عباداتفتاوی

فتاوای رمضانی ویژه بانوان(۳-۲)

سؤال(۶): آیا زنی که اندکی بعد از اذان صبح از قاعدگی پاک شود، می‌توانده روزه بگیرد؟

جواب: اگر زنی کمی بعد از اذان صبح پاک شده باشد، می‌تواند روزه‌اش را بگیرد، ولی اگر بعد از اذان صبح پاک نشود، درست نیست که روزه باشد، بلکه باید بعد از ماه رمضان روزه‌اش را بگیرد.

والله اعلم (فتوای شیخ عبدالله بن جبرین)

سؤال(۷): مدت عادت ماهانه‌ام بین هفت تا هشت روز است، اما بعضی وقت‌ها در روز هفتم هیچ خونی نمی‌بینم، نمی‌دانم آیا پاک شده‌ام یا نه، چه کار کنم؟ آیا بر من واجب است که روزه بگیرم و نماز بخوانم؟

جواب: عجله نکن تا زمانی که آبی سفید می‌بینی، که خانم‌ها خود به این آگاهترند، اگر این را دیدی که نشانه پاک بودنت است، نماز و روزه واجب می‌شود و باید آنها را انجام دهی.

(فتوای بن بازه(ر.ح) است)

سؤال(۸): حکم خونی که در مدت غیر از عادت ماهانه‌ دیده می‌شود چیست؟ مدت عادت ماهانه‌ی من در هر ماه تنها هفت روز می‌باشد، اما بعضی وقت‌ها این خون در زمان خودش نمی‌آید که این حالت هم یکی دو روز طول می‌کشد، آیا در این مدت نماز و روزه را می‌توانم انجام دهم یا نه و بعد از پاک شدنم آنها را قضا کنم؟

جواب: این خون مربوط به خون عادت ماهانه نمی‌باشد، خانمی که در عادت ماهانه قرار دارد در این مدت نمی‌تواند نماز و روزه انجام دهد، نمی‌تواند قرآن بخواند یا با همسرش همبستر شود. اگر خونش زرد رنگ بود، این خون استحاضه است، نباید نماز بخواند و روزه بگیرد، اما بعداً تنها روزه‌هایش را می‌گیرد.

(فتوای ابن بازه(ر.ح) است)

سؤال (۹): حکم زنی که یک هفته قبل از ماه رمضان زایمان کرده باشد و قبل از چهل روز پاک شده باشد، آیا روزه بر او واجب است؟

جواب: بله اگر زمانی که از نفاس(خون بعد از زایمان) پاک شد، که زن خودش می‌داند که پاک شده یا نه، نماز و روزه بر او واجب است و اگر این پاک شدن حتی یک هفته بعد از زایمان باشد، باز هم نماز و روزه واجب می‌شود. خیلی از زنان بعد از زایمان خونی ندارند، لذا درست نیست که این خانم چهل روز به این روش (بدون نماز و روزه) بماند و اگر هم این خون بیشتر از چهل روز طول بکشد و تغییر نکند، خون نفاس به حساب می‌آید.

سؤال(۱۰): اگر زنی قبل از چهل روز پاک شد، آیا نماز و روزه بر وی واجب می‌شود؟ اگر بعد از این مدت به عادت ماهیانه افتاد، باید روزه‌اش را افطار کند؟ اگر بعد از این هم پاک شد آیا لازم است که نماز و روزه‌هایش را بگیرد؟

جواب: اگرزنی قبل از چهل روز پاک شود، استحمام می‌کند و نماز و روزهایش را به خوبی انجام می‌دهد و اگر در روز چهلم خون آمد، روزه‌اش را می‌شکند و نماز هم نمی‌خواند، در این وضعیت برای همسرش هم درست نیست که با وی همبستر شود، که این هم حکم نفاس است.

اگر قبل از چهل روز پاک شد، استحمام می‌کند و نماز و روزه هایش را به جای می‌آورد و اگر بعد از چهل روز خون باز هم ‌آمد، این خون مشخص است که حیض نیست و نباید بخاطر این چیزها از نماز و روزه‌هایش دست بکشد، که در این زمان می‌تواند از پنبه استفاده کند، ولی بهتر است برای هر نماز وضوی تازه بگیرد. چون پیامبر(صلی‌الله علیه وسلم) برای این مورد به زنان فرمان داده تنها زمانی که در عادت ماهانه هستند، نباید نماز بخوانند و روزه بگیرند.

ادامه دارد

تهیه و ترجمه : ناهید ایران

از طريق
ناهید ایران
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

ناهید ایرانی

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا