اصول

فتواهایی در باره رمضان و روزه (۶)

 

 ✅ روزه گرفتن برای سلامتی یا کم کردن وزن

۱- سوال: حکم کسی که روزه می گیرد تا سلامتیش را بدست آورد یا وزنش کاهش پیدا کند؟

 پاسخ:اگر هدفش تنها این باشد پس در روز قیامت بدون توشه و پاداش است و هیچ پاداش جز این نخواهد داشت .

خداوند متعال می فرماید:من کان یرید العاجله عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید ثم جعلنا له جهنم یصلاها مذموما مدحورا و من اراد الاخره و سعی لها سعیها و هو مومن فاولئک کان سعیهم مشکورا (الاسراء۱۸-۱۹)

ضروری است فرد مسلمان نیتش را با حدیث پیغمبر صلی الله علیه و سلم تنظیم کند : من صام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه)(صحیح الترغیب ۱/۴۱۵)(هر کس با ایمان و به امید پاداش رمضان را روزه بگیرد از گناهانش بخشیده می شوند)

پس لازم است بر دعوتگران که کلمه (احتسابا)را برای مردم توضیح دهند و به آنها بفهمانند که منظورشان از روزه چیست و برای چی روزه فرض شده است؟

 ایمان آوردن کافر در ماه رمضان

۲-سوال:اگر در ماه رمضان کافری ایمان آورد، بچه ای بالغ شود،بیماری شفا یابد ، مسافری به منزلش برگشت،زن حائضی پاک گشت، چه باید بکنند؟

پاسخ : اگر در ماه رمضان کافری ایمان آورد و بچه ای بالغ شد، پس باید تا پایان روز از خوردن و آشامیدن بپرهیزند ؛ البته بر آنان واجب نیست که روزه های رمضان یا روزه های سال های دیگر را قضا کنند؛ چون در گذشته تکلیفی متوجه آنان نبوده است.

مریضی هم که در رمضان شفا می یابد، زن حائضی که پاک می گردد، مسافری که به منزل باز می گردد بهتراست در این روز از خوردن خود داری کنند و بعدا باید این روزه و روزه های گذشته اشان که نگرفته اند را قضا کنند.

مردی سالمند که حواسش جمع نباشد چگونه روزه بگیرد.

۳- سوال:مردی که پیر و فرتوت شده طوری که اطرافیان و حتی فرزندان خود را نمی شناسد، چنین شخصی می تواند روزه بگیرد؟

پاسخ:اگر حالش آن طور  وخیم است که گفته شد نماز و روزه و فدیه بر او واجب نیست،اگر هم بعضی وقت ها حالش متعادل می شود ولی بعضی اوقات وضعش وخیم می شود باید با توجه شرایطی که از آن بر خوردار است روزه بگیرد و نماز اقامه کند . 

 ✅روزه شخص مریض.

۴-سوال: حکم روزه مریض چیست؟

پاسخ : اگر پزشک تشخیص داد که روزه برای سلامتی شخصی ضرر دارد ؛ نباید روزه بگیرد؛ ولی اگر تشخیص داد  که روزه مریضی را بیشتر می کند یا بهبودیش را به تاخیر می اندازد و یا باعث درد زیاد برای آن شخص می شود در این حالت ها بهترست روزه  نگیرد و بعدا قضایش کند.

  روزه کسی که پزشک او را از روزه گرفتن منع کرده است

۵-سوال:کسی که به زخم معده دچار شده و پزشک هم گفته است که او به مدت پنج سال نمی تواند روزه بگیرد ،ذ حکم چنین شخصی چیست؟

پاسخ:اگر پزشکی که او را از روزه گرفتن منع کرده انسانی مطمئن و با ایمان و امین و درستکار باشد، باید طبق تشخیص او رفتار شود،پس باید رمضان را روزه نگیرد و بعد که سلامتیش را بدست آورد روزه هایش را قضا کند ، چون خداون سبحان می فرماید: فمن کان منکم مریضا او علی سفر فعده من ایام اخر انسان های مریض و مسافر روزه هایشان را در زمان دیگری بگیرند. 

 توانایی ندارد ک برای روزه داری

۶-سوال: حکم کسی که به خاطر نداشتن توانایی نمی تواند روزه بگیرد، عده ای به علت مریضی که امیدی برای بهبودیش نیست یا سالخوردگانی که نمی توانند روزبگیرند اینگونه اند ، حکم این گونه اشخاص چیست؟

پاسخ: این گونه اشخاص باید اطعام یک مستمند ،از خوراک معمولی روزانه خود،(یک کیلو نیم برنج)  را در آغاز ماه رمضان به عنوان فدیه  بپردازد؛ چون انس (رض)این گونه رفتار می کرد ؛ الابته  می تواند فدیه اش را در وسط یا آخر ماه هم بپردازد.

✅   بیماری که به شفا امید دارد.

۷-سوال:بیماری که پزشک به او امید سلامتی و بهبودی را داده است آیا می تواند به جای روزه فدیه بپردازد؟

پاسخ: خیر،طعام  دادن بجای روزه چنین شخصی  جایز نیست، باید بعد از شفای مریضیش روزه هایش را قضا کند.

روزه مریضی که امیدوار است شفا یابد.

۸- سوال:فردی بیماراست و پزشک ها به او گفته اند که به زودی شفا می یابد، ولی پیش از شفا یافتن فوت می کند، این گونه اشخاص حکمشان چیست؟

پاسخ:چون روزه یکی از حقوق الله سبحانه وتعالی است پس قضای آن بر او واجب نیست چون پیش از بدست اوردن سلامتی فوت کرده است، حج هم  اینگونه است.

✅ شخصی مقداری از روزه های رمضان را گرفته ولی توانایی گرفتن روزه های دیگر را ندارد.

۹- سوال:فردی مقداری از ماه رمضان را روزه بوده ؛ ولی در ادامه توانایی روزه داری را ندارد، حکم چنین شخصی چیست؟

پاسخ : اگر کارش دوام ندارد باید صبر کند تا اتمام کار و بعد روزه هایش را قضا کند،اما اگر ناتوانیش به خاطر کار همیشگی اش است ؛ در این صورت  برای هر روزش خوراک مستمندی را باید بپردازد.

بوسیدن همسر در رمضان.

۱۰- سوال:حکم بوسیدن همسر یا فرزند  در رمضان چیست؟

پاسخ: اگر احساس کرد با بوسیدن هیچ چیزی از بدنش خارج نمی شود پس بوسه اشکال ندارد .چون در صحیحن وارد شده که پیامبرصلی الله علیه و سلم، در حالی که روزه بود همسران را بوسید ولی اگر با بوسیدن منی از بدنش خارج می شد یا نمی تواند ضمانت خودش را بکند پس نباید انجامش دهد ،چون اگر در هنگام بوسیدن یا دست زدن منی خارج شد روزه شخص باطل می شود.

 

سه‌رچاوه‌کان:

المغنی مع الشرح الکبیر – الجزء الثالث.

-مجموع الفتاوى لابن تیمیه – الجزء الخامس والعشرون.

مجالس شهر رمضان -للشیخ محمد بن صالح العثیمین.

مجله البحوث الإسلامیه – العدد الرابع عشر.

-فتاوى مجله الدعوه.

-فتاوى نور على الدرب – للشیخ عبد العزیز بن باز.

– فتاوى نور على الدرب – للشیخ محمد بن صالح بن عثیمین.

 

*نویسنده: محمد صالح المنجد

 المنبع: مجله البیان – صید الفوائد

                                                                     

برای مشاهده بخش اول اینجا را کلیک کن

 برای مشاهده بخش دوم اینجا را کلیک کن

 برای مشاهده بخش سوم اینجا را کلیک کن

 برای مشاهده بخش چهارم اینجا را کلیک کن

 برای مشاهده بخش پنجم اینجا را کلیک کن

نمایش بیشتر

ژیان

استان آذربایجان - سردشت مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا