اصولفتاوی

فتاوای رمضانی(در چه سنی کودکانمان را به روزه گرفتن وادار کنیم ؟)

سوال از شما ، پاسخ از سوزی میحراب

با سلام خدمت مدیران پرتوان و زحمتکش سوزی میحراب
احتراماً این جانب دختر بچه ای نُه ساله دارم ؛ خیلی مشتاق است روزه بگیرد ؛ می ترسم اگر روزه بگیرد سلامتی اش به خطر بیفتد . ممنون می شوم بفرمایید در چه سنی فرزندانمان را به روزه گرفتن تشویق و وادار نماییم؟
سوال از : فاطمه محمدی


سوزی میحراب : سلام علیکم و رحمت الله و برکاته
آرزوی هر پدر و مادر مسلمانی این است که فرزندانش اهل نماز روزه و نماز باشند؛ البته وظیفه والدین مسلمان نیز این است که فرزندانش را برای انجام عبادت پروردگار پرورش دهد.
والدین توجه کنند با توجه به فرموده پیامبر صلی الله علیه و سلم ، از هفت سالگی بایستی کودکانمان را وادار به نماز خواندن کنیم؛ اما برای روزه گرفتن کودکانی که هنوز به سن بلوغ یا تکلیف نرسیده اند و روزه برآنان واجب نشده است؛ هیچ سنی مشخص نشده است.
با این وصف و با توجه به وضعیت جسمانی و مقاومت آنان و تفاوت های فردی کودکان ، نحوه وادار کردن به روزه متفاوت است ؛ ولی در هرحال بهتراست از همان دوران شش تا هفت سالگی آنان را با روزه گرفتن عادت دهیم تا پس از رسیدن به سن بلوغ مشکل نداشته باشند.
ولی توجه به دو نکته در پرورش کودکان بر روزه داری مهم است ؛ نخست اینکه در آموزش روزه نباید انتظار داشت کودک با دو یا چند روز روزه داری ، به این عمل عادت کند؛ بلکه این عبادت فرایندی طولانی است.
و بالاخره دوم این است که باید توانایی جسمانی کودک را در نظر گرفت و متناسب با آن از او انتظار روزه داری داشت.
امام (القراقی) می گوید: اگر بچه ده ساله شد و توانایی روزه گرفتن را داشت باید تشویقش کنیم که روزه بگیرد.
ابن قدامه می گوید: « هر چند برای روزه دستور صریحی وجود ندارد ولی با قیاس بر نماز همین شرایط سنی و آموزشی برای روزه هم می توان قایل شد . چرا که هر دو عبادت بدنی هستند البته چون روزه دشوار تر است نیازمند توانایی بیشتری است. (المغنی مع الشرح۳/۹۰)
والدین گرامی برای علاقمند نمودن فرزندانشان به روزه از راه های پیشنهادی زیر می توانند استفاده کنند:
-روزه و ماه رمضان را برای کودکان جذاب نشان دهیم و با برشمردن محاسن و جاذبه های رمضان به تشویق آنان بپردازیم.
– چه زیبا خواهد بود به مناسبت آمدن رمضان جشن کوچکی را با حضور کودکانمان برگزار نموده و با شیرینی و نقل و نبات به استقبال این ماه مبارک برویم.
لازم است قبل ازاینکه کودکان را باروزه آشنا کنیم تمامی سئوالهایی که دراین رابطه برای آنان بوجود آمده جواب داده شود .
– همچنین لازم است برای کودکانی که روزه می گیرند اهمیت ویژه ای قائل شویم.
-تلاش کنیم کودکی که می خواهیم او را برای روزه گرفتن تربیت کنیم – بخصوص کودکان نه یا ده ساله- برای سحری خوردن بیدارشان کنیم زیرا آنان برای روزه گرفتن به انرژی نیاز دارند و سحری خوردن مبارک است همانگونه که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است : سحری بخورید که در آن برکت است.
– با بچه های روزه دارمان در طول روز صمیمی باشیم؛ چرا که بازی کردن با بچه های روزه دار و سرگرم نمودنشان بویژه در ساعت های پایانی روز یکی از سنت های دیرین نبوی و اصحاب و سلف صالح امت می باشد.
جادارد همین رمضان ؛ نه سال آینده که شاید دیر باشد؛ دست فرزندانمان را بگیریم و جهت شرکت در نماز جماعت و گوش فرا دادن به سخنان هدفمند و تاثیرگذار برخی دعوتگران موفق و خوش نام، با آن ها به مساجد محله و شهر مان سر بزنیم و در کنار آن ها به صیام و قیام بپردازیم .
خداوند داناتر است


بخش فتاوی و فقه «سوزی میحراب»

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا