به بی راهه بکشاند .

آنان که لگام نفس خویش را دست ابلیس داده و به مرکبی امن برای او و نقشه هایش مبدل شده اند ، هر روز کیدی به کار می گیرند تا با برنامه و آیین پروردگار به مبارزه برخیزند .

هوای خود را اله خویش قرار داده اند و به دنبالش با سرعت هر چه تمام تر در حرکتند .
((انا خیر منه)) را سر لوحه ی کار خویش قرار داده و به ((انی اعلم ما لا تعلمون) پروردگار جهانیان گوششان بدهکار نیست!!
هر بار به مبارزه با بخشی از دین بر می خیزند ،
این بار به سراغ ستون های دین آمده اند ، پایه و اساس اسلام را نشانه گرفته اند، همان رکنی که بعد از شهادتین اساسی ترین رکن اسلام به حساب می آید .

آری آنان نماز را نشانه گرفته اند ، همان رکنی که پیامبر (ص) آن را ستون اسلام به حساب آورده آن گاه که می فرماید :

((الصلاهُ عمودُ الإسلامِ.))ابن عثیمین (١۴٢١ هـ)، شرح البخاری لابن عثیمین ٢/١٩۴ • صحیح

همان فرضی که فرستاده ی پروردگار آن را نور و روشنایی برای خود و مومن معرفی نموده اند.

انس بن مالک به نقل از پیامبر (ص) می فرماید :
الصلاهُ نورُ المؤمِنِ

العجلونی (١١۶٢ هـ)، کشف الخفاء ٢/٣٨ • صحیح • أخرجه ابن ماجه (۴٢١٠ )، وأبو یعلى (٣۶۵۵ )، والقضاعی فی «مسند الشهاب» (١۴۴ )

نمازی که تمام ادیان الهی به خواندن آن دستور داده اند و همه ی پیامبران خود بر آن مواظبت داشته و حتی خانواده خویش را بر انجام آن دستور فرموده اند .
برای نمونه خداوند از اسماعیل (ع) یاد می کند و می فرماید :

[وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ ۚ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَبِیًّا] در کتاب (آسمانی قرآن) از اسماعیل بگو. آن کسی که در وعده‌هایش راست بود، و پیغمبر والا مقامی بود.

وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ وَکَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا
او همواره خانواده‌ی خود را به اقامه‌ی نماز و دادن زکات دستور می‌داد، و در پیشگاه پروردگارش مورد رضایت بود.

اما خلف نا پاک و غیر صالح با تبعیت از شیطان و شهوات خویش آن را(نماز) ضایع کردند و می کنند و نه تنها خود بر آن مواظبت ننموده ، بلکه بر خلاف کار پیامبران و مصلحان به مانعی بزرگ در برابر این فریضه بزرگ مبدل شده و برای نابودی و ضایع کردن آن از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزند .

[فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا] بعد از آنان، فرزندان ناخلَفی (روی کار آمدند و در زمین) جایگزین شدند که نماز را (ترک کردند و بهره‌مندی از آن را) هدر دادند و به دنبال (لذائذ و) شهوات راه افتادند، و (مجازات) گمراهی (خود را در دنیا و آخرت) خواهند دید.

آنان ادعای پیروی از پیامبر اسلام(ص) را دارند و خود را بنده ی پروردگار معرفی می کنند اما بر خلاف دستورات و ارشاداتشان رفتار کرده و راهی خلاف راه و دستور آنان را می پیمایند .

عجیب این است که این افراد نصوص شریعت را به نام مراعات مصالح مردم تعطیل می کنند، گویی شریعت خدا بامصالح مردم در تضاد است .

هدف این افراد آن است که در پوشش “رعایت مقاصد” تمامیت فقه اسلامی و اصول فقه را به چالش بکشند و …

پروردگار جهانیان به خواندن نماز دستور داده و آن را راهی برای رهایی از فحشاء و منکرات معرفی می کند :

[اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاهَ ۖ إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ ۗ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ ۗ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ] عنکبوت/۴۵
(ای پیغمبر!) بخوان آنچه را که از کتاب (آسمانی قرآن) به تو وحی شده است، و نماز را چنان که باید برپای دار. مسلّماً نماز (انسان را) از گناهان بزرگ و از کارهای ناپسند (در نظر شرع) بازمی‌دارد، و قطعاً ذکر خدا و یاد الله (از هر چیز دیگری) والاتر و بزرگتر است، و خداوند می‌داند که شما چه کارهائی را انجام می‌دهید (و سزا و جزایتان را خواهد داد).

رسول بزرگوار و برگزیده ی خداوند نیز آن را ستون دین و نور دیده ی خویش و مومن می نامد اما مدعیان دروغین به تمام دستورات و ارشادات در این زمینه پشت پا زده و تنها بر سر نظر و مرام خویش ایستاده اند و می خواهند و در تلاشند نماز را از فرضیت بیندازند ، انگار خود را از خدا و رسولش عالم تر و دلسوز تر به خلق خدا در نظر گرفته اند.

این گروه که از امت و میراث گذشته ی خود بیگانه گشته اند ، به قول دکتر قرضاوی ؛ چنان به خود بینی و غرور مبتلا شده اند که از دیدن حقایق کور و ناتوان شده اند .
آنان با نگاهی تحقیر آمیز و توهین گونه به میراث ما و امامان ما می نگرند ، در حالیکه نگرشی قدسی به غرب و فرهنگ غربی دارند .
باز دکتر قرضاوی در باره این عده می فرماید : هر گاه که آثار آنان را مطالعه می کنم ، این فرموده ی پروردگار را به یاد می آورم :

[وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا کِتَابٍ مُنِیرٍ
گروهی از مردم درباره‌ی (یگانگی آفریدگار و صفات و افعال و اعمال) خداوندگار بدون هیچ دانشی و رهنمودی و کتاب روشنگری به مجادله می‌پردازند.

[ثَانِیَ عِطْفِهِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّه …] مستکبرانه دوشهایشان را بالا می‌اندازند و مغرورانه رویشان را برمی‌گردانند تا (بدین وسیله مردمان را از راه خدا) گمراه سازند… [حج / ۸،۹]

این است که باید بگوییم ، بعضی از روشنفکر نمایان به روشنایی (الصلاه) و … پشت کرده و به استقبال تاریکی می روند .
یعنی به بهانه ی روشنفکری تاریکی را برای خود و دیگران به ارمغان می آورند .
والسلام

از طريق
یونس سلیمان زاده / قەڵاجۆغە
منبع
سوزی میحراب
نمایش بیشتر

یونس سلیمان زاده

استان آذربایجان غربی- بوکان نویسنده و مترجم فعال و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا