اصول

فتوای دکتر علی قرداغی: نمازگزاران سریلانکایی در محل کارشان نماز بگذارند؛ نه در مسجد!!

عدم حضور مسلمانان سریلانکا در نماز جمعه از ترس حمله بودایی ها !

فتوایی از  پروفسور دکتر علی قرداغی دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمین در باره شرایط دشوار مسلمانان سریلانکا:
سوال :
آیا برای ما – مسلمانان سریلانکایی-جایز است به منظور محافظت از منزل , محل کار و بازرگانی و مغازه هایمان در وقت نماز جمعه , در مقابل حمله بودایی ها, در نماز جمعه شرکت نکنیم?

پاسخ:

ابتدا خواستار جوی آرام و برقراری امنیت کامل و نفی هرگونه خشونت از طرف بودایی های نژادپرست برای هموطنان مسلمان آن کشور هستیم امیدوارم سریلانکا به میانماری دیگر تبدیل نشود.

ثانیا: باتوجه به وضع ناهمواری که فعلا بر مسلمانان سریلانکا حاکم است، با عمل کردن و دست آویختن به رخصت ، تا رفع وضع فعلی و برطرف شدن ترس و دلهره، برای مسلمانان این کشور جایز است که نماز ظهر را در منزل یا محل کار به جا بیاورند و از شرکت در نماز جمعه معافند ..

دلایل زیادی بر جواز چنین عملی در قرآن وسنت یافت می شود ، برای مثال خداوند متعال در سوره بقره آیه ۲۸۶ می فرماید (لا یکلف الله نفسا الا وسعها) خداوند به هیچ کس جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمی کند.
علاوه بر اینکه حفظ دین، نفس، عقل، نسل و مال که ضروریات پنج گانه نامیده می شوند و از مقاصد شریعت و اهداف کلی آن به حساب می آیند ، پس برای حفاظت از آن ها درست و روا می باشد که از انجام این فریضه الهی کوتاهی شودـ

پبامبر خدا نیز صلی الله علیه وسلم درحدیثی به شماره ۵۱۵ و ۷۹۳ که ابوداود و ابن ماجه روایتش کرده اند ، می فرماید: ترس یا مریضی برای هر فرد مسلمانی عذر به شمار می آید .

امام شافعی نیز در کتابش (الام) می فرماید، هر مسلمانی که به خاطر رفتن و شرکت در نماز جمعه مورد هجمه و تعرض حاکم قرار گیرد و موجب دستگیری و زندانیش شود ،برایش جایز است که نماز جمعه را ترک نماید. 
ابن قدامه مقدسی صاحب کتاب المغنی  هم می گوید: برای چنین کسانی جایز است که از شرکت در  نماز جماعت و جمعه پرهیز کنند.
جمهور فقها بر این باورند که ترس از هلاک نفس وجان و محافظت از مال و ناموس ،در مقابل حمله دشمن، از جمله عذرهایی هستند که برای دارنده آن جایز می باشد که  در نماز جمعه شرکت ننموده و به جای نماز جمعه، نماز ظهر را ادا نماید.

منبع: سایت پروفسور قرداغی

تهیه و تزجمه : زانیار درختی – سردشت

نمایش بیشتر

زانیار درختی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی سردشت دانشجو و طلبه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا