اصولفتاوی

فتاوای رمضانی (چگونه اطمینان حاصل کنیم که رمضان یا شوال است؟ )

سوال از شما ، پاسخ از سوزی میحراب

خدمت مدیریت سوزی میحراب عرض سلام دارم.
احتراماً همچنانکه اطلاع دارید در کشور ما هر سال به دلایل مختلف مردم مسلمان در اینکه دقیقا چه روزی رمضان یا شوال است دچار سردرگمی می شوند و عده ای یک روز قبل از رمضان را روزه می گیرند ، با توجه به شرع مبین اسلام چگونه رمضان و یا هر ماه دیگر قمری مشخص می شود و مسئولیت ما به عنوان یک مسلمان چیست؟
با تشکر : یوسفی از سردشت


سوزی میحراب :با سلام خدمت دوستان در سوزی میحراب باید به استحضار شما بزرگواران برسانیم حلول ماه مبارک رمضان مطابق حدیث نبوی و قرآن کریم از دو طریق مشخص می گردد:
اول: رویت ماه، اگر مسلمانان موفق به رویت ماه شوند فردای آن رمضان است . خداوند جل و جلاله می فرماید: « ….فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ »….. پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد
اگر منبع مطمئنی رویت ماه را تایید کرد، وظیفه شما این است که مراتب را باور کنید و مطابق آن روزه بگیرید.
همچنین از ابوهریره رضی الله عنه، روایت است که پیامبرصلی الله علیه وسلم، فرموده اند: صوموا لرویته و افطروا لرویته فان غم علیکم فاکلمو عده شعبان ثلاثین(۱) یعنی: با دیدن هلال ماه روزه بگیرید و با دیدن دوباره آن افطار کنید و اگر رویت حاصل نشد آن گاه سی روز ماه شعبان را به اتمام برسانید.
دوم: با شمردن و احتساب سی روزه ماه شعبان ، اطمینان می یابیم که رمضان است. طولانی ترین ماه هجری قمری سی روز است نه بیشتر ؛ پس از تکمیل شدن سی روزه رمضان خواهد بود. البته برخی از ماه های سال قمری بیست و نه روز می باشد.
پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید : اگر رویت ماه برایتان مقدور نشد آن گاه سی روز ماه شعبان را به اتمام برسانید.
خداوند داناتر است
بخش فتاوی و فقه «سوزی میحراب»

از طريق
sozimihrab
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا