اصول

فتاوای فقهای معاصر در مورد «زکات فطر»

✅ چه  موقع زکات فطر باید پرداخت شود؟

سوال: آیا مهلت پرداخت زکات فطر، بعد از نماز عید تا آخر همان روز است؟

جواب:

وقت دادن زکات فطر بعد از نماز عید آغاز نمی شود بلکه موقع غروب خورشید در آخرین روز رمضان تا انتهای نماز عید فطر که مصادف با اولین شب ماه شوال است موقع دادن زکات فطریه است ابن عباس ـ رضی الله عنه از پیامبر صل الله علیه وسلم روایت می کند پیامبر فرمود: [ من أداها قبل الصلاه فهی زکاه مقبوله،  و من أداها بعد الصلاه فهی صدقه من الصدقات ]

هر کس زکات فطر را تا قبل از نماز عید بپردازد زکات وی قبول است اما هر کس تا بعد از نمازعید، زکات فطر را نپردازد،  فطریه اش مقبول نیست و تنها به عنوان صدقه ای از صدقات محسوب خواهد شد.

ابن عمر رضی الله عنه نقل می کند که فرض رسول الله صدقه الفطر من رمضان ….، وقال فی آخره: وکانوا یعطون قبل ذلک بیوم أو یومین] پیامبر صلی الله علیه وسلم زکات فطر را در رمضان واجب کرد و در ادامه فرمود: می توانید یکی یا دو روز قبل از عید آن را بپردازید،  جایز است که یک یا دو روز قبل از عید نیز زکات فطر پرداخت شود .

هر کس آن را از وقت تعیین شده به تأخیر بیندازد خود را دچار گناه کرده است ولازم است او از این کار خود پشیمان شود و  توبه کند و آن را به فقیران و مستحقان پرداخت نماید.

✅ زکات فطر جنین

سوال:  آیا برای جنینی که در شکم مادرش است لازم است برای او زکات فطر داده شود یا خیر؟

جواب:

سنت است زکات فطر او پرداخت شود اما واجب نیست؛ چون دلیلی بر واجب بودن آن وجود ندارد.

منبع فتاوی اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه و الافتاء-فتوای شماره (۲۸۹۶) ـ جزء نهم صفحه (۳۷۳)

منبع:فتاوی اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه والافتاء ـ فتوای شماره (۱۴۷۴) ـ جزء نهم صفحه ی (۳۶۶)

 

✅ حکم زکات فطر

 آیا حدیث (لا یرفع صوم رمضان حتی تعطی زکات الفطر)روزه ی رمضان کسی قبول نمی شود تا زمانی که زکات فطر او پرداخت شود» صحیح است؟

و اگر انسان مسلمان به دلیل فقر و تنگ دستی توانایی دادن زکات فطر را نداشته باشد آیا بر او واجب است زکات فطر را بپردازد؟

جواب:

زکات فطر بر هر مسلمانی چه  زن ، مرد، کودک و جوان واجب است اما انسان فقیر مادام که به اندازه ی یک شب و روز غذای خود و خانواده اش بیشتر باشد، آن وقت باید فطریه اش را بپردازد.

 ابن عمر ـ رضی الله عنه می فرماید: (فرض رسول الله زکاه الفطر صاعا من تمر ا و صاعا من شعیر، علی العبد و الحر والذکر والانثی والصغیر والکبیر من المسلمین و أمر بها ان تؤدی قبل خروج الناس الی الصلاه)[۱]

پیامبر صلی الله علیه وسلم زکات فطر را یک صاع خرما یا یک صاع از جو بر انسان مسلمان ؛ برده باشد یا آزاده، زن باشد یا مرد، کوچک باشد یا بزرگ، واجب اعلام کرد و امر کرد قبل از رفتن به نماز (عید) آن را بپردازند.

ابو سعید خدری فرمود:[کنا نخرج زکاه الفطر اذ کان فینا رسول الله  صاعا من طعام ، او صاعا من تمر،  او صاعا من شعیر، او صاعا من زبیب، او صاعا من اقط][۲]

هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وسلم در بین ما بود زکات فطر را یک صاع خرما یا یک صاع از جو یا یک صاع از کشمش و یا صاع کشک می دادیم.[۲]

هر کس زکات فطر را پرداخت نکند دچار گناه شده و قضای آن بر او واجب خواهد بود.

منبع: اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه  والافتاء(۳۶۴/۹)

[۱]متفق علیه،  بخاری[۲] متفق علیه

تهیه و ترجمه : ناهید ایران

نمایش بیشتر

ناهید ایرانی

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا