اصول

«ماهی» در قرآن

خداوند سبحان در قرآن کریم می فرماید:

«وَهُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَهً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ مَوَاخِرَ فِیهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (النحل:۱۴)
یعنی: «و او است که دریا را مسخّر (شما) ساخته است تا این که از آن گوشت تازه بخورید و از آن زیوری بیرون بیاورید که بر خود می‌پوشید (و خویشتن را بدان می‌آرائید و حسّ زیبائی را اشباع می‌نمائید) و (تو ای انسان!) کشتی ها را می‌بینی که (سینه‌ی) دریا را می‌شکافند و (امتعه و اقوات را بدینجا و آنجا می‌رسانند. خدا این نعمت را به شما داد) تا شما فضل او را بجوئید (و از دریا در مسیر تجارت استفاده نمائید) و سپاسگزاری کنید.»

یکی از موجودات زنده دریا و آب های اقیانوس، ماهی است.

گوشت ماهی سرشار از پروتئین و فسفور بوده و دارای فسفور کافی برای سلول های زنده می باشد تا انرژی لازم را بدست بیاورند. ماهی غنی از کانزاهای مختلف مانند کلسیوم و یود است.

ماهی در ژرفای آب‌های دریا زندگی می کند و غذایش از گیاهان زیر دریا تأمین می شود که ماده ی بلادونا در آن وجود دارد. ماهی هنگامی که آن را می خورد، آن را در ماهیچه ی خود ذخیره می کند، ولی از آن بهره نمی برد، اما برای انسان مفید و سودمند است.

سودمندی این ماده، بعد از خوردن ماهی آشکار می شود. مثلاً از خشکی دهان جلوگیری می کند و برای آرامش قلب و کاهش اضطراب و داشتن خواب منظم و… مفید می باشد.

ماهی به خاطر داشتن پروتئین حیوانی و ماده ی (بلادنا) برای روده بزرگ مفید بوده و استرس و رفلکس معده و بیماری های معده را به حداقل می رساند. (بلادونا) برای درد اثنی عشری هم بسیار مفید است.

(ید) هم برای بدن بسیار سودمند می باشد، چون ید وارد ساختمان هورمن (پیروکسین) می شود، برای همین مناطقی که از دریا فاصله زیادی دارند و ید کمتری مصرف می کنند، به نوعی بیماری گردن دچار می شوند که بیشتر خودش را با عفونتی بزرگ به اندازه ی توپ تنیس (ورم کبیر) در طرف جلو گردن نشان می دهد.

(ید) درمان این بیماری را تضمین می کند و به حالت اول بر می گرداند. همچنین هورمون (پروکسین) در جنس مذکر برای بلوغ موثر است.

صد گرم از ماهی؛ ۱۶ گرم پروتئین و ۹ گرم چربی و ۲۰ گرم کلسیوم و دو گرم آهن و نیم گرم پتاسیوم و فسفور و مقداری ویتامین (ب) را در خود جای می دهد.

منبع: سایت قورئانی پیرۆز
نویسندە: سرور حسن
مترجم: ژیان ابراهیم پور
ویراستار: حسن زاده

نمایش بیشتر

ژیان ابراهیم پور

استان آذربایجان - سردشت مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا