خانواده

عوامل موثر در محو آثار گناهان (پایانی)

در اینجا به برخی از عوامل که بر اساس تعالیم اسلامی در محو آثار گناهان موثرند اشاره خواهد شد.

علامه قرضاوی در کتاب «توبه» مکفرات را به حمام تشبیه داده و پنج حمام شستشوی آلودگی گناه را چنین بر شمرده است:
1ـ حمام توبه
نخستین حمام برای گناهکار “توبه” است که از مهمترین ثمرات آن تکفیر سیئات و مغفرت گناهان است. توبه گناهان گذشته را نابود می سازد، همان گونه که اسلام آثار کفر و جاهلیت را به طور کلی از میان می برد.
خداوند در قرآن می فرماید: «یا أیهاالذین آمنوا توبوا إلی الله توبة نصوحا عسی ربکم أن یکفر عنکم سیئاتکم و یدخلکم جنات». [تحریم: 8 ای مومنان! به درگاه خداوند برگردید و توبه خالصانه ای بکنید. امید است پروردگارتان گناهانتان را محو نماید و شما را وارد باغ‏های بهشتی کند.
آن حضرت- صلی الله علیه و سلم- می فرماید: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له» [سنن ابن ماجه:4250] کسی که از گناه توبه کند انگار گناه از او سر نزده است
2ـ حمام استغفار
حمام دوم، “استغفار” است که به عنوان مکمل توبه به شمار می رود، بلکه در واقع خود استغفار، توبه می باشد.
از انس روایت شده که می گفت: هنگامی که این آیه نازل شد: «والذین إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب إلا الله». [آل عمران: 135] (و آنان که چون کار زشتی کنند و یا بر خود ستم روا دارند خدا را به یاد می آورند و برای گناهانشان آمرزش می خواهند و چه کسی جز خدا گناهان را می آمرزد.) شیطان ملعون به گریه افتاد.
حضرت عایشه- رضی الله عنها- فرموده اند: «طوبی لمن وجد فی صحیفته استغفارا کثیرا» [سنن ابن ماجه:3818] خوشا به حال کسی که در کارنامه اش استغفار فراوان باشد.
3- حمام حسنات و طاعات
حمام سوم که گناهکار در آن گناهان خود را می شوید “حمام حسنات و طاعات” است. همان گونه که خداوند متعال می فرماید: «إن الحسنات یذهبن السیئات». [هود: 114] نیکی‏ها ، بدی‏ها را از بین می برد.
آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- در توصیه خود به حضرت ابوذر- رضی الله عنه- فرمودند: «و اتبع السیئة الحسنة تمحها» [سنن ترمذی: 1987] (به دنبال بدی، نیکی کن تا بدی را از میان برد.)
در رأس فهرست حسنات “توحید” قرار دارد؛ وضو، نماز، روزه، صدقه، حج، نیکی به پدر و مادر هر کدام نقش بسیار مهمی در پاک کردن و محو گناهان دارند.
4ـ حمام مصائب و مشکلات
از بزرگترین عوامل کفارات گناهان و خطاهای انسان آن است که خدای متعال شخص مسلمان اعم از زن و مرد را به مصائب و گرفتاری‏های دنیوی مبتلا می کند، مانند امراض و بیماری ها، تنگدستی، از دست دادن عزیزان، از بین رفتن اموال، غربت از وطن و یاران، در بند و زندان افتادن، گرفتار شدن به هم و غم و تمام گرفتاری ها و مصائب جسمی و روحی که انسان در این زندگی دنیوی مبتلا می شود.
با مبتلا شدن انسان به این مصائب او در مقابل قدرت و توانایی و بی نیازی مطلق الهی احساس ضعف و تنگدستی و فقر می نماید و فرصتی برای محاسبه نفس و رجوع به مولا و سرپرست خویشتن را به دست می آورد، پروردگارش را می خواند و به سویش بازمی گردد و می گوید: «رب إنی ظلمت نفسی فاغفرلی»
(پروردگارا! من به خود ظلم و ستم نمودم. از گناهان من درگذر و مرا ببخش.)
در حدیث آمده است: «ما یصیب المسلم من نصب و لا وصب و لا هم و لا حزن و لا أذی و لا غم حتی الشوکة یشاکها إلاّ کفر الله بها خطایاه» [متفق علیه] (هیچ خستگی بیماری، غم و اندوه، اذیت و شکنجه ای به مسلمان نمی رسد حتی خاری که به پایش می رود مگر این که خداوند- جل جلاله- در برابر آن گناهانش را می آمرزد.)
5- حمام حدود و مجازات شرعی
اجرای حدود و عقوبات شرعی یکی دیگر از مکفرات است.
لازم است کسی که مرتکب زنا شده بر او حد زنا، کسی که دزدی نموده بر او حد دزدی، کسی که بر دیگری تهمت زنا بسته بر او حد بهتان، و کسی که شراب نوشیده بر او حد شراب جاری گردد. در حیث آمده است: «من أتی منکم حداً فأقیم علیه فهو کفارته» [متفق علیه] (هر کدام از شما مرتکب گناه مستوجب حد گردید و حد شرعی بر او جاری گردید، آن حد موجب کفاره گناه اوست.)
تمام این‏گونه حمام‏ها، کفارات گناهان و خطاهای بندگان می باشند. اگر بنده ای خود را با این حمام‏ها پاک و آراسته نگرداند، در حیات برزخی پاک خواهد شد که عذاب قبر ثابت و از قضایای ثابت دینی است و اگر با عذاب قبر پاک نگردد- پناه بر خدا- آتش دوزخ بایستی آن را پاک کند.

نگارنده: مولوی رضا رخشانی

منبع : وبلاگ حدیث عشق

بخش اول (ورود)

بخش دوم (ورود)

بخش سوم  (ورود)

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا