تاریخ

قران کلام خدا از منظر اهل سنت (2-2)

عقیده اهل سنت و جماعت در مورد قرآن
قسمت دوم
یکی از دلایل واضح و سریع مبنی بر اینکه قرآن کلام خداست و پیامبر(ص) فقط نقش یک مبلغ از جانب خدا را داشته است و کوچکترین دخالت و نقشی در آوردن این قرآن نداشته است این آیات شریفه از سوره الحاقه آیات 47-44می فرماید : ( وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ ﴿٤٤﴾ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ﴿٤٥﴾ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ ﴿٤٦﴾ فَمَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ عَنْهُ حاجِزِينَ﴿٤٧﴾  اگر پیغمبر پاره‌ای سخنان را به دروغ بر ما می‌بست. (۴۴) ما دست راست او را می‌گرفتیم. (۴۵) سپس رگ دلش را پاره می‌کردیم. (۴۶) و کسی از شما نمی‌توانست مانع (این کار ما در باره‌ی) او شود (و مرگ را از او باز دارد). (۴۷)
این آیه مبارکه دو نکته مهم را بیان می کند.
اول : اینکه خط بطلان می کشد بر این عقیده و باور باطل و منحرف که گویند این قرآن را محمد از جانب خویش آورده است .
دوم : به صراحت اعلام می داردکه این قرآن کلام خداست و کلام محمد نیست و محمد (ص) فقط نقش یک مبلغ را داشته است. بنابراین نمی توانست نه از وحی بکاهد و نه به آن بیفزاید از همین منظر حضرت عایشه(رض) می فرماید: هر کس برایت تعریف کرد و گفت که محمد(ص) چیزی از وحی را کتمان کرده او را تصدیق مکن خداوند در سوره مائده آیه 67می فرماید:
( يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾ ای فرستاده (ی خدا، محمّد مصطفی!) هر آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است (به تمام و کمال و بدون هیچ گونه خوف و هراسی، به مردم) برسان (و آنان را بدان دعوت کن)، و اگر چنین نکنی، رسالت خدا را (به مردم) نرسانده‌ای (و ایشان را بدان فرا نخوانده‌ای. چرا که تبلیغ جمیع اوامر و احکام بر عهده تو است، و کتمان جزء از جانب تو، کتمان کلّ بشمار است). و خداوند تو را از (خطرات احتمالی کافران و اذیّت و آزار) مردمان محفوظ می‌دارد (زیرا سنّت خدا بر این جاری است که باطل بر حق پیروز نمی‌شود. و) خداوند گروه کافران (و مشرکانی را که درصدد اذیّت و آزار تو برمی‌آیند و می‌خواهند برابر خواست آنان دین خدا را تبلیغ کنی، موفّق نمی‌گرداند و به راه راست ایشان) را هدایت نمی‌نماید.
3- ما اهل سنت و جماعت بر این باوریم هر کسی خواستار تحریف یا تنقیص و افزایش در قرآن باشد به خدا و کتابش کافر گشته و سخن او همانند سخن مشرکینی همچون ولیدین مغیره و ابوجهل خواهد بود که می گفتند اِن هذا اِلَّا سحرٌ یُؤثر – این سحری است که از دیگران یاد گرفته است.
دانشمندان علوم قرآنی کیفیت نزول قرآن را از مهمترین مباحث علوم قرآنی می دانند چون شناخت کیفیت نزول قرآن ، واینکه بر چه کسی ، و در چه زمانی، نازل شده است لازم و ضروری است.
(مراحل نزول قرآن)
مرحله اول : کتابت قرآن در لوح المحفوظ، همچنانکه قبلاً اشاره کردیم ما بر این باور و اعتقادیم که قرآن کلام خداست و خدا به آن تکلم نموده و آنرا در لوح المحفوظ به ودیعه گذاشته است خداوند در سوره بروج آیات 22-21 می فرماید : ( ‏بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ‏ – ‏فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ‏‏ )( اين سخن سحر و دروغ نيست ) بلكه اين ، قرآن بزرگوار و عاليقدر است . ‏‏ در لوح محفوظ جاي دارد ( و دست نااهلان و شياطين و كاهنان هرگز به آن نمي‌رسد ، و از هرگونه تغيير و تبديل و زياده و نقصاني بركنار و در امان است ) . ‏
این همان کتاب مکنون است که جز پاکان به آن دست نمی زنند سوره واقعه آیات 79-77 می فرماید: (‏إ ِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ‏ – ‏فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ‏- ‏لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ‏ )‏ هر آينه اين ( چيزي را كه محمّد با خود آورده است ) قرآن گرانقدر و ارزشمند است . ‏ ‏‏ در كتابي پنهان ( از ديدگان و دور از دسترس شيطان ، كه لوح محفوظ است ) قرار دارد . ‏‏ جز پاكان ( يعني فرشتگان يزدان ) بدان دسترسي ندارند .

علت نامگذاری لوح المحفوظ به این نام به خاطر محفوظ ماندن از استراق شیاطین است – بعضی هم گویند به خاطر محفوظ ماندن از تغییر و تبدیل می باشد و عده ای گویند از باطل مصون می باشد و هیچ تعارفی بین این اقوال مشاهده نمی گردد.
مرحله دوم : فرود آمدن قرآن از لوح المحفوظ به آسمان دنیا به دلیل فرمایش باری تعالی که در سوره قدرآیه اول می فرماید: (‏إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ‏‏ ) ما قرآن را در شب با ارزش « ليلةالقدر » فرو فرستاده‌ايم . ‏
و در سوره بقره آیه 185 می فرماید 🙁 ‏شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ ‏) ماه رمضان است كه قرآن در آن فرو فرستاده شده است ( و آغاز به نزول نموده است ودر مدّت 23 سال تدريجاً به دست مردم رسيده است ) تا مردم را راهنمائي كند و نشانه‌ها و آيات روشني از ارشاد ( به حق و حقيقت ) باشد،
اهل علم می گویند که کلمه (الإنزال ) دلالت بر نزول جملگی و به صورت تمام و کامل را دارد که در رمضان و در شب قدر نازل شده است. آنچه مسلم است منظور از نزول در آیات فوق، نزول بر پیامبر(ص) نمی باشد زیرا هم چنانکه می دانیم قرآن در طول 23 سال به طور کامل بر پیامبر(ص) نازل شد.
فرمایش ابن عباس(رضی الله عنها) هم بر این موضوع(نزول دفعی) دلالت دارد که می فرمایند قرآن در بیت العزه یعنی آسمان دنیا قرار داده شد که جبرئیل از آن جا شروع کرد به نزول تدریجی بر پیامبر(ص)، حافظ ابن حجر بر صحت آن مهر تأیید می زند.
آنچه ابن عباس می گوید رأی شخصی نیست بلکه آن را از پیامبر(ص) شنیده است.
مرحله سوم : مرحله نازل شدن قرآن بر پیامبر(ص) در طول 23 سال به صورت پراکنده و با توجه به اسباب نزول و نیاز جامعه، دلائل زیادی از قرآن داریم که بیانگر نزول تدریجی می باشد – سوره شعراء آیه 193 می فرماید : ‏نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ‏ ‏ جبرئيل آن را فرو آورده است . ‏
و در سوره نحل آیه 102 می فرماید : ( قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ ) بگو : قرآن را جبرئيل از سوي پروردگارت به حق نازل كرده است تا مؤمنان را ( در مسير خود ) ثابت قدم گرداند و هدايت و بشارت براي مسلمانان باشد
و امّا حکمت نزول تدریجی و پراکنده قرآن بر پیامبر(ص) در طول 23 سال چه بوده است اِن شاءالله در مقالات بعدی به سمع و نظر شما خوبان خواهیم رساند.
منبع : سایت شبکه الوکة منتظر ادامه باشید
ترجمه : خلیل پارسا

بخش نخست مقاله

نمایش بیشتر

خلیل پارسا

@نویسنده . مترجم . فعال دینی و مدنی @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا