عبادات

ماه رمضان؛ خوش آمدی

رمضان این مهمان محبوب وگرامی سالی یک بار ما را ملاقات و زیارت می کند. آمدنش همراه باهدایا وبخشش معنوی و خیر و برکت و نسیم ایمانی است. توقف درایستگاه رمضان و همسفر شدن با آن سبب پاک شدن اهل ایمان از لغزش ها و گناهان و ترفیع درجات ایمانی و معنوی آنان است. به همین مناسبت مومنان با ذوق و اشتیاقی وصف ناپذیر به استقبال این ماه پرخیر و برکت می روند و در این فرصت طلایی با روزه گرفتن مخلصانه و تلاوت قرآن و اشک توبه از خیر و فضایل آن بهرمند می شوند.

هلال این ماه مبارک خود را نمایان نموده و با عظمت و زیباییش خیمه رحمتش را گسترده است. {شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ} [البقره:۱۸۵].ماه رمضان(همان ماه)است که درآن قرآن فروفرستاده شده است.که(این کتاب) مردم را راهبر و دلایل آشکارهدایت و تشخیص حق از باطل است. پس هرکس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسی که بیمار یا درسفر است(باید به شمارش آن)تعدادی از روزهای دیگر را روزه بدارد. خداوند برای شما آسانی می خواهد و برای شما دشواری نمی خواهد تا شماره ی (مقرر)را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگی بستایید و باشد که شکرگزاری کنید.

همچنانکه شاعر می گوید: ای ماه روزه خوش آمدی      ای محبوبی که هرسال ما را زیارت می کنی

با نهایت حب وشوق به استقبالت می آییم          و حب کامل جز برای مولا وخالق جایزنیست

پروردگارا روزه ی ما را بپذیر               و از بخشش وعطای گسترده ات برما ببخشا

ابن رجب می فرماید:چگونه مومن به بازشدن درهای بهشت و گناهکار به بسته شدن درهای جهنم(در این ماه) شادمان نگردد و چگونه انسان عاقل به زمانی که شیاطین در آن دربند شوند بشارت ندهد؟ براستی این زمان(ماه رمضان) باهیچ زمان دیگری مقایسه نمی گردد.

پیامبراکرم(ص) می فرماید: (إذا جاء رمضان، فُتحت أبواب الجنه، وغُلقت أبواب النار، وصُفّدت الشیاطین) وزاد فی روایه للترمذی وابن ماجه وغیرهما (وینادی مناد یا باغی الخیر أقبل، ویا باغی الشر أقصر، ولله عتقاء من النار، وذلک کل لیله).متفق علیه

با آمدن ماه رمضان درهای بهشت گشوده د و درهای جهنم بسته وشیاطین دربند می شوند وندا دهنده ای ندا می دهد که ای اهل خیر بشتاب و ای اهل شر کوتاه بیا.و هرشب به فرمان خداوندی عده ای از جهنم آزاد می گردند.

روزه درگذر زمان مسلک صالحان و شعار متقیان بوده و نزد خداوند عبادتی محبوب و گرانقدر است .

خداوند روزه را بخاطر مصالح و منافع دنیوی واخروی و پاداش فراوان برهمه ی امت ها و پیروان ادیان وشرایع آسمانی واجب نموده است . {یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ} [البقره:۱۸۳].ای کسانی که ایمان آورده اید روزه برشما مقرر شده است همان گونه که برکسانی که پیش از شما (بودند)مقرر شده بود باشد که پرهیزگار شوید.

ماه رمضان همچنان که پیامبر رحمت(ص)می فرماید: هدیه ای آسمان و برای اهل زمین مایه ی برکت و رحمت است «من صام رمضان إیمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه» [متفق علیه].هرکس ماه رمضان را با ایمان و چشمداشت پاداش، روزه بگیرد گناهان گذشته اش(غیراز کبایر) بخشوده می شود.

و نیز آن حضرت می فرماید«من آمن بالله ورسوله، وأقام الصلاه، وآتى الزکاه، وصام رمضان، کان حقا على الله أن یدخله الجنه هاجر فی سبیل الله أو جلس فی أرضه التی ولد فیها» [البخاری]. هرکس به خداوند و پیامبرش ایمان داشته باشد و نماز را برپا دارد و زکات اموالش را بپردازد و ماه رمضان را روزه بگیرد برخداوند حق است که او را به بهشت وارد کند خواه در راه خدا هجرت کند و یا در زادگاهش باشد.

و همچنین رسول الله می فرماید:«فتنه الرجل فی أهله وماله وجاره تکفرها الصلاه والصیام والصدقه» [متفق علیه].محنت وگرفتاریهای انسان درارتباط با خانواده واموال و دارایی وهمسایه ها بوسیله ی نماز و روزه و صدقه دادن از بین می رود.

و فرموده است:«الصیام لی وأنا أجزی به، والحسنه بعشر أمثالها» [رواه البخاری].روزه(عبادتی خالص)برای من است وتنها من پاداش آن را می دهم و نیکی ها با ده برابر(حداقل)پاداش داده می شوند.

– «إن فی الجنه بابا یقال له الریان، یدخل منه الصائمون یوم القیامه، لا یدخل منه أحد غیرهم» [متفق علیه].یکی از دروازه های بهشت” ریان”نام دارد که در قیامت جز روزه داران کسی از آن وارد بهشت نمی گردد.

-«ثلاث من کل شهر، ورمضان إلى رمضان، فهذا صیام الدهر کله» [رواه مسلم].ماه رمضان و سه روز از هر ماه را روزه گرفتن بمنزله تمام سال روزه بودن است.

– «من صام رمضان وأتبعه ستا من شوال کان کصوم الدهر» [رواه مسلم]هرکس ماه رمضان و بدنبال آن شش روز از ماه شوال را روزه بگیرد بمنزله ی تمام سال را روزه گرفتن است.

– «ینادی مناد کل لیله: یا باغی الخیر أقبل، ویا باغی الشر أقصر، ولله عتقاء من النار وذلک کل لیله» [رواه الترمذی]. درماه رمضان هرشب ندا دهنده ای ندا دهد:ای طالب خیر بشتاب وای طالب شر بس کن وهر شب خداوند کسانی را (بخاطرفضیلت و ارزش عبادت در این ماه)از جهنم آزاد می فرماید.

ماه رمضان همچنانکه در روایات صحیح آمده است یکی از اوقات اجابه شدن دعاست و مخصوصا اگر دعا با زبان روزه و لحظات نزدیک شدن به افطارباشد. قال -صلى الله علیه وسلم-: (لکل مسلم دعوه مستجابه، یدعو بها فی رمضان)رواه احمد وفی روایه صحیحه للبزار:(وإن لکل مسلم فی کل یوم ولیله دعوه مستجابه)برای هرمسلمانی درماه رمضان دعایی مستجاب وجود دارد.و درروایت بزار می فرماید:در هر شبانه روز(رمضان)هرمسلمانی صاحب دعایی مستجاب است.

وفرموده است:: (ثلاثه لا تُردّ دعوتهم: الإمام العادل، والصائم حتى یفطر، ودعوه المظلوم) [ابن ماجه والترمذی]سه گروه دعایشان مستجاب است: پیشوای عادل و انسان روزه دار تا افطار نماید و دعای انسان مظلوم و ستمدیده.

بجا آوردن یک عمره در ماه رمضان پاداش انجام یک حج را دارد . ابن عباس از پیامبر(ص)نقل می کند که فرمود: ( فإن عمرهً فیه تعدل حجه) [البخاری ومسلم] امام نووی درشرح این حدیث می فرماید:یعنی انجام یک عمره در رمضان در پاداش و اجر با یک حج برابری می کند؛ نه اینکه کاملا با یک حج برابر باشد و کسی که حج بر او واجب است با انجام یک عمره در ماه رمضان وجوب حج ازاوساقط نمی گردد.

علامه طیبی می فرماید:یعنی در پاداش با یک حج برابری می کند و این فزونی پاداش بخاطر فضیلت این زمان است.

ماه رمضان برای انجام نیکی ها وخیرات فرصتی مناسب وتجارتی بسیار سودمند و بی بدیل است .بسی جای تاسف است که مسلمان دراین ماه، غفلت ورزند و خود را از نسیم ایمانی وعطایای گسترده ی ربانی آن محروم سازتد.

رمضان داروی شفابخش  بیماری های قلبی ماست و برای علاج بیماری های قلبی هیچ دارویی مفیدتر از این پنج دارو نخواهد بود:۱-قرائت قرآن کریم همراه باخشوع و تدبر۲-تخلیه ی بطن وگرسنگی کشیدن۳-قیام اللیل و شب زنده داری ۴-تضرع به هنگام سحر ۵-مجالست وهمنشینی باصالحان. قدرمسلم ماه رمضان زمینه ساز تمامی این موارد است. پس بکوشیم با عبادت و تلاش بیشتر این اجر جزیل اخروی را از دست ندهیم و در روزی که پروردگارمان را ملاقات می کنیم ندیم نشویم{یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ} [الشعراء: ۸۸-۸۹]روزی که هیچ مال و فرزندی سود نمی دهد مگر کسی که دلی پاک یه سوی خداوند بیاورد.

براستی هیچ ماهی از سال همچون رمضان نیست. رمضان ماهی است که درآ« گناهان بخشوده می شود و تلاش ها مورد سپاس و تقدیر قرار می گیرد. مومنان دراین ماه آراسته  وشیاطین از آنان به دورمی گردند. گناه اهل ایمان زدوده شده و درونشان آباد می گردد. بله این ماه پرفضیلت سایه رحمتش را بر ما گسترده و بزودی ما را وداع می گوید و در قیامت به نفع و یا علیه ما گواهی می دهد و این ماهستیم که دراین ماه چه تصمیم بگیریم و چگونه عمل کنیم؟.

 نگارنده :  د.خالدسعدالنجار

مترجم: عزیزالله عبدی

از طريق
عزیزالله عبدی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

عزیزالله عبدی

@ استان کرمانشاه - روانسر @@ نویسنده و مترجم #@ فعال و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا