اصولعبادات

ماه رمضان و بحران معنویت عصر پست مدرن

بسمه تعالی
ماه رمضان و بحرانی به نام «خلأ معنویت در عصر پست مدرن»
مقدمه
پیشرفت تکنولوژی و صنعت در غرب بعد از رنسانس و کنار گذاشتن دوران حکومت کلیسا تحولات شگرفی در دنیا بوجود آورد و بر اساس فیزیک کلاسیک نیوتنی دنیا تغییرات اساسی یافت و زندگی ماشینی به مرور جای سنت های قدیمی را گرفت و آسایش و راحتی در زندگی نسبت به قبل بسیار گسترش پیدا کرد.

رنسانس با تمام پیشرفت هایی که در زندگی بشر و تحولات دنیا ایجاد کرد یک اشکال اساسی هم  داشت و آن عبارت از جایگزینی صنعت وعلم بجای «خدا» بود که کم ترین ضرر آن ایجاد بحران معنویت در زندگی بشر علیرغم همه پیشرفت های بوجود آمده بود.
بحران معنویت که از آثار ذهنیت منفی نسبت به دیکتاتوری واستبداد کلیسا بود، انسان عصر جدید را دچار مخاطرات زیادی کرد که از هم پاشیدن خانواده، افسردگی مفرط در میان انسان ها و از همه مهم تر که اساس و ریشه باقی مشکلات است خلأ معنویت می باشد.
امروزه گروه ها وجریان های زیادی بدنبال حلّ این معضل هستند وتلاش های زیادی هم کرده اند که مشکل معنویت را بدون رجوع به پروردگار هستی حلّ کنند که عرفان های نوظهور یکی از این راهکارها بوده است؛ ولی هر قدر تلاش کرده اند بیشتر در گرداب فرو رفته اند وانسان امروزی دچار بحران هویت وپوچ گرایی شده است.

روزه و رمضان

راه علاج ماه رمضان که از احکام و شرایع الهی در همه ادیان می باشد ودر آیه ۱۸۳ سوره مبارکه بقره به این مساله تصریح شده است می تواند در رفع نیاز معنویت انسان تاثیر شگرفی داشته باشد؛ چرا که خداوند متعال در حدیث قدسی فرموده است: الصوم لی وأنا أجزی به، روزه برای من است ومن خود ثواب آن را خواهم داد و یا اینکه خود پاداش آن هستم.

نظر به اینکه قرب الهی نهایت درجه معنوی است که یک انسان می تواند به آن دست پیدا کند با توجه به این حدیث قدسی این قرب در سایه روزه حاصل می شود.
رمضان ماه نزول قرآن است وقرائت هر آیه مساوی با ختم قرآن در سایر ماهها حساب می شود؛ لذا کسی که مانوس با قرآن باشد و کلام خدا را بخواند دیگر مشکلات دنیا وسخنان نپخته برخی جاهلان او را نابود نخواهد کرد.

تقوا رأس اخلاق
به تصریح شهید این ماه عزیز امیرالمؤمنین علی علیه السلام در کتاب شریف نهج البلاغه تقوا رئیس اخلاق است و از آنجایی که تبلور معنویت در اسلام در اخلاق وعرفان اسلامی است لذا ماه مبارک رمضان که به فرموده خداوند متعال ثمره ونتیجه آن حصول ملکه تقوا است موجب غوطه ور شدن در معنویتی دینی خواهد بود که موجب آرامش روح وروان بوده و در عین حال فواید زیادی برای جسم انسان دارد که رسول خدا (ص) فرمودند: صوموا تصحوا، روزه بگیرید تا سالم بمانید.

نتیجه
در جهانی که بخاطر خلأ تبلیغات جامع دینی عرفان های کاذب ونوظهور بروز وظهور داشته وپیروانی هم برای خود جذب کرده اند وظیفه خانواده ها وعلما و سایر اقشار است که با عنایت به جلوه های معنویت دینی که یکی از آنها روزه ماه مبارک رمضان است این داروهای شفابخش روح و جسم انسانی را اشاعه دهند تا جامعه دینی ما گرفتار شیادان و فرقه های انحرافی نشود.

حسین منافی

از طريق
حسین منافی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

حسین منافی

@ آذربایجان غربی - ارومیه @@ دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا